Jump to content

Kylarproblem


Rolf-Enåsen

Recommended Posts

Har en 65:a, 289, som går hackigt och ryckigt på tomgång och vid jänm låg fart och nu har ett nytt problem dykt upp.

Tog av kylarlocket och såg ingen vattennivå så jag fyllde på ca 1,5 liter så det blev fullt och körde motorn på tomgång och såg att det cirkulerade lugnt och fint utan bubblor eller så.

När jag sedan tog en sväng med bilen kände jag att det luktade vattenånga så jag stannade och öppnade huven ocg upptäckte att hela motorrummet var fullt med vatten/glykol eftersom fäkten vispat runt alltsammans. Det verkade som om vattnet kom ut ur locket, inte skvallerröret. Motortempen var inte hög.

Detta hände ytterligare en gång till.

Fyllde på ytterligare 1,5 l vatten varvid samma sak hände igen. Fyllde då inte på mer vatten eftersom den gått bra tidigare i det läget.

Lät motorn kallna helt och körde en sväng till varvid motortempen inte gick upp alls enligt mätaren. Stannade och och kände på kylarlocket och den övre slangen som båda var kalla. Lossade på locket varvid det väste och kluckade.

Körde iväg och tempen gick snabbt upp till normalt värde.

Efter några kilometer ökade tempen och närmade sej "H". Stannade och tog en trasa runt kylarlocket och lossade varvid det ångade och rök som bara den.

Där är jag nu.

Vad ska jag göra?

Fylla på vatten igen?

Byta kylare och termostat?

Kylarlock?

Link to comment
Share on other sites

Jag känner ju igen tongångarna :?

Det behöver kanske inte vara så jätte allvarligt men när motorn är varm så skall du veta att det alltid är högt tryck i kylaren. Öppnar du då så pyser det, kluckar, rinner över mm. Nu verkar det ju vara så att ditt kylarlock öppnar för att det är högt tryck även under körning. Kan bero på felaktigt kylarlock eller att du har väldigt högt tryck i systemet pga:

1. blåst topplockspackning

2. spricka i topp eller cylinderfoder

3. taskigt kyl eller avsaknad av fläktkåpa, dålig fläkt osv.

4. läckande fryspluggar på blocket. (då behöver i och för sig inte kylarlocket dränera)

Byt kylarlock ! det är enkelt och billigt. Har du problem därefter så är jag ledsen för din skull. ... :cry:

Jag har själv varit genom alla dessa nivåer av temp-problem på bilar som Ford Granda V6'a (2 stycken), Opel kadett, Renault Megane scénic och nu senast (ford) Mercury cougar

Vad är det de tuffa grabbarna säger :?: Been there, done that :roll:

Hackig och ryckig tomgång är, troligtvis, tyvärr ett annat problem. Du har alltså två problem :(.

Link to comment
Share on other sites

Radioman,

tack för ditt svar nu så här i semestertider...

Har sett dina inlägg tidigare och dom verkar alltid seriösa och vederhäftiga.

Ska byta kylarlock som första åtgärd.

Sedan får jag utvärdera detta för att se hur gå vidare.

Ja, jag har ytterligare ett problem, det med ryckig gång på tomgång och i låg fart.

Det inlägget finns under Rubriken "ojämn och ryckig gång" några rader längre ner.

Om du har tid att läsa det så är jag tacksam för dina synpunkter och råd.

Link to comment
Share on other sites

Har idag testat med att köra motorn utan kylarlock efter det att jag fyllt på vatten (3 liter).

Till en början verkar allt ok, tempen stiger till normal nivå.

När jag sedan varvar motorn till ca 3000 rpm ser det också bra ut när jag tittar ned i kylaren.

Men vid gassläpp bryter helvetet loss, det formligen sprutar upp vatten och ånga ur kylaren. Detta händer nu varje vid gassläpp. När den går konstant på låga eller höga varv händer fortfarande inget dramatiskt.

Ska prova med att ta bort termostaten och se vad som händer då.

Hoppas så klart att det är där felet sitter, även om jag inte tror det innerst inne.

Link to comment
Share on other sites

Har idag testat med att köra motorn utan kylarlock efter det att jag fyllt på vatten (3 liter).

Till en början verkar allt ok, tempen stiger till normal nivå.

När jag sedan varvar motorn till ca 3000 rpm ser det också bra ut när jag tittar ned i kylaren.

