Jump to content

kostnad renovera en FB 67-68


Pernolf cmc 558

Recommended Posts

Lite nyfiken mest, har inga framskridna planer ännu, men vad ligger en kostnad på att renovera en FB 67.68 mustang på.

Ponera att det är ett rent objekt där inredningen bör bytas, motor+låda renoveras, rostlagning och lack samt alla dessa jävla smådelar som kostar mest av allt, hjulupphängning med mera.

Ponera även att man gör allt jobb själv utom omborrning av block, med mera. Sånt som kräver specialverktyg/kunskap.

Link to comment
Share on other sites

Alt mellan 100K og 250K beroende på hur myket du kan fixa sjelv og beroende på vad som måste bytas/repareres.

Tenk at en proffslack kan kosta 20 - 35000,-, en motorrenovering kan kosta 15 - 50000,- osv....

john

Link to comment
Share on other sites

Hej Robert.

Som du vet så har jag renoverat några Mustanger, om du

tänker starta med ett sådan ämne som du nämner, så kan

jag bara säga att slutsumman kan du bara påverka med

att iordningställa begagnade delar i första hand. :?

Det gäller först och främst att få ihop en komplett bil därefter

kan införskaffandet av div ny delar komma i fråga. :roll:

Jag har startat en gång med ett inköpt objekt för 11.000.-

det slutade med en slutsumma på 135000.- och då var

det inte motorenovering ej heller växelåda och bakaxel. :shock:

Jag har också startat ett objekt för 25000.- och även

denna slutade på ca:165000.- inklusive motor renovering,

manuell växelåds renovering samt renovering av bakaxel. :shock:

Som du förstår så måste det till återvinning och renovering

av befintliga delar begagnade delar. 8)

Att köpa allt nytt så tror jag inte du går iland med en renovering

under 250-300.000.-. ;)

OBS när vi talar om dessa pengar så är det ingen eller liten

skillnad på HT,FB,Cab av standardmodell 65-70. :roll:

Glömde att ta upp min nuvarande renovering som blivit

rostlagad och besiktad före mitt åttagande, den kostade

55.000.- vid inköp och lär nu vara uppe i minst 150.000.-

och då har jag försökt att renovera ekonomiskt med bra

beg delar, även här har tid gått ått för att fixa till enskillda

smådelar, alltså massor av extra tid till detaljrenovering

av gammla delar dock inte broms,stötdämp,avgas, mm,mm. 8)

Link to comment
Share on other sites

I mitt fall så köpte jag en -67 FB för 8år sen för drygt 100tus + lite frakt m.m. vilket blev 20tus till innan den var hemma. I första skedet verkade den vara bra med små saker som skulle förbättras. Idag är den upp i över 200`utan att för den skull vara riktigt bra.

Under perioden så har bromsar, framvagn, fjädrar, det mesta krom nytt, motorrenovering, div småprylar + rostlagning och omlackering passerat.

Nu har jag den till salu och inte kan man då säga att det är en färdig bil om man vill ha bra skick. Inredningen är orörd och kostar säkert 15`till att renovera, om man vill ha toppskick. Hela tiden är det något som ska förbättras. Det saknas också en del orginaldelar såsom ratt och annat smått, det kostar säkert ett par tusen till. Det beror på var man själv sätter gränsen.

Link to comment
Share on other sites

Det beror ju helt och hållet på om man ska snikrenovera eller renovera till utställningsskick.Jag har själv renoverat några bilar både till mej själv och åt kunder och jag kan säja att priset skjuter iväg.En snikrenovering kanske du kan klara dej på 100t men då är det garagelack,snikrenovering på motor och övervägande bra beg delar.ska du ha en topprenovering så är det nog 250-300t .

Link to comment
Share on other sites

En annan aspekt som inte nämns är "engagemanget"

Att renovera en bil tar enorm mycket kraft både mentalt och fysiskt.

Har man ett arbete som tar mycket tid så lovar jag dig att det kommer bli lidande.

Du kommer att sitta och tänka på ditt Mustang projekt i princip dygnet runt och du får svårt med fokus på jobbet.

Det är lite lättare när man plockat med Mustang så länge som Lars, JH, Roger och jag.

Det blir lite rutin och man vet exakt hur varje skruv ska tas och hur jobben görs bäst.

Man måste dessutom verkligen tycka om att skruva och inte dra sig för att grisa ner sig kvällarna i ända.

Så tänkt dig noga för innan du bestämmer dig att köra igång.

Du har ju egen firma Pernolf och du vet ju hur mycket fritid du har? ;)

Går firman så bra att du rullar tummarna och andra gör jobbet?

Räknar man in tid och kraft så lönar det sig inte.

Köpa en relativt färdig Mustang för 250.000 är nästan lönsamt! :P

Då kan du jobba hårdare på jobbet istället och köra Mustang på kvällarna.

Men älskar du verkstan så "go ahead" och renovera själv.

