Jump to content

För och nackdelar med Wife 1.0


Per Berglund

Recommended Posts

För ett tag sedan uppgraderade en kompis till mig från Girlfriend 1.0 till Wife 1.0 och upptäckte då att programmet krävde så mycket prestanda att det nästan är omöjligt att köra andra program. Han märkte även att Wife 1.0 genererar en så kallad Child-process som kommer att kräva ännu mer av systemet i framtiden. Ingen av dessa faktorer var nämnda i manualen eller produktinformationen, men andra användare av Wife 1.0 har varnat för dessa fenomen av applikationen.

Men inte bara det, Wife 1.0 installerar sig själv på ett sådant sätt att det alltid är aktivt och kan övervaka alla andra systemaktiviteter. Han har upptäckt att vissa andra program som PokerNight 10.3, BeerBash 2.5 och PubNight 7.0 inte alls kan köras utan att hela systemet kraschar och felmeddelandet "DU HAR JUST UTFÖRT EN FÖRBJUDEN ÅTGÄRD" visas, trots att dessa program gått att köra tidigare.

Vid installationen har man inte möjlighet att välja bort oönskade tillval som t.ex. MotherInLaw 55.8 och BrotherInLaw betaversionen. Dessutom är programmets utformning väldigt fattigt på funktioner.

Några förbättringar jag skulle vilja se i Wife 2.0 är

- En "Påminn mig inte igen"-knapp

- Minimeringsknapp

- En installationsguide som kan avinstallera Wife utan att ta bort vissa resurser från systemet

Tills en ny version kommer och för att undvika problemen i Wife 1.0 har jag beslutat att hålla mig till Girlfriend 2.0. Men det finns problem även här. Helt uppenbart är att man inte kan installera Girlfriend 2.0 över Girlfriend 1.0. Du måste först avinstallera Girlfriend 1.0. Andra användare säger att detta är en känd bugg som jag borde känna till. Tydligen uppstår en konflikt när de båda versionerna skall dela på komponenterna. Dock tror dom att buggen skall vara fixad nu.

För att göre det hela ännu värre så fungerar avinstallationen av Girlfriend 1.0 ganska dåligt. Den lämnar små men märkbara spår efter sig i hela systemet. En annan mycket irriterande sak att tänka på !! Alla versioner av Girlfriend skickar hela tiden små pop-up meddelanden om fördelarna med att uppgradera till Wife 1.0.

Wife 1.0 har också en helt odokumenterad bugg. Om du försöker installera Vprassel 1.1 innan du avinstallerar Wife 1.0 kommer Wife 1.0 att radera alla MSMoney filer och sedan avinstallera sig själv. Efter det kommer det att vara omöjligt att installera Vprassel 1.1 p.g.a. för lite tillgångar i systemet.

För att undvika ovan nämnda bugg försök att installera Vprassel 1.1 på ett helt annat system och kör aldrig några som helst filöverföringar eller nätverksförbindelser. Undvik också liknande Shareware program som OneNightStand 2.1 som kan innehålla virus som påverkar Wife 1.0. En annan lösning är att köra Vprassel 1.1 under falskt användarnamn. Men även här bör du se upp för virus som omedvetet laddas.

Link to comment
Share on other sites

Om man installerar operativsystemet islam kan man enligt manualen installera 4 st wife 1.0 samtidigt utan att systemet kraschar!

Det ställer nog stora krav på maskinvaran om man ska köra alla på en gång!

Se till att ha en joystick av bra kvalite'

Förmodligen hinner du inte ens tänka på att installera Vprassel också ;)

Link to comment
Share on other sites

Hur gör man om man som i mitt fall har fått Girlfriend 1.0 och inte Wife 1.0 att generera en så kallad Child-process? Kan det bero på programmet House 1.1 som jag installerade för ett år sedan? ;)

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Hur gör man om man som i mitt fall har fått Girlfriend 1.0 och inte Wife 1.0 att generera en så kallad Child-process? Kan det bero på programmet House 1.1 som jag installerade för ett år sedan? ;)

/Fredde

Ja du det är lite vanskligt och systemet blir mer instabilt.

