Jump to content

Köra Mustang GT-96 på E85?


Danzig

Recommended Posts

Med relation till nedanstående ämne om oktantal har jag nu en tid provat E85 som finns att köpa på Jet Mackarna. Med sitt låga pris (8 spänn drygt) per liter har jag först provat med 50% vanlig 95 oktan o resten E85. Bränsleförbrukningen gick obetydligt upp från ca. 1,05 l/min i blandad körning till/från jobbet i sthlm till ca: 1.10l/mil. Nu tankar jag ca 30% 95 o resten E85.. fortfarande går bilen mkt bra och framförallt blir det billigt. Har några andra här några erfarenheter? Negativa eller positiva?

Många gör gällande att ryktet att bilen tar skada är lätt överdrivet för att bilfabrikanterna inte vill att Svensson ska köpa en billigare bensinbil o tanka tex.E85 istället för att köpa en dyr (men likadan) s.k. miljöbil som e klassad på pappret.

Min tanke är att kolla under en liten tid till o sen byta motorolja o se om nåt tagit skada i bränslesystem/ledningar etc.. men jag har inga tendenser än att nåt e galet.

Link to comment
Share on other sites

Nu ska jag inte vara någon besserwisser och vara negativ mot dina positiva etanolupplevelser men visst är det ju så att en motor avsedd för bensindrift tar minst skada vid just bensindrift?

Att en etanolförberedd (eller en korrekt E85-konverterad bil) bil drar 30% mer bränsle vid etanoldrift än en ickekonvertad har också sin förklaring i att etanolen är 30% energifattigare och kör du då en bensinmotor med etanol och din förbrukning ligger på bensinnivåer innebär det att motorn går för varmt i cylindrar och ventiler. Inte bra i längden. Helst ska du byta reduceringsventil så du kan skicka in mer etanolsoppa men då hamnar milkostnaden på ungefär samma som för bensin.

//Sven

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...