Jag själv vågar inte tänka på hur mycket tid jag lägger på detta.

Någon som har fört statestik?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Helt rätt som Per säjer det är klart billigast och köpa en färdig som är renoverad.Men köp en Svenskrenoverad med dokumentation och inte en fuskad Usarenoverad.Om du ska renovera en bil i det skicket som du undrar över så räkna med åtskilliga 100 timmar.Och dom har man aldrig igen om man skulle få för sej att sälja bilen någon gång,man får vara glad om man får tillbaka vad det har kostat i material.

Link to comment
Share on other sites

OM det blir så blir det inte i år, heller inte under nästa år. Vill gärna planera och vet att det är ett väldigt dyrt och stort projekt, renoverade en 244 turbo till orginalskick som jag även vann prís med, och då den ändå var i ganska gott skick och att det mesta fanns så kostade den mig säkert över 40000kr att renovera, då kan man även ha i åtanke att jag köpte mycket begagnat och det mesta redan fanns och var i gott skick, motor/drivlina/bromsar/inredning var i fullgott skick.

fick dessutom ett väldigt bra pris på rostlagning/lack.

Har kostat på min 92:a över 60000kr, exkluderat vanligt service, och inköp.

Då har jag varken uppgraderat bromsar eller motor, så den dagen jag säljer den så har jag nog betalat väldigt mycket per arbetad timme.

Och mer inputs är bara bra, för att ge sig in i ett sånt här projekt är stort och gör jag det så kommer jag säkerligen säga att jag var medveten om projektets omfattning, samt hade blivit förvarnad, men inte att det skulle vara så här!

:)

Link to comment
Share on other sites

En annan fara är tiden på ett projekt.

Drar det ut på tiden i åratal så hinner man ofta tröttna eller ändra intresse eller annan omständighet som får det att falla.

Speciellt om det är en totalriven bil.

Jag tycker man ska sätta en exakt tid då det måste vara klart på max 2-3år

Men lika illa att tro att man gör det på en vinter :!:

Bara min personliga smak här så det är ju ingen direkt lag! :D

Jag vet dårar som bor i garaget och gör underverk på 4 månader men dessa är lite speciella som människor. :shock:

Alternativt är en rullande renovering också roligt om objektet är fräsh i plåt och man inte har krav på superputs.

Då pågår det i oändlighet istället men för mig passar detta bra eftersom jag hela tiden vill pröva nya saker och teknik

Min egen smak är funktionellt och kvalitet.......Inte exakt korrekt bitar med showputs.

Vad är ditt slutresultat med bilen i huvudet?

Link to comment
Share on other sites

ja, jag har egentligen inte någon riktig bild då det fortfarande inte ens är i startgroparna.

Litteraturläsning, ekonomi, motivation och sen bestämma mig om det blir och i vilken omfattning.

Men ingen tokrenovering med superputs.

ett rostigt projekt är inte intressant överhuvudtaget.

Sen är ju ett rullande projekt kanske det roligaste, då en superrenovering kräver otroligt mycket.

En bekants moster har en FB, troligtvis en 67-68, har inte mera info annat än att hon har funderat länge på att sälja den.

den ska enligt uppgift rulla men ngt fel med kylningen är det, om den läcker eller kokar vet jag inte, men åt det hållet iaf.

men, i första hand så ska min 92:a få lite ny kraft och nya bromsar.

Sen kanske jag börjar med "riktiga" mstanger ;)

Link to comment
Share on other sites

Okej!

Ja kolla upp den först ordentligt innan du slår till.

Tyvärr måste man ju medge att de här gamla Mustangerna är av usel kvalitet och riktiga porslinsbilar så det är ju nästan alltid värre än vad man tror.

Många ägare och misskötsel ökar på problemen.

Detta i amerikanska ögon sett.

Det finns ju otäckare saker som görs i andra länder så som England eller Frankrike. :lol:

Jag har sagt det förr men ibland önska jag att det var Japaner eller Tyska Mercedes som gav ut Mustang.

Hädar jag nu? :--

Link to comment
Share on other sites

Jag själv vågar inte tänka på hur mycket tid jag lägger på detta.

Någon som har fört statestik?

Jag gjorde ca 900 timmar i garaget och ett par hundra vid datorn och med böcker, klagar inte utan tycker det är kul för det mesta.

Link to comment
Share on other sites

Tur att vi är lite olika ;)

annars skulle det inte bli något snack på forumet

Jag köpte mussen ganska billigt i uruselt skick, snikrenoverade den ;)

köpte den nov 2004 regbesikta den maj 2005 p.g.av ett vad

räknade med att plocka ned den igen vintern 2005 för att fortsätta men annat kom i mellan. Men å andra sidan har jag kunnat njutit av lite mussekörning :D .Men i vinter måste jag fortsätta med renoveringen

så den kan få en proffslack till slut istället för min garagelack ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...