Du får nog tyvärr räkna med en system krach då och då speciellt om MsMoney tillgångarna inte är tillräckliga.

Det är lätt hänt om du kör House 1.1 allt för hårt?? :?

Däremot är det enkelt att reparera samtliga havererade versioner av Girlfriend. Oftast med enklare patch av tillägsmodul Roses XP alternativt MSmyskväll.

Ett liten varning dock!

Det finns risk att i vissa fall kan nämda popup medelande om att uppgradera till Wife 1.0 ökar markant om du kör dessa patchar.

Har man däremot redan gått på Wife 1.0 så går allt mer på rutin! :--

Link to comment
Share on other sites

I mitt fall bärjade allt med Girlfriend 1.0. Detta var under ca 1 år allt som behövdes.

Sedan kom krav på Flat 1.0, där medföljande en uppgraderad WOW_180view.

Åren gick och krav på House 1.0 blev för stark för operativsystemet. Detta löstes med, att i lösa moduler och på all tillgänglig fritid, bygga från grunden - det som skulle komma att bli House 1.0.

Fördelen med House 1.0 var att Garage 50m2 gick att lösa på egen hand (också det modulbaserat, kanske mer molekyl-baserat faktiskt).

Whife 1.0 i all hast märktes knappt skall jag säga, mycket smidigt att installera, faktiskt.

Därefter kom det initierade insticket child 1.0 samt child 2.0 med ett par års mellanrum, båda är BOY-kodade.

Det känns nu som jag har ett stabilt system som kommer att funka i många år. Visst kommer det in buggar emellanåt med med suveräna buggfixar som Humour10.1 samt Sacrifice3 på marknaden - så går det bra.

Men det är F*N inte helt underhållsfritt med dessa LIFE-systemen. Denna sommarn har Wife 1.0 och jag hållit på med Paint 3.0 och Vacation 7.7 i Tattartermos 580.

Tjing!

Link to comment
Share on other sites

Själv har jag kört med Wife 1.0 utan problem sedan 1981, fast det är klart man har uppgraderat med Kids Beta 0.79, 0,83 samt 0,86. Dessa Beta versioner visar sig i längden innehålla en och annan bug, men man kan ha överseende med dessa efter en och annan patch från "Traiding inc." ver. 1-9.

Funderade ett tag på att installera Mistress 1.1, men insåg efter ett moget övervägande att detta skulle innbära stora påfrestningar på operativsystemet i längden, så jag slopade denna uppgradering och gick över till Basic Wife 1.1 tillsammmans med Rose 1.0, vilket resulterade i att systemet blev stabilt, driftsäkert och med relativs låga driftkostnader även effektivt. Det nyligen inköpta och installerade Mustang 5.0, visade gynnsamma och prestandaökande tendenser tillsammans med det tidigare installerade Wife 1.1.

Så för närvarande kör jag med Mitt gamla operativssystem Faithful 1.0 tilllsammans med Wife 1.1 och Kids 1.3, vilket hittills verkat både stabilt och underhållsmässigt kostnadeffektivt.

Systemunderhållet är givetvis inte gratis, men det finns ständiga uppdaterinar på WWW.whitewine&shrimps.nu till skaplig kostnad.

Och som tidigare nämnt i denna tråd så är Rose 1.0 en ständig källa till "recovery" av Wife 1.x

lev väl /frasse

Link to comment
Share on other sites

:--:--:--:--

Per, hoppas du tillåter spridning av din programvara??

Tips:

Med alla installationer är ju burken full, så Mistress 1.1 får inte plats.

Prova att uppdatera Wife 1.1 med Facelift.nu

Buggen med Child 1.0 fixas med gratisprogrammet Move 2 ( Move too).

/Svedis

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...