Jump to content

startrelä


Recommended Posts

Hejsan jag har en fråga om startrelä, är det så att när man slår på tändningen så kommer det ström till den ena lilla kontakten och sedan när man vrider om till start så slår relät till och strömmen går rakt igenom relät till startmotorn? m.a.o ska det vara spänning i den ena eller båda sladdarna som går till dom små kontakterna ?Har fått lite problem med att relät bara klickar och så köpte jag ett nytt och då startade bilen men startmotorn slog aldrig av utan gick sammtidigt som motorn snurrade, har kollat läget på kontakten på rattstången (manuell låda)och mätt upp att det är kräm i alla sladdar där. Kanske kan det vara tändningslåset som strular!?

Link to comment
Share on other sites

När du har nyckeln i "körläge" ska du inte ha spänning på någon av dom små anslutningarna. I startläget kommer manöverströmmen i den ena lilla då drar relät och ger spänning till startmotorn och den andra lilla kontakten som ger 12 volt till tändspolen under startprosseduren.

Link to comment
Share on other sites

Den ena sladden får ström "bakvägen" från tändspolen när nyckeln står i körläge, dvs. samma som ska ge spolen full "kräm" vid start.

Med en annan förklaring: Tändspolen får 12v direkt på sig i stället för att spänningen går via ballastmotståndet ner till spolen. När du släppt startnyckeln så att den återgår till tändläget får tändspolen sin spänning via ballastmotståndet. Anslutningen är märkt I på startrelät.

Såg nu från andra inlägg du gjort att du har modern fördelare och spole. Glöm då anslutning I helt och hållet. Om den tampen inte är kopplad till spolen behöver du heller inte koppla den på startrelät.

Anslutningen för att dra startsolenoiden är märkt S. När du startat och släpper nyckeln till tändningsläget skall spänningen alltså försvinna på S och solenoiden bryta krämet till startmotorn. Kanske är det som Lars säger, att det hängt sig.

Link to comment
Share on other sites

Tack allihopa för den underbara responsen på denna fråga, ska kolla upp lite saker i helgen, men nu startar jag bilen genom att ansluta startmotorkabeln direkt på + på batteriet fast man blir lite spattig av att starta och kollar typ. 3 gånger att ingen växel inte ligger i.

Link to comment
Share on other sites

... kollar typ. 3 gånger att ingen växel inte ligger i.
:shock::shock:

Negering två ggr. blir ju att växeln ligger i öh eller ? :--

(Förlåt, jag har nog programmerat för många PLC styrsystem :oops: )

Det är fredag idag och jag har ingen jourtjänst på jobbet , hurrraaaa :D Ser just nu ut inifrån den "glasbur" jag sitter i att det vankas kaffe och glass utanför .....

Lycka till i helgen Kenneth och meddela gärna vad det var som felade.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Kolla bara när du köper nytt relä att du får ett originalrelä. Det finns ett

ett relä som ser likadant ut men har en annan koppling. Polen som skall

kopplas till tändspolen för 12 V är nämligen jord. Om du ber om "ett relä

till en Mustang" så kan du få fel.

Jag hade samma problem för några år sedan, att reläet hängde sig. Det

hände kvällen innan jag skulle åka till PBM. Trodde att det var fel på startmotorn,

men det var raläet som brännt ihop. Fick lämna bilen hemma den gången.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Vilken spänning bör det vara på tändspolen via moståndskabeln?

8 volt nå'nting. Tänk på att Du måste jorda minuskontakten på spolen för att få rätt värde när Du kontrollmäter. Om Du inte gör det och brytarna står öppna så blir mätvärdet 12 volt, dvs Du mäter spänningsfallet över voltmeter snarare än spänningsfallet över tändspolen.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om resistorkablen kan orsaka att spänningen sjunker. I och för sig är motståndet i den lågt så det behövs kanske inte så mycket. Jag skulle nog tro mer på oxiderade kontakter i kretsen.