Men vid gassläpp bryter helvetet loss, det formligen sprutar upp vatten och ånga ur kylaren. Detta händer nu varje vid gassläpp. När den går konstant på låga eller höga varv händer fortfarande inget dramatiskt.

Ska prova med att ta bort termostaten och se vad som händer då.

Hoppas så klart att det är där felet sitter, även om jag inte tror det innerst inne.

Link to comment
Share on other sites

Glömde en sak

Måste passa på och berätta om mitt misstag i samband med termostatbytet.

Jag tänkte att det är lika bra att tvätta ur motorns vattenkanaler

så det blir rent och fräscht i dem. så jag blanda ihopp ett starkt rengöringsmedel och körde systemet med.

Men sedan där jag fyllde upp systemet så hade jag rensat för bra så det började läcka från både vattenpumpens axel samt från en frostplugg

Jag hade alltså rensat bort skit som hade tätat. Så det fick bli ny vattenpump m.m. :cry:

Så det blev inget Västerås för mig

Men nu funkar allt som det ska :D

Link to comment
Share on other sites

har nu provat med borttaget termostat och nu syns bubblor tydligt som också blir fler när motorvarvet ökar. Detta syns tydligt direkt med kall motor.

Det blev lite skum också, men det kanske kan bero på att flödet blev högre utan ett termostat ivägen.

Så man kan väl konstatera att en eller två blockpackningar ska bytas..

Link to comment
Share on other sites

Om du kör utan termostat kan du måsta ha en strypring/bricka istället annars blir flödet för högt och då hinner inte kylaren med ändå och motorn går varm i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Hej alla,

jag ska inte köra mer förutom ett par kilometer till verkstaden som ska fixa ny blockpackning och dit tror den klarar sej utan att bli för varm.

Tyvärr verkar det som om sommaren är över för min del innan den ens kom igång (suck).

Link to comment
Share on other sites

Hej Per,

tack för din uppmuntran men tyvärr är jag ingen supermekare utan måste ta till hjälp utifrån och just nu är det lite väntetid.

Även om många kanske tycker att detta är enkelt fixat så är det för mej ett för stort projekt att ge sej in på själv. Har t.ex. inga verktyg i tum eller ngn momentnyckel för att ge några exempel.

Link to comment
Share on other sites

Går snabbt att byta blockpackning! Full fart på måndag igen! :--

He he, härligt Per :-- . Vilken sida är det då? Ole dole doff. Byt bägge packningarna när du ändå är i farten. Det är ju så roligt ;)

Skämt åsido, knäna brukar vara ledade åt andra hållet när man är klar. Ryggen är sedan dessutom lika styv som lilleman i sina bästa stunder men förhoppningsvis blir "lönen" en välmående motor igen.

Lycka till Rolf. Gå på skiten bara :D Någon måste ge sig och det blir inte du eller ?

Link to comment
Share on other sites

Hej Per,

tack för din uppmuntran men tyvärr är jag ingen supermekare utan måste ta till hjälp utifrån och just nu är det lite väntetid.

Även om många kanske tycker att detta är enkelt fixat så är det för mej ett för stort projekt att ge sej in på själv. Har t.ex. inga verktyg i tum eller ngn momentnyckel för att ge några exempel.

Eftersom det ändå är väntetid så är detta inget dumt jobb för den nye Rolf Enåsen att börja mekkarriären med. :)

Biltema har billiga bra tumnycklar och jag tror även momentnyckel som duger. Ta god tid på dig bara så går det. Risken är att du får betala fantasisummor om du lämnar bort jobbet till en vanlig verkstad.

Använd mellanskillnaden du tjänar till att finansiera och uppgradera din verktygspark varje gång du gör jobbet själv.

Känner du någon närmare som är kunnig så är ju det ett alternativ förstås.

Hur det än går, lycka till och meddela hur det gick här på forumet :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Radioman och Per,

Har ytterligare ett problem och det är dålig gång på låga varv. Det kan ha samband med trasig blockpackning har jag lärt mej, men har också just fått reda på bilen av förra ägaren (USA) utrustats med en W-Cam som ska ge ca 25 extra hästar. Detta kan också vara orsaken till den dåliga gången på låga varv. Så när toppen väl är av, tänkte jag (få hjälp med) att mäta upp kammen och sedan gå in i Fords databas och identifiera den och sedan ställa in motorn med allt vad det innebär, vilket främst är tändning vad jag har förstått.

Motorn blev aldrig körd med nya kammen innan jag fick den, så det finns ingen historia att forska i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...