Jump to content

Ställa förgasare och tändning


Sudden83

Recommended Posts

Är det någon som är duktig på att justera förgasare och tändning och vill tipsa mig hur man gör för att få allt att stämma.

Jag skulle vilja få till det där finliret.

Bilen går i för sig rätt bra som den är, men förgasaren som är en Edelbrock 600 har jag i princip bara bultat på utan att röra och tändningen är inte noggrant justerad heller.

Det vore kul att veta att allt är optimalt inställt, eller i alla fall så optimalt man kan få det som "amatör", och då vill jag veta hur man går till väga.

Jag vill t.ex. veta hur man märker när förgasaren har rätt blandning osv.

Se så, berätta för mig nu! :P

Link to comment
Share on other sites

:evil: Hallå där! Lite dålig respons tycker jag allt, någon av er dryga 100 personer som tittat på inlägget kan väl ge mig tips? :--

Du menar "Mata mig med sked" ? :D

Skämt åsido. Det finns en del tips om förgasare och tändning här på forumet om du söker på äldre inlägg. Du får nog starta där. Sedan finns det en sjö av engelskspråkiga forum och artiklar på nätet där man kan sålla fram fina tips. Du måste läsa värdera och prova lite själv så sitter det bättre sedan.

"Edelbrockaren" har jag läst passar oftast bra utan några justeringar om du har en någorlunda normal setup på motorn. Den går väl heller inte att justera så mycket som t.ex. en Holley (som många klagar på just för att den ofta har justerats fel eller sönder)

Köp en tändinställningslampa och mät vad du har för tändning nu och prova sedan med att ändra. Det finns så många teorier och sätt att testa om det är optimalt, t.ex ställa efter vakuum eller så högt som möjligt utan att motorn spikar vid belastning mm, så därför orkar kanske ingen här på forumet dra igång en "skola". Du behöver skriva ganska mycket text för att bara skrapa på ytan. Därmed inte sagt att det behöver vara svårt att justera tändningen.

Läs, läs och läs mer och lär. Det finns några saker i fördelaren t.ex, som du behöver känna till hur de fungerar för att förstå varför det blir som det blir.

Vakumregulator har t.ex. de flesta fördelare. Den kopplas normalt inte in förrän motorn är varm. Då höjs (tidigarställs) tändningen. Sedan finns det vikter och fjädrar som mekansiskt höjer tändningen när motorvarvtalet höjs upp till kanske 3500 varv då tändningen brukar vara som högst (Det tidigaste gnistan tänder före kolven nått TDC eller övre dödpunkt)

Nu blir det inte mer idag. Skriver på jobbet och det får vi inte göra .. :oops: Öh kaffepausen är slut.

Link to comment
Share on other sites

:-- Radioman kan man lita på, hehe.

Jag vet hur allt funkar och att det är vakuumklocka som styr och det där med övre dödpunkt och stroboskåplampa osv.

Jag tänkte mest om någon hade tips på hur man hör/känner/märker att det står "optimalt".

Om förgasaren står OK och tändningen OK, som på min, så kan man ändå få den att gå bättre eftersom det bara är mer eller mindre grundinställt. Jag tycker t.ex. att bilen blir lite slöare när den kommer upp i arbetstemp. Det blev något bättre när jag ställde förgasaren snålare.

Vet någon hur högt tändningen MAX ska gå, för min drar iväg rejält med vakuumet inkopplat.

Link to comment
Share on other sites

Max förställning är lite individuellt beroende på trimningsgrad på motorn. Omkring 30-38 grader brukar vara max, går du längre (40 grader eller mer) så antänds ju blandningen innan max kompressionstryck har uppnåtts i cylindern och det gynnar knappast effekten.

Är vaccumet inkopplat på rätt port på förgasaren?

Kolla här, sid 21. Det borde vara port 50 på bilden som är till fördelaren.

http://www.edelbrock.com/automotive_new ... manual.pdf

Hälsningar

Link to comment
Share on other sites

Tack Janne,

Jag är nästan säker på att min drog över 38 grader när jag var hos Inge på US Car Service och vi kollade lite snabbt på tändningen. Han föreslog en justerbar vacuum klocka, men jag tycker egentligen inte att det borde behövas, för både förgasaren och klockan på fördelaren borde ju vara rätt kalibrerade från början.

Jag kollade på länken du tipsade om och där finns ju två möjliga vacuum portar, nr50 och nr51, jag kan ju testa att byta mellan dem och se vad som händer.

Jag minns inte vilken av portarna jag använder idag, men jag tror faktiskt att det är nr50. Tack för länken i alla fall, superbra att ha!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...