Jump to content

Så till motor identifieringen.


Christoffer_C

Recommended Posts

Hej mina vänner!

Nu har jag varit ute i garaget och kollat på div koder och cirklar med nummer etc. Jag har egentligen ingen aning om vad dessa nummer betyder och tyvärr så är många svåra att se pga att motorn först varit röd och sedan tjockt blåmålad... men om jag inte har helt fel så skall orginalmotorn vara svart med guldkåpor.

Så nu till det roliga, om någon har lust att förklara för mig om dessa delar passar och vad det är som kanske inte alls är som det sak.

4st tecken i form av en ring markerar jag med ( xxxx )

Topparna: C4AE , 289 , 64 , 4A15 (3511)

Insug: C50E-9425C , 5C12 (L6135)

Svänghjul: C30E-63808 , 4H4

Block: C40E-6015F , 5B12 (15185)

Vattenpump: SHEFFILD 46-C4AE-6059B GUS 4191

Vxl låda: den var lite knepig. Men först så är det den lilla Tagen som sitter fast med en bult som säger HEK-V , sen är det en liten stansad fyrkant med märkningen F23 i sig.

Och så står det med stor skrift,

T10H-1

W.G. DIV

W-1 E25

Sen är den också märkt med T85P6 och G165 3

Grenrören är för nya ;) C60E-9430-F 7H14 , och C60E-9431-C 5C12

Om ni inte blir kloka på det jag skrivit så kan ni bara säga godtyckligt om vad det är för motor.. lite läsande så har jag nu kommit fram till att det borde vara en 225hk motor alt. 210hk. altså inte en HiPo :(

Stort tack i förskott till den som orkar ta tag i detta :)

För övrigt så ser bilen ut så här om ni undrar ;)

Link to comment
Share on other sites

Jah du, her va det mycket å ta tag i... :D

Topparna: C4AE , 289 , 64 , 4A15 (3511)

4A15 betyder 15 januari 1964!

Insug: C50E-9425C , 5C12 (L6135)

5C12 betyder 12 mars 1965!

Svänghjul: C30E-63808 , 4H4

4H4 betyder 4 Augusti 1964

Block: C40E-6015F , 5B12 (15185)

5B12 betyder 12 Februari 1965

Ut av detta vil jag tro att motoren er renoverad nån gång og att dom som gjoprde renoveringen tog lite delar her og var. S.K hopplokk!

Det kan even va så att den er såkallad "fabriksrenoverad".

Vxl låda; HEK-V???

Ingen aning. Har du lest rett? Titta her for vidare identifisering;

http://www.davidkeetoploaders.com/idchart1.htm

John

Link to comment
Share on other sites

Ush. det tär på mig att inte hitta informationen om växellådan, oavsätt om den är udda eller vanlig / bra eller dålig. Jag vill ha fram utväxlingen på den etc. men man får väll öppna och räkna kuggar då.

nu ska jag iväg till jobbet :evil:

Link to comment
Share on other sites

? dragracing specialare ? och med det menas vad? att det inte finns någon mustang med den motorn eller vad?

Ja. 1965 byggde Ford, eller rättare sagt Holman&Moody i Charlotte, NC, elva "Factory Experimentals" (klass A/FX) med 427 SOHC och en med 427 Hi-Riser (när SOHC delarna tog slut) under huven (hela framvagnen fick modifieras för att få plats med motorerna).

Dessa bilar kan ju knappast räknas som standardmodeller så någon Big Block 65/66 fanns inte. Med den bredare karossen som kom 1967 gjorde man plats för en högvarvig variant av 390'n (S-code), och under några månader under 1968 fanns en nedtrimmad 427'a med på optionslistan (W-code). Enligt Kevin Marti's bok "Mustang by the Numbers" tillverkades aldrig någon W-code men det ryktas om en bil byggd för dragracing, och jag har sett (obekräftade) uppgifter om att 427'an gick att beställa även under 1969 om man kände till det hemliga handslaget.

Fast jag börjar undra om det kanske blivit något fel i anonsen, kanske CR inte alls har med motorn att göra utan istället står för Close Ratio och därmed skulle gälla växellådan.

Link to comment
Share on other sites

Såg just en annons på Shelby Forums där en kille sålde en Borg-Warner T-10 Wide Ratio med märkningen HEK-V.

http://www.shelbyforums.com/classifieds ... at=6&page=

(Dvs, det är inte en Toploader och därmed finns den inte med på Dave Kee's hemsida.)

Utväxlingsförhållandena för växlarna skulle väl då vara något i stil med

2.73:1, 2.06:1, 1.62:1 samt 1.00:1

Link to comment
Share on other sites

Det ska enligt uppgifter jag hittat på Internet vara en 1965 Mustanglåda (efter 18/1 1965) om jag förstått saken rätt. Jag ska försöka komma ihåg att kolla min "Master Parts & Accessory Catalog" när jag kommer hem ikväll och se om det går att bekräfta.

Link to comment
Share on other sites

Hej Christoffer!

I boken "Mustang 1964,5-1973 Restoration guide" av Tom Corcoran & Earl Davis kan man läsa om växellådan:

Tag code: HEK-V

Engine: 289

Trans type: W/4/s (W=Borg-Warner built, 4/s=Four forward gears (speeds)

Notes: After 11/23/64

Link to comment
Share on other sites

Hej Christoffer!

I boken "Mustang 1964,5-1973 Restoration guide" av Tom Corcoran & Earl Davis kan man läsa om växellådan:

Tag code: HEK-V

Engine: 289

Trans type: W/4/s (W=Borg-Warner built, 4/s=Four forward gears (speeds)

Notes: After 11/23/64

Precis vad jag hittade i MPAC. Bytet från HEK-M till HEK-V skedde 23/11 1964. Bara 1965 Mustanger med 289'or hade en låda med den beteckningen enligt MPAC.

Link to comment
Share on other sites

Ja, till en början..är det bara kolvarna som är en direkt skillnad i jämförelse mellan en ´vanlig 289 och en HiPo? eller är det veven och kammen också ?

Där det står om ventilfjädrarna så står det "If you see the cup, they're HiPo heads" är det den yttre cirkeln eller den lilla konan som sitter nertill på "pinnen"

Jag kommer fråga 1000 saker till ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det är en stor skillnad på en HP o Standard, ramlager överfall m.m.

är av kraftigare typ. :shock:

Det är också inte någon svårighet att få en minst lika potent motor av

en standard 289. :roll:

Men för att få det så krävs en stor arbetinsats, om du klickar på

JohnRB länk så för du en liten beskrivning, den är en bra vägledning

på det du bla. fågar om. ;)

Kör hårt med frågor, det är kul, tycker jag (VI). 8)

Link to comment
Share on other sites

Blocket er samma som standard, men som Lars skriver er ramlageröverfallen av kraftigare typ. Se lenk for jamförelse.

Vev er samma som standard, men balansvikten er av annan typ. Se lenk.

Vevstakar er maskinerad for 3/8" bult. Samma vevstake som i Boss 302 og hör og hepna, 2,3 liters turbo fyran som fanns i Mustangen på 80 talet!

Just det, dom har presis samma merkning! C3 nåt... ;) Inte beretta det för nån, det er hemmlis.... ;);)

Grenrören er spesialare. Se lenk

Topparna er spesial. Hålet for stötstången er nestan avlangt 4 kantigt.

Gjutningen under fjädrana ser nestan ut som ett 8 tal. Se lenk.

John

Fråga....

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...