Jump to content

Placering tempgivare 289a


Per Berglund

Recommended Posts

Hej

En kompis ställde en fråga jag blev fundersam över.

Han ifrågasatte var tempgivaren SKA sitta på en 289'a

Normalt på 302 och 351W vet jag att den sitter på insuget men nu läste han innantill ur en verkstadshandbok att den sitter på "left side of the block"

I annan bok står det på insuget

Dessutom finns det 3st olika givare hos Hansen.

Vad är rätt för 68 Mustang Cab?

På blocket har jag aldrig hört talas om att den sitter så jag fundera på om det är nått special med 289 Musse Cab eller om det är fel i boken?

Link to comment
Share on other sites

Jag känner heller inte till något annat än att tempgivaren sitter i insuget. Det har dock förekommit två olika storlekar på givare under åren, någon gång runt -65 blev det ett större hål i insuget, och då blev det ju samtidigt en givare med större dimension på gängan.

Link to comment
Share on other sites

Okej tack!

Ja det är en stor gänga på ca16.8mm som vi satte dit.

Så den 3'e sorten på givare kanske då är för lampa för senare årsmodeller?

Boken har nog inte direkt fel men formulerat knasigt. "Left side on intake" borde det stå.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kikat lite i Fords Master Parts & Accessories Catalog, och upp till och med 1968 anger den två olika givare för 260/289/302, C5DZ-10884-A (SW-427) och C6DZ-10884-B (SW-552), med brytpunkt 1:a september 1965.

För 1969 anges C9WY-10884-A (SW-888) för 302/351 och för 1970 anges D0ZZ-10884-A (SW-925) för 302.

Samtliga givare listade ovan är för mätare.

Jag kan inte se nägot i MPAC som säger att givaren ska sitta någon annanstans än i insuget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...