Jump to content

It´s a new guy in town!!!


Recommended Posts

En arbetskompis kom springande häromdagen "Vem är det som kör fram å tillbaka på parkeringen med din Mustang???!!!""

Va f*n tänkte jag, men så kom jag på att min Mustang stog ju hemma i garaget. :--

Självklart kollade jag ut och hörde då ett VRÅL och så kom en röd Mustang HT farande. Dock var det en nyare årsmodell, troligen -69.

Fick nu luskat ut lite vad det handlade om och det var tydligen en chef på Saab som köpt en "ny leksak". :roll: Jaha tänkte jag, men det förklarar inte avgrundsvrålet som den gav ifrån sig. Forskade lite till och fick igår reda på att det siter en "Cheva LT1" motor i den. :shock::shock:

Kan nån förklara det där? Vad är det för motor och hur kan man sätta sådan en Mustang? :?

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Jag tror jag såg annonsen på den mussen för några veckor sedan.. Är väl om jag inte har helt fel en ALU motor som lämnar drygt 300 ärliga hk.

Link to comment
Share on other sites

Fattar liksom inte vitsen?. :?

Och ändå åker jag cheva dagligen.

Gm,s motorer är ju små och obetydliga så det går ju säkert lättare att tvinga ner en cheva motor i en mustang än en ford motor i en cheva,men man måste ju tajfsa en hel del med transmissionen också.Det finns väl folk som vill visa att dom kan,men bilen blir ju en riktig HPD som definitivt inte stiger i värde.

Men den borde vara lätt att köra ifrån :lol: ,300 chevahästar är väl som i fordsexorna ungefär :roll:

Link to comment
Share on other sites

Den motorn satt orginal i corvette och camaro Z28 70-71 och är inte aluminium. När min bror köpte sin Nomad 57 i mitten på 70-talet satt det en sådan maskin i den då den kom direkt från strippen i USA och en sak kan jag garantera att bitarna rör på sig, det var för övrigt den maskinen som satt i alla superstar Camaro eller vad de hette som körde runt i Sverige på den tiden o gasa med Bosse Emma o alla andra.

Sven.

Link to comment
Share on other sites

Ja jag skulle inte tveka sätta in en cheva motor om det inte vore för en sak som talar emot det.

Allt blir hemsnickrat och anpassat.

Alltså är det ingen vits med att ha det annat än priset på delar.

Priset väger inte över problemen som medföljer.

Vore alla motorer "plug & play" så spelar det ingen roll för mig vem som byggt den bara det är bra bitar.

Men så är det ju inte nu och då gäller bara en sak...."Keep it simple and stick to Ford" :--

Link to comment
Share on other sites

Musse med elmotor. Tja, faktisk rett mange år siden en kille i USA bygde om sin 66 Hardtopp til elbil. Fans en hemsida med bilen førut. Hittar den inte nu men bilen var vit.

Det finns even Mustang med Diesel?

John

Link to comment
Share on other sites

Om någon monterat en LT1 så är det förmodligen av senare modell med insprutning. En 350 som satt i Camaro, Firebird och Corvette m.fl som efterföljare till TPI motorn och som senare ersattes av LS1 och nu senast LS2 (427 SB?) i Corvette C6. Bägge i aluminium. LT1 var gjutjärn med alutoppar om jag inte är helt fel på det.... Nån annan som kan mer om det här kanske?

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Får kanske förtydliga mig lite...Jag har inget emot Cheva V8:or i sig, och skulle mycket väl tänka mig att ha en Corvette C5:a i garaget,

men jag skulle aldrig konvertera min Musse till nåt annat än Ford...

Tänkbart scenario: :D

"Efter att John hade slängt i Cheva motorn i sin HT -67:a, talade de forna vännerna i Mustangklubben aldrig mer med honom igen..."

Link to comment
Share on other sites

Gäst
Om någon monterat en LT1 så är det förmodligen av senare modell med insprutning. En 350 som satt i Camaro, Firebird och Corvette m.fl som efterföljare till TPI motorn och som senare ersattes av LS1 och nu senast LS2 (427 SB?) i Corvette C6. Bägge i aluminium. LT1 var gjutjärn med alutoppar om jag inte är helt fel på det.... Nån annan som kan mer om det här kanske?

mvh

Jocke

Aha, blandade ihop det här med LT1 och LS1, cheva är inte mitt område ;)

Link to comment
Share on other sites

Dom kanske tog vad dom hade hemma.

Behöver kanske inte jämt vara en religiös förklaring på allt. ;)

Här i skellefteå gick en Mustang 67 HT med Chevasexa och poverglide :lol:

Även en mercury cougar cab med 200 merca diesel,medans man renoverade 429(under en 4-5 år) :--

Men Gm har lite brist på fantasi,eller vill visa nostalgisk prägel.

De första Z28.orna hade en 302,a men sedan kom LT1 Som Gm påstod hade 375 hästar(1970) men oberoende tester visade att Mopar 340S, Ford 351 Cleveland 4V Och cheva 350 LT1 hade ungefär samma effekt ,kring 330 hästar,vilket Ford var ärligast om.

Sedan 1992 kom en ersättning till L98,an i corvetten som var mer högvarvig och gav 300 hästar(SAE,net),av nostalgiska skäl kallades den LT1.

Gamla LT1 hade aluminiuminsug .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...