Jump to content

Halvsyntet 10-40 vid oljebyte...


Pex

Recommended Posts

Köpte en 20L-dunk med Hydro's halvsyntetiska 10-40 olja för 40kr/l till mina andra bilar men kan jag slå den i mustangen (-94 5.0l)?

Har för mej att nån sagt att det var stort lager-spel i dessa motorer och därför krävde en tjockare olja.

Vågar man eller vad ska jag köpa i stället?

Link to comment
Share on other sites

Ford brukar vilja ha 5w-30 Fe Mobil.

Men vet inte vad 5,0 liters rekommenderar för olja, nån som vet?

Bra att veta om dom vill ha 5-30 som dom andra.

5.0-motorn vill ha 5w30 halvsyntet. Den oljan finns specialanpassad för fordbilar och är ganska lätt att hitta i din närmaste oljeaffär. 10w40 verkar lite väl tjock.

Link to comment
Share on other sites

snattar tråden lite, nån som har koll på vad en 4,6a vill ha?? (99ans gt) runda slängar 15000 mil.

Japp, en 4.6'a vill numera ha fords halvsyntet 5w20 olja, men får du inte tag på det går det utmärkt med 5w30, även det halvsyntet

Link to comment
Share on other sites

Har kört tusentals mil på Castrol Magnatec, både i 4.0 V6 i -98 Explorer, 4,6 V8 i -94 Thunderbird, och i min 5.0 HO. Tror den oljan är 5w30, helsyntet. Framför allt Explorern hade vintertjänst, men alla 3 har gått i kyla och snö.

Delade delvis för övrigt den sistnämnda i vintras, och efter 160000km, varav de senaste under maxbelastning, så såg den fortfarande ut stort sett som när den var ny. Honingsmärken kvar, inga vändkanter i loppen, och inga sotbeläggningar någonstans. Oljan har gjort sitt jobb med smörjning, kylning och borttransport av skit.

Se bara till att byta regelbundet. Jag har alltid bytt kring 15000km.

mvh

Jocke

BTW, John Force åker ju Castrol, då måste den ju vara bra!! :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att alla "kända" oljor är utmärkta för fordarna, men vill man vara helt säker och inte ta några risker är fords original ändå att föredra..

eller som en kund som lämnade in sin nästan nya lincoln navigator (prislapp typ 350 000kr) på service hos oss... hörrni grabbar, jag har köpt oljan så ni behöver inte ta betalt för det. I baksätet låg 8 liter "olja" från rusta i två dunkar. Jag kan säga att vi inte hälde i den...

Link to comment
Share on other sites

Vill bara passa på att upplysa vad gäller helsyntetolja, känner ett par bilmeckar varav en har egen verkstad och dom båda har sama syn på helsyntetolja att den är överreklamerad, båda har sett att motorer som gått på helsyntet har slitna kamaxlar, deras teori är att helsyntetoljan rinner bort från smörjställena när den varma motorn stängs av, och således när den startas kall igen så får den för dålig smörjning ett kort tag, till skillnad från mineralolja som ligger kvar... och ser till att kamarna smörjs direkt.... så dom rekomenderar att köra på bra mineral olja eller delsyntet i stället och byta oftare vår och höst tex (om man kör ca 2000 mil om året).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...