Jump to content

Tips på nya delar?


Alexx

Recommended Posts

Efter problem med förfasaren ett tag funderar jag nu på att byta ut den, men vill ju samtidigt få lite mer umpf i motorn...sitter en standard 302 4V nu, har funderat på byta till en Edelbrock 600 tillsammans med ett edelbrock insug och rpm kam. Frågan är om detta är en bra idé, handlar ju om en del pengar så vill ju göra rätt första gången. Jag har aldrig trimmat förut och mina mekkunskaper är def begränsade, men om man inte provar så lär man sig inte :) Så om det någon som har några tips så dela gärna med dig.

Link to comment
Share on other sites

Det här är alltid roligt att disskutera då det finns många förslag där dom flesta kan vara bra på olika sätt.

Att ta steget till trimning är väldigt kostsamt och det är lätt att bara tänka kamaxel, förgasare och insug.

Jag skulle faktiskt vända lite på det.

Att få mer fart kan faktiskt göras på enklare sätt.

----Byta bakaxelutväxling till 3.5:1 gör massor för 0-100. kostar ca 2-3000kr

----Byta turbin och montera ett shiftkit får bilen att hoppa iväg på ett helt annat sätt än orginal. ca 6000kr

--- Strykes...Headders och nytt avgassystem är nästa steg. x000kr

---Ny elektronsik tändning typ MSD. Ca 10.000kr

När du har gjort detta så kan du inrikta dig på motorn om du inte blir nöjd.

Punkterna ovan måste ändå göras om du ska trimma motorn med bra resultat

OBS!! Din förgasare Autolite 4100 är mycket bättre än Edelbrock!!!!!

Den behövs inte alls bytas om den är i fint skick

Link to comment
Share on other sites

Hej Per.

Du verkar kunnig på området Mustang!

Tänkte höra med dig om just bakaxelutväxling.

Vart köper man delar till att byta utväxling?

Är det bara kronhjul och pinjong man byter?

Lite okunnig på bakaxlar.

Mvh Owe(sherlock)

Link to comment
Share on other sites

----Byta turbin och montera ett shiftkit får bilen att hoppa iväg på ett helt annat sätt än orginal. ca 6000kr

När du åndå är inne på ämnet.

Jag fick ju, glädjande nog, en viss belönig idag när jag fick åka till tappen och tanka :D .

Barnen skrek värre än när de åkte Balder när jag testade att kickdownen fungerade. :D

I alla fall: Hur växlaren fmx-låda normalt? Jag tycker min växlar upp snabbt och kvickt (och tidigt om jag inte har gasen i botten.) När jag trampar för att få kickdown (första gången det fungerade idag, fast jag ägt bilen i 3 år) så reagrerade den omedelbart, hårt och snabbt.

Före ägaren sade att det var ett shiftkit instrallerat som kanske kan vara sant. Samtidigt sade han att det var en annan turbin i ... Det senare tror jag dock int på. Turbinen är bra, snäll, mesig och lägger på tidigt, ej senare än 2000varv. :) Alltså inte något som ger effekt när man trimmar :?

Min fråga: Kan man som lekman bedöma om man har ett shiftkit i sin FMX med hjälp av beskrivande upplevelser från, t.ex. en auktoritet som Per?

Link to comment
Share on other sites

Per.Headers och ett nytt avgas gör väll inget på effekten på en std motor :?: Läste nylingen i Mustang&Fords där dom bromsar en motor steg för steg från org grenrör till komplett avgaskitt och jag har för mej att det vart någon hkr mer och något mer i vrid med andra ord ej märkbart då det kostar i runda slängor 6-10000kr beroende på val av headers och avgassystem :shock:

Link to comment
Share on other sites

Per.Headers och ett nytt avgas gör väll inget på effekten på en std motor :?: Läste nylingen i Mustang&Fords där dom bromsar en motor steg för steg från org grenrör till komplett avgaskitt och jag har för mej att det vart någon hkr mer och något mer i vrid med andra ord ej märkbart då det kostar i runda slängor 6-10000kr beroende på val av headers och avgassystem :shock:

Nej jag vet att det inte gör mycket men om man ändå vill trimma så är ju ändå ett bra avgas det första man behöver göra.

Börja med motorn och utelämna avgas är väll inte heller vettigt?

Fast det är ju klart tet beror ju lite på vad man har innan också? :?

Är det redan ett bra 2'' dubbelt avgas så är det bara att behålla om man har måttlig trimm i tankarna

Tänker lite för mycket hur jag själv skulle göra så vi stryker det rådet....... :oops:

Min fråga: Kan man som lekman bedöma om man har ett shiftkit i sin FMX med hjälp av beskrivande upplevelser från, t.ex. en auktoritet som Per?

Hahaha! Jag får nog ta semester från det här forumet ett tag om jag ska kallas auktoritet! ;)

Jag bubblar för mycket men svårt att låta bli efter 15år med Mustanger.

:oops:

Men iallfall när du väl har justerat in motorn rätt så kan du bolla lite med växlingpunkterna på vacummodulatorn.

