Jump to content

AAAARRRRRGGGHHHH


Nenne

Recommended Posts

Varför i h-e satte Ford säkringsdosan där den sitter :?::?: Det är ju ett akrobatiskt konststycke att överhuvudtaget nå den, än mindre se om en säkring har gått. :evil: :evil:

Nåja, jag ska inte klaga alltför mycket, det mesta bakom panelen är ju ganska lätt att komma åt på 69'an när man lyft bort stoppningen. :) :) Särskilt när man inte har luftkonditionering. 8) 8)

Men säkringsdosan gör mig tokig. :evil: :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte säker på om det är samma på 67'an, men på 69'an så var det den nedersta till vänster (närmast dörren). Om jag nu fått väderstrecken rätt, liggande på rygg över tröskeln/förarstolen inklämd under ratten tittandens uppåt med svettdropparna rinnande i ansiktet (35 grader varmt och en luftfuktighet man nästan kan simma i). Den nedersta till höger (närmast rattstången) gick bl.a. till innerbelysningen. De andra har jag inte utforskat ännu.

En sak som inte helt sällan krånglar när det gäller blinkersen är så vitt jag förstått själva blinkersomkopplaren.

Link to comment
Share on other sites

Hej det var bara 67-68 som har säkringsdosan på ett

humant ställe övrigt är det som att dosan hamnade

där elkabeln tog slut.

65-66 ovanför kickpanel vä fram,67-68 ovanför gas

pedalen.

69-70 ovanför hel o halvljus omkopplaren och snarlikt

på 71-73.

Jag kan intyga att inga av dessa platser är att föredra

med en skruvar i ryggraden som jag har.

Säkringar som behöver bytas får jag ta hjälp med, ett

tips är att använda en spegel och en fick lampa.

Ett annat tips är att när du vill använda säkringar

som finns att köpa, klipp bort glaset på den trasiga

glassäkringen och använd rensade ändar till dom

gamla hedliga keramiksäkringarna som används i

bla gammla VOLVO Amazon, 140, 240 mfl även den

korta som sitter som stark säkring i Amazon går att

använda där kort glassäkring sitter på Mustangen.

Kanske är ett vansinigt tips men det går att använda

i nödlägen.

Link to comment
Share on other sites

Har ett tips om vad jag gör:-)

När säkringen går sönder låt den sitta kvar o tryck dit en modern flatsäkring mellan säkringen o hållaren funkar bra till de korta säkringarna:- :idea::idea::idea:

Link to comment
Share on other sites

Jag får nog säga att jag tycker att en trasig glassäkring är lättare att "hitta" än en trasig flatstiftsvariant. Sedan vet jag inte heller om jag skulle lita på att en flatstiftssäkring sitter kvar i en plats som inte är avsedd att hålla fast den. :?

Och att pilla med porslinssäkringar är inte så mycket bättre i mina ögon, men jag håller med om att det är lättare att kontrollera om en sådan har gått.

Nej, jag håller mig till glassäkringarna som jag i alla fall vet sitter kvar i hållarna utan problem. Jag får väl låta bli att kortsluta fler kretsar. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Men ganska enkelt byta till en modern säkringshållare från Biltema eller liknande för att få kompakta flatsäkringar??

HUGA :!: :!: , det skulle vara som att spotta på Henry Fords grav.

Link to comment
Share on other sites

Varför??

Det är väl den enda prylen på hela bilen som ingen frivilligt tittar efter om original eller ej??

Dessutom lär du få tag i reservdelar.

Men ta från Mekonomen om nu det är Biltema du är emot. :--

:-- /Svedis

( med original säkringsbox)

Link to comment
Share on other sites

Varför??

Det är väl den enda prylen på hela bilen som ingen frivilligt tittar efter om original eller ej??

Dessutom lär du få tag i reservdelar.

Men ta från Mekonomen om nu det är Biltema du är emot. :--

:-- /Svedis

( med original säkringsbox)

Reservdelar är inga problem, men jag har alltid haft svårt för flatstiftsäkringar eftersom jag oftast måste ta ur dem för att se om de har gått eller ej.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...