Jump to content

Nr på topparna... Mustang -66


steef

Recommended Posts

4B10 ser ut som en datumkod och borde väl betyda att just det topplocket tillverkades 10 Februari 1974 (eller möjligen 1964). Ett gjutnummer behövs för att veta säkert.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr sitter ID numret inte där utan man måste lyfta på toppen.

Men eftersom det är en standard 289 topp så behöver du egentligen inte göra det.

Dom har alla samma förbränningsrum. 52-55cc

Ventilstorlek ska vara 1,45'' och 1,78'' orginal men någon tidigare ägare kan ju också fått andra ventiler monterade

Link to comment
Share on other sites

Tackar för alla svar.... har funderingar på

att trimma men vet inte vart jag ska börja ännu

förutom att ta reda på vad det är för motor och

vad man kan göra åt den.

Någon som har trimningstips/priser eller är

det billigare att köpa en färdig motor....

givetvis så vill man ha ut många hk som alla andra

men då måste man ju byta ut drivpaketet m.m.

Skulle nöja mig med ca: 340-400 hk.

Vilken turbin behövs för dom hästkrafterna?

Link to comment
Share on other sites

Bästa köp är nästan alltid att köpa en färdig motor.

Men man kan ha tur med att bygga om en gammal motor också.

289 toppar är väll rätt ok men tyvärr är det svårt att klämma dit några vettiga ventiler och trånga kanaler är inget bra då man vill öka flåset.

Oftast behövs ju dessutom maskinjobb på dom och då försvinner ekonomin direkt.

Edelbrock RPM toppar och RPM insug är en jättebra start.

Då måste du även byta kamaxel och där är din ekonomi som styr om du vill ha flat tappet eller rullkam ?

Turbin kan du inte välja föränn du har klart för dig vilken motor du tänkt dig.

Samma här med prestandan på turbiner. Enklare turbiner från B/M och TCI duger gott men bättre bett ser man hos ATI med flera.

Link to comment
Share on other sites

Kan det här vara gjutnr för motorn: D1OE 6015 AA?

Kan det vara från -74?.... gissningsvis så var ju

topparna från -74.

289'' motorn slutade tillverkas 1968

74 302'' toppar var värdelösa så därför klämde man dit 289'' toppar för att öka kompresionen

Link to comment
Share on other sites

Om du tittar på hålen där stötstängerna kommer genom toppen så ser du att dom är smala. Stötstången ska vara av härdad typ. Prova att dra en fil mot dom, det ska inte gå att repa dom. Dessa toppar slutade tillverkas någon gång i slutet på -65. Topparna som kom efter har runda stötstångshål. Om du ska trimma toppar med runda hål så måste du sätta dit guideplåtar som styr stötstängerna, annars så kan dessa hoppa av vippan med kännt resultat. Ventilen öppnar inte, och kan troligen böjas av vippan.

Mvh Janne

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...