Och de 8 volt jag nämnde var rent allmän bilkunskap. Det är ju möjligt att ett lägre värde är inom toleranserna.

Tändspolen transformerar ju ändå upp spänningen så mycket att 6 eller 8 volt inte ska spela någon större roll.

En motfråga: - När batteriet börjar ta slut, tycker Du att bilen går sämre då eller upptäcker Du problemet när startmotorn inte orkar dra runt maskinen?

Link to comment
Share on other sites

Jag har knappt 6 volt, kanske inte så konstigt med en 40 år gammal resistor kabel. Min tankte var att man kanske får lite för klen gnista.

6 volt är säkert helt OK. Mätte du när motorn var avstängd med tändningen på? I så fall får du ju minst 2 volt till när motorn går och generatorn laddar ca. 14.5 volt.

På gamla Volvo är t.ex. spolen helt enkelt specad för 6volt. När du startar motorn så drar ju startmotorn ruskigt med ström så att batteriet inte alls ger några tolv volt. Det är då den här "hotwire" funktionen hjälper spolen på traven. De flesta äldre spolar tål alltså inte 12 volt kontinuerligt.

Det är lugnt Pelle, du har inga problem. Det finns säkert annat skit du kan bekymra dig över, eller hur? Alltid är det ju något man behöver åtgärda men det är ju bra att låta det som är OK vara ifred :--

En sak till: När det gäller elektroniska fördelare av den typen jag har är det av största vikt med RÄTT ballastmotstånd. Det motståndet får däremot under inga omständigheter kopplas via denna "hotwire" funktion. Då bränner slutsteget sönder i fördelaren(unilitemodulen heter det hos Mallory). Jag har redan provat så jag vet ...

Glad fredag återigen. :--

Link to comment
Share on other sites

Det finns säkert annat skit du kan bekymra dig över, eller hur?

Det stämmer att jag mätte utan motorn igång. Ibland skriver man fortare än man tänker :) Och jag har inget annat som krånglar heller. Har precis konstaterat att jag klarat mig från ett befarat turbohaveri på bruksbilen. Så jag får väl ägna mig åt TV n och en pilsner :)

Ha en trevlig helg

Pelle

Link to comment
Share on other sites

Negering två ggr. blir ju att växeln ligger i öh eller ? :--

(Förlåt, jag har nog programmerat för många PLC styrsystem :oops: )

Ja så tokigt blir det när man ändrar i texten och inte kollar ordentligt.

Hann inte med mussen i helgen , då frugans grabb kom hem mad en epa traktor som det fanns en hel del fel på och svärsonens gamla golf hade jag redan planerat in att fixa den helgen. SUCK men nästa helg då djävlar ska musse få min all min tid åtminstonde ena dagen för det finns fortfarande mycket att göra på svärsonens skrothög.

Link to comment
Share on other sites

Epa traktorer brukar ofta ha en hel del övrigt att önska, brrrr :D

Känner igen det där med att inte få tiden att räcka till. I helgen var det födelsedagskalas hemma med släkten (mat och tårtor osv. phuu :? )och Lazerdome för grabben och hans kompisar i GBG. Sedan är det den eftersatta trädgården med häckklippningar mm. Hann faktiskt också att klippa gräset mellan regnperioderna.

Finbilen är dock i bra skick (det finns dock alltid grejor att göra på den) men det är värre med bruksbilen... Drivknutar som knackar och vindrutetorkarmotor till bakrutan som lagt av.

Sedan har jag fortfarande inte fått på panel på förrådstillbyget på garaget. Garageporten behöver målas. Fönstren på huset behöver målas. Målning verkar överhuvudtaget vara försent nu. Det regnar ju och är så fuktigt att man undrar var det skall sluta :shock: .

Sedan är det köket som har en avstannad renovering :oops: Målning, tapeter och lister kvar.

Ja, tänk vilka I-landsproblem vi har :--

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...