Jump to content

Gör om gör rätt (detta tog emot) Kamaxel val...


MrTurbo_1645

Recommended Posts

Vad jag hör angående kamaxlar som går ner sig så beror det inte på kvaliteten på själva kamaxeln utan istället på oljan. Det är nåt ämne (kommer inte ihåg vilket) som man minskat ned på för att få mindre utsläpp. Detta behövs inte i samma grad i nyare bilar med överliggande kammar. Finns tillsatser att köpa för att bli kvitt problemet. Tror även att det finns kvar i motoroljor till tunga maskiner. Rullkammar är inte alls lika känsliga för att gå ner sig. Nån som kan fylla i vad ämnet tillsatsen heter kanske?

Link to comment
Share on other sites

Dagens motorer har ändrats mest pga av katalysatorn som inte tål vissa tillsatser.

Slitageminskande tillsatser är av typen zinkalkyditiofosfat. finns i dagens oljor. För mycket ställer till med andra bekymmer.

andra sk bränslebesparande ( men fungerar knappast) är polytetrafluoretylen (eller Teflon).

Personligen skulle jag aldrig hälla i en tillsats i dagens mycket bra oljor.

/Svedis :--

Link to comment
Share on other sites

Aha, kan det vara så att jag kört på för dålig olja? Jag kan väl erkänna att jag inte kört på något känt märke. Vad rekomenderas för märke på oljan egentligen?

Är återigen inne på rullkam nu när jag sålt en massa saabdelar i garaget. Sitter och klurar lite men är fortfarande lite tveksam till att det verkligen är värt över 8000:- spänn totalt jämnfört med en vanlig kam & lyftare för typ 3000:-

Basic Operating RPM Range: 2,000-6,000 RPM

Intake Duration at 050 inch Lift: 230

Exhaust Duration at 050 inch Lift: 236

Duration at 050 inch Lift: 230 int./236 exh.

Advertised Intake Duration: 282

Advertised Exhaust Duration: 289

Advertised Duration: 282 int./289 exh.

Intake Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.513 in.

Exhaust Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.529 in.

Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.513 int./0.529 exh. lift

Lobe Separation (degrees): 110

Intake Valve Lash: 0.000 in.

Exhaust Valve Lash: 0.000 in.

Grind Number: FW XR282RF-HR10

Computer Controlled Compatible: No

Lifters Included: Yes

Lifter Style: Hydraulic roller

Sedan snubblade man ju på ett inug från FMS med.

Engine Block Style: Aftermarket

Carburetor Quantity: Single

Intake Style: Dual plane

Basic Operating RPM Range: 1,500-6,500 RPM

Intake Finish: Natural

Intake Material: Aluminum

EGR: No

Summit är f*n livsfarligt, kan ju göra slut på hur mycket pengar som helst där... :--

Link to comment
Share on other sites

Oljor och kamaxlar överlåter jag till andra som har erfarenhet ( dålig eller bra?).

Dock kan man lätt påstå, att alla dagens oljor ( ta mig tusan även Biltema) är bättre ån 60-talets oljor. Fast då bytte man oftare oxå.

Smörjning i alla vinklar och vrår är en sak, att hålla isär metallbitarna i vevlagrerna en annan. Där krävs en olja som klarar belastningen. Men det gör de flesta.

Men detta om kamaxeln är mer känlig eller ej, låter jag vara osagt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nu har jag i vart fall en rullkam liggande framför mig på databordet. Och jag tror säljaren kan garantera att det är bra kvalité på saler från ISKY? ;)

Jag minns när en ung Dan Söderberg (top fuel mecken) monterade en ny Iskykam på sin mustang 66 ,och ena nocken gick ner sig direkt.

Bra kvalitet? :D ,jänke kvalitet skulle jag vilja säga.

Dessutom vet jag iskykammar som nockrna legat fel på,så kvalitetskontrollen kanske inte är den bästa?.

Men rullkammar kanske är mer påkostade.

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att en rullkam inte tar stryk på samma sätt som en vanlig kam. Naturligtvis går det att misslyckas på något sätt även med en rullkam, men om allt blir rätt vid monteringen så ska den inte kunna slitas ned på nockarna. Möjligvis om fabrikationsfel skulle finnas.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag i vart fall en rullkam liggande framför mig på databordet. Och jag tror säljaren kan garantera att det är bra kvalité på saker från ISKY? ;)

Vad hur du för värden på iskykammen?

Link to comment
Share on other sites

Det verkar vara en rätt vass sak det där.

Grubblar själv hårt på hur högt kammen ska arbeta på mitt projekt,och tänkte stanna under 6000 varv.

men vill gärna ha lite mer lyft än det din kam har,men då verkar varvet också komma.

Måste lära mig bättre att läsa kamkort och hur olika saker påverkar.

Link to comment
Share on other sites

Behovet av ventillyft bestäms av ventildiameter, tallrikens form och sätesvinklar. Det är ingen bra idé att slänga in väldigt mycket lyft om man inte behöver det. Det tär hårt på bitarna i gatbruk. Det finns antagligen mycket att hämta på nätet om hurudana problem man stöter på, så jag behöver inte skriva inlägg. Se till att hela köret är uppdaterat till bättre bitar, så är det OK. Å andra sidan tröttnar man förr eller senare på alla vibrationer och dålig tomgång. Bara min åsikt...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jagar liv i denna tråden igen nu när jag plockat ner motorn i delar.

Bild på den nedslitna lyftaren (finns även i första inlägget):

3497-14.jpg

Hur nocken på kammen ser ut;

27899-223.JPG

"Toppen" på nocken är alltså rakt mot borren på golvet. :shock: Nästan helt rund är den...

I botten på tråget samt i oljepumpen var det en grå massa som påminde om flytande metall. Detta var metallspånen i oljan som samlat sig längst ner mao. Och då kan ni kanske tänka er hur mina lager såg ut?

27900-225.JPG

Konstigt att mitt oljetryck vart sämre och sämre?

Helst vill jag ju inte visa hur veven såg ut men eftersom ni troligen skulle fråga det ändå så kommer en bild här;

27901-227.JPG :cry:

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr är det sällan bara en sak som pajar när en nock går ner sig :cry: ,men hoppas det går bättre nästa gång.

Jag har själv fått lit svar från kamfirmor på vad som ska vara lämpligt i pantern,och det lutar mot cranekammen ,men det blir inte gratis..

Competition cam:

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Crane:

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

sedan kommer ju fjädrar, lyftareoch en massa annat till.

Imponerad hur snabbt firmorna svarade ,och formulären dom går efter är ju tämligen omfattande,så dom borde ju veta vad dom säljer..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...