Jump to content

Holleypump haveri


Recommended Posts

Jag har ju här på forumet beklagat mig över min drönande Blåa Holley, bränslepump.

Idag lade den nästan av helt. Jag vågar inte ens försöka köra från jobbet. Hörde mig för och det fanns en i närheten som hade pumpar på hyllan, Rogers Custom i Göteborg. Problemet var att de kostade 3000 kr/styck :shock:

En svetstång om bränsleslangen och loss med skiten och upp på bänken.

Det var ett enkelt fel och ett rejält sådant ... Bägge permanentmagneterna hade lossat från cylindern till motorn och låg och släpade på ankaret. Inte konstigt det gick trögt och lät illa :D

Jag gjorde rent och putsade av med smärgelduk. Sedan limning med Araldit. En magnet i taget så de inte åker ihop innan det torkat. Har inte provkört ännu men är störtsäker på gott resultat.

Har lagat en torkarmotor på en Volvo en gång med långsam Araldit. För att snabba på det hela (det regnade och jag hade bråttom iväg) så lade jag cylindefodralet med magneterna i ugnen hemma :shock: . Det härdade snabbt som fan :P

Körde den bilen i flera år efter med samma torkarmotor.

Nu kommer värmen och det fina vädret igen och min bil får finna sig i att rulla. Jag ger mig då inte :twisted:

Link to comment
Share on other sites

För att snabba på det hela (det regnade och jag hade bråttom iväg) så lade jag cylindefodralet med magneterna i ugnen hemma :shock: . Det härdade snabbt som fan :P

Det borde vara ofarligt, en vanlig köksugn kommer knappast upp i tillräckligt hög värme för att sabba permanentmagneterna.

Link to comment
Share on other sites

Någon av ägarna innan hade monterat detta och jag hade bara en mekanisk begagnad pump som jag inte visste något om inför denna renovering

Mycket bättre att då fortsätta med det elektriska. Tycker jag har mer kontroll över funktionen också.

Det roliga är att när jag kom hem från jobbet så var det 0 tryck igen :shock:

Vad är detta. Pumpfan är ju just lagad och bilen går ju ! Det visade sig att min nyköpta manomteter från Summit hade gått sönder. den fungerade ca. 4 mil. Man kan undra vad gudarna är ute efter ibland .... :?

Förresten, hittade "Made in Japan" inne i pumpen :D Holleys grejor görs i Japan ?

Link to comment
Share on other sites

Tvärtom du har sämmre kontroll över vad som händer med elektrisk. ;)

De är inte konstruerade för "everyday driving" utan ska enbart användas för racing.

En hederlig orginal mekanisk pump räcker hur bra som helst.

Jag kan rapportera att jag själv hade en pump från 1964 som jag bytte ut först 2000

Inget fel på den då heller och räckte till för de 350Hk jag hade då

En konstig sak med integrerat filter

Släng den där väsnande skiten! ;)

Link to comment
Share on other sites

Min excenter är inte komplett monterad, rätt.

Jag behåller dessutom min elpump tillsvidare.

Nu är det andra grejor på gång.... Generatorn gnäller och gnölar en aning. River nog den ikväll och skaffar andra lager.

Nyckeln fastnade i tändningslåset idag också ... Går inte att vrida låset tillbaka så att nyckeln går att få ur.

He he he :) På't igen bara. Fan den som ger sig. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Knasigt att plocka ihop en motor utan pumpexenter. Den behövs förr eller senare...

Ena halvan sitter där (excentern) men det skall väl vara en stor rund historia tillsammans med den (förstärkning)?

Vad är problemet rtm ? Du talar som till små barn. Det behöver du inte göra :D Jag har klarat mig bra hittills även om det tar emot emellanåt. Kanske är jag knasig också he he. Det bjuder jag på om någon annan kan må bra av det. :--

Det stora lagret vid remskivan var förresten paj på generatorn. Tror det är samma generatormodell som satt på min gamla Granada. Det är väl inte orginal? Det står i ocf för sig Motorcraft på den men det var mm. mått på lagret (typ 6203, 17x40mm).

Fick joxat och smörjt upp låsmekanismen så tändningslåset är också OK nu.

Utöver det så gick fönsterhissen sönder i går kväll på den lilla bakrutan v. passagerarsida. Det visade sig vara ett dåligt clips. Fixat det med trots att jag gör knasiga saker ibland :--:-- .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...