Jump to content

Trögstyrd -65:a...


Hobbe2

Recommended Posts

Hej,

jag har nyligen bytt ut den gamla styrsnäckan mot en ny från Flaming River. Jag upplever styrningen som betydligt trögare med den nya snäckan, vad kan detta bero på? Jag vet att min Caster f n ligger på +2.5grader på passagerarsidan och -1grad på förar sidan. Räcker detta för att göra bilen trögstyrd eller kan det bero på något annat och vad tror ni herrarna på Bilprovningen tycker om detta vid regbesiktning?

Mvh,

Björn

Link to comment
Share on other sites

Jag har bytt ut "front frame rail" på bägge sidor i samband med bytet av styrsnäckan. Toe vinkeln är ok men visst är det en bättre utväxling på nya styrsnäckan.

Kan utväxlingen vara det som gör bilen mer trögstyrd? Troligtvis, men det upplevs som om det är trögt ändå även när bilen är lyft och jag vrider däcken med handkraft...

Detta är första gången som jag trixat med styrningen och är kanske lite väl hypokondrisk i och med att det snart är dags för registreringsbesiktning :?

Björn

Link to comment
Share on other sites

Framvagnen är ett ofta diskuterat ämne på mussen

Den är väl tyvärr inte mycke att hänga i "hjulgran"

Har själv fortfarande problemet att hjulena inte vill ställa sig i "raktframläge"

efter sväng som en "normal" bil gör ;)

Smörj varenda led rivit isär servon 3ggr men nada :cry:

vid reg besiktningen för två år sedan var grabben kanonjust och sa att gammal bil stått länge blir säkert bra efter lite körning :D

men nästa "gubbe" kanske inte säger lika dant

Nog om mina bekymmer

Jag tror inte att bilprovningen kan ha något att säga om trögstyrdhet

är ju inte någon trafikfara då bilen är trögstyrd vid låga farter vad jag kan förstå

Link to comment
Share on other sites

Gamla folkor (och PV och flera andra gamlingar) hade ju spindelbultar. När de "skar" pga av utebliven rundsmörjning vred sig bussningarna i spindlarna istället för spindelbulten i bussningarna blev det ofta så trögt att man fick ta i för allt man var värd, och lika illa när man skulle räta upp ekipaget. När det gick så trögt slog besiktningen ned på det utan förbarmande.

Men så trög blir aldrig en framvagn med kulleder.

Link to comment
Share on other sites

Kolla om kåpan under ratten (där blinkerspaken går i) sitter inte mot ratten. Har haft det problemet några gånger när jag hade loss det.

Kolla också om rattstången sitter centrerad i röret. Annars måste lagret som sitter längst upp tvinga stången till centret. Du har ju bytt "front frame rails" och snäckan är monterad på den. Man kan eventuellt centrera rattstången med shims bakom snäckan.

Din hjuljustering verkar också helt fel, med 2.5 gr. caster på ena sidan och -1 på andra sidan. Den drar nog ganska mycket åt ett håll, gissar jag? Det gör dock styrningen inte trögt.

Link to comment
Share on other sites

Arjan,

just vad det gäller rattstången så är den väl centrerad i sida men utan lagret så sitter den "högt". Genom att tvinga den att centreras med lagret blir stången mycket lätt böjd "nedåt". Kan detta göra den trögstyrd?

Vad det gäller Caster inställningen så håller jag med om att den är tokig. Ok på förarsidan men felaktig på passagerarsidan. (Bilen drar lätt till höger i farter över 70km/h). Nu är den rejält chimsad på övre kontrollarmen och det finns inget utrymme kvar att "bygga ut". Går det att ändra Caster genom att "slotta" infästningshålen för den övre kontrollarmen på passagerarsidansShock Tower?? Eller finns det något annat man kan göra utan att behöva göra om allt från början...?

Tack för svar!

Björn

Link to comment
Share on other sites

Enligt verkstadshandboken får kraften att centrera den inte överstiga 10 kg (om jag minns rätt). Om du kan centrera den ganska lätt är det nog ingen stor problem. Försök eventuellt all lossa bultarna till styrsnäckan och kolla om du kan justera rattstången liten nedåt.

Link to comment
Share on other sites

Jag läste någon stans att Flaming River har samma uvexling som en GT dvs 16 till 1 i stället för som normalt 19 till 1.

Själv har jag en Flaming River utan styservo.

Man få träna hårt för att orka fickparkera.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...