Motorns vacum styr lådan till viss del så därför måste motorn vara injusterad rätt

De flesta modulatorer är justerbara via en liten skruv där slangen går in.

Ta en liten skruvmejsel och skruva in eller ut en aning så kan du flytta växlingspunkten litegran. Annars sköts denna punkt via en mekanisk ventil som sitter på utgående axel (governor). Ej justerbar.

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Jag skiter i tändning förgasare och den biten och monterar VEMS 3.3 eftermarknadssprut med en gång. Så får jag allt programerbart med bredbandslambda, mapsensor och trottelgivare istället. Ser de som nera lönsamt än en fördelare och skit för flera tusenlappar. Då slipper man den stela förgasaren och är mycekt flexiblare när man sedan ger sig på rästen. Men visst är de ett litet svek mot mustangen och dens "kultur" att sätta spridarbrygga på den. Men man behöver ju inte se de som permanent..

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Jag skiter i tändning förgasare och den biten och monterar VEMS 3.3 eftermarknadssprut med en gång. Så får jag allt programerbart med bredbandslambda, mapsensor och trottelgivare istället. Ser de som nera lönsamt än en fördelare och skit för flera tusenlappar. Då slipper man den stela förgasaren och är mycekt flexiblare när man sedan ger sig på rästen. Men visst är de ett litet svek mot mustangen och dens "kultur" att sätta spridarbrygga på den. Men man behöver ju inte se de som permanent..

Det är väll inget svek tycker jag.

Det är ju bara en motor och sprut ska det ju vara idag.

Idag är det så pass vanligt så det accepteras nog överallt snart.

Det är bara pedantrenoveraren som sliter sitt hår! :--

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Jag skiter i tändning förgasare och den biten och monterar VEMS 3.3 eftermarknadssprut med en gång.

...

Men visst är de ett litet svek mot mustangen och dens "kultur" att sätta spridarbrygga på den. Men man behöver ju inte se de som permanent..

Jag tycker också att man skall kunna få "customisera" om man vill. Fast lite grann att skända är det väl ändå :)

Som att renovera ett gammalt urverk med att ta bort det och sätta in digitalvisning. De gamla mekaniskt justerbara är borta . Det blir lite för bra och enkelt :( Jag ser det som en utmaning att få motorn att gå bra med den typ av prylar som fanns när bilen var ny ... :oops: ojdå, nu glömde jag att jag har elektronisk tändning. Det är väl OK med insprutning då da :D

Sedan kan man väl koppla ihop dessa moderna grejor med datorn så blir det ännu skojigare :--

Link to comment
Share on other sites

Är ingen expert på V8 men jag har trimmat en del 4-cyl. Den minsta jag kört racing med var bara på 1100cc och då gällde det att inte slösa bort en enda hästkraft.

Mitt råd är att först finslipa det du har.

Se till att tändningen är stabil, varva upp till centrifugalregulatorn har bottnat och du har max tändförställning ( ca 3000-4000 varv) och kolla med tändinställningslampa att tändpunkten är helt stabil. Inget hoppande mellan kanske 32-36 grader då tappar du effekt. Kolla också att du har jämn gnista till alla stiften

Testa fram vid vilken tändförställning som motorn varvar ur bäst. Leta fram en lagom vägsträcka där du kan ge järnet från ca 60-120 km/h på en hög växel och ta tiden med stoppur. Bästa tiden = bästa inställningen, lyssna noga så att motorn inte spikar vid pådrag bara. Det brukar hamna vid en maxförställning på 30-38 grader, vad det blir på tomgång visar sig ( över 15 grader brukar bli svårstartat ).

Kolla efter luftläckor runt förgasare och insug, spruta på startgas och lyssna om varvtalet höjs = luftläcka.

Kolla luftfilter och luftens väg in i förgasaren. Förgasaren vill ha mycket och lagom turbulent sval luft, undvik trånga passager och tvära vinklar.

Kolla bränsletrycket. Koppla in en tryckmätare mellan pump och förgasare och ut och kör. När du trampar pelle i botten och håller kvar till det börjar svartna för ögonen, kolla då att bränsletrycket inte sviktar ( G-dräkt kanske behövs ;) ) Montera isåfall en bättre bränslepump.

En sån enkel sak som flottörnivån har stor betydelse, kolla den!

Lite mera pyssel: Se till att insug och förgasare matchar varandra, inga kanter som sticker in i luft/bränsleblandningens väg till cylindern. Plötsliga skillnader i area på tex insuget och kanalen i toppen gör att gashastigheten förändras negativt.

Det finns en hel del att hämta genom att bara se till att dom delarna man har lirar 100% med varandra

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Låter som jag får ta en ordentlig genomkörare av det som sitter i bilen nu innan jag börjar fundera på nya trimdelar....blir nog att renovera Auoliten, ska gå igen all dokumentation från renoveringen som gjordes i USA så jag vet vad det är för komponenter som redan sitter i bilen, men är rätt övertygad om att det är standardgrejer...tack för tipsen :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...