Jump to content

Vilken dragbil måste jag ha för att klara 2120kg släp?


taway

Recommended Posts

Hej

Jag måste ha information om hur det är med maximal släpvagnsvikt, eventuella bötesbelopp för övervikt osv. Jag har pratat med virriga människor hos både polisen och vägverket men får olika besked av alla jag pratar med.

Grunden till mitt problem är att jag inom två veckor måste ha en bil+trailer som får köra Mustangen (1520kg). En trailer som får köra 2000kg finns att hyra på Trailercentralen här i Örebro men att hitta en bil som får dra 2100kg+ verkar nästan omöjligt (trailern=620kg). Vad jag har förstått så får en Range Rover dra runt 2500kg men var hyr man en sådan? E- och C-kort finns så lastbil är inte uteslutet såvida det inte spräcker min budget med tusentals kronor...

Finns det någon här som vet hur jag ska lösa situationen så får ni hemskt gärna höra av er. Det kanske rent av finns någon här på forumet som bor i närheten av Örebro och kan ordna en körning för ett belopp? Den ska transporteras 45 mil så det är ett heldagsprojekt. Jag är beredd på att betala ett antal tusen för detta men helst inte femsiffriga belopp.

Mvh

Markus

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen! Har mailat Jimmy och hoppas han kan hjälpa mig. Jag har försökt hitta en stor bil i tre dagar men det har bara resulterat i 500kr extra på mobiltelefonräkningen :)

Link to comment
Share on other sites

Jag får dra 3 ton med min E-150 van, Explorer 98n jag hade innan fick dra 2670 om jag inte minns fel. Tänk på att om du har ett släp med totalvikt på 2000 så är det det som gäller, alltså totalvikten. Oavsett om du kör lastad eller tom. Kör du med en 2 tons släp bakom en bil som får dra 2 ton, och föraren har E-behörighet (över 3,5 ton totalvikt) så måste de (polisen) väga ditt ekipage för att kunna bevisa ev. övervikt. Detta ger då böter, belopp beroende på hur mycket över du är. Någon har sagt att det finns en gråzon på 100 kg övervikt/axel på släpet, men det kan jag inte garantera. Kör någon utan E-behörighet samma ekipage så ger det dagsböter och strul pga olovlig körning. I så fall kan man lika gärna kära tung lastbil på B-kort...

Det finns en uppsjö av bilar som får dra 2 ton; Pajero, L200, Blazers och de flesta US pickups är nog rätt säkra kort. kolla om där finns stora Mercedesbussar på statoil med drag, de får dra en hel del...

Fråga gärna om det är nåt du undrar över, jag har gått igenom den här djungeln pga en olovlig körning med lånat ekipage för en del år sedan...

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag hade samma problem när jag skulle ta hem min bil från Karlstad till Stockholm. Hur jag än räknade blev det för tungt eller för dyrt.

Till slut anlitade jag Eurotransport. De hämtade bilen med ett täckt släp på adressen i Karlstad och levererade till min hemadress. Jättesmidigt, de har bilar som går kors och tvärs hela tiden så man bokar bara in sig på nästa lastbil.

Kostnad: 2000 spänn!

Billigare än om jag skulle köra själv.

www.eurotransport.se

Lycka till!

Marcus

Link to comment
Share on other sites

Det är ganska krångligt det här med släpvagnsvikter, ska försöka förklara lite.

Tjänstevikt = Tomvikt

Totalvikt = Tjänstevikt + Högsta tillåtna last

Bruttovikt = Tjänstevikt + Aktuell last vid tillfället

När det gäller vad en bil får dra så är det bruttovikten på släpet som gäller, alltså får man dra ett släp med en totalvikt på 2500 kg med en bil som får dra 2000 kg om du inte lastar så bruttovikten blir mer än 2000 kg, om du har bokstäver på körkortet så det räcker.

När det gäller vad du får dra med B kort är det alltid släpets totalvikt (även om det är tomt) i förhållande till dragbilens tjänstevikt som avgör vad om får dra det.

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade med Eurotransport och de ville ha 5 dagar på sig och 1872kr+moms för frakten. Nu har jag dock (äntligen) löst det hela för ungefär samma pris privat inkl bensin men kan mycket väl tänka mig att använda dem senare ifall jag behöver. Fördelen jag kan se med att åka själv är att jag kan betala kontant (inte dyrare än så) och pappershanteringen blir enklare. Jag bad en god vän till mig som är polis att ta reda på lite mer exakta bötesbelopp för övervikt då det inte ens verkar stå på deras hemsida. Kan återkomma med det ifall intresse finns :)

Tack för ert engagemang, jag har känt mig väldigt stressad över det här men nu känns det bra!

Link to comment
Share on other sites

Lite förtydligande (Pelle har ju rätt, och själv har jag E, så jag är lite osäker)

Med B-kort

- släpets totalvikt max 750 kg

- eller

- om totalvikt större än 750 kg, får släpets totalvikt ej överstiga bilens tjänstevikt

- släpets och bilens totalvikt måste vara under 3500 kg

Med BE-kort

- Om släpvagnens totalvikt är högre än bilens tjänstevikt

- Om släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt är = över 3.500 kg

I bilens regpapper finns uppgift om, oavsett behörighet:

- Högsta vikt (bruttovikt) bromsat släp

- Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp

Summan av bilens och släpvagnens bruttovikter får inte överstiga detta värde. Bruttovikt är bilens respektive släpvagnens aktuella vikt (inklusive last).

- Högsta totalvikt på släpet för B-körkort

Med B-kort kan du alltså köra släp med teoretiskt max 1750 kg totalvikt ( dvs max bilens tjänstevikt). Men då bilens totalvikt är större än dess tjänstevikt, hamnar du i praktiken på ett släp med ca max 1500 kg totalvikt. Detta ger kanske en hundkoja på släpet??

/Svedis :--

Link to comment
Share on other sites

Oh yes, nu är den aningen rostiga skönheten hemma :) Det blev en Pajero som dragbil. Pajeron får dra drygt 3 ton enligt chauffören men sen hörde jag att det finns olika gränser för 50-kula och 60-kula. Hur som helst så märktes det knappt att släpet hängde där bak. Finns det någon som kan reda ut begreppen med kultyper så det dokumenteras här?

Link to comment
Share on other sites

Jag har en Terrano och får dra 2800kg när jag bes dragkroken sa han att 50mm gäller upp till 3500kg får hoppas att han hade klart för sig, värre var det förut då var det bara upp till 2000kg som gällde för 50mm.

Sven

Link to comment
Share on other sites

Jag har en Terrano och får dra 2800kg när jag bes dragkroken sa han att 50mm gäller upp till 3500kg får hoppas att han hade klart för sig, värre var det förut då var det bara upp till 2000kg som gällde för 50mm.

Sven

Fick en 3000 kg kula monterad på Vanen i samband med att jag köpte den, och redan 3000 kg är tydligen ovanligt på 50mm kula. Men, jag tror också att gränsen ligger på 3500 kg.

Tror att de flesta kulor är märkta antingen med kod eller klartext på vad de får belastas.

/jocke

Link to comment
Share on other sites

Enligt Brink:

"Om personbilen är EU-typgodkänd skall dragkroken vara minst EC/94/20 provat. D-värde måste följa bilens maximala dragförmåga och får ej sänkas.

-Fordon registrerade som lätta lastbilar eller bussar omfattas inte lika hårt av reglerna. Där kan man fortfarande ha lägre dragkapacitet på dragkroken än vad fordonet anger samt att dragkroken endast behöver vara SS 3501 provad.

-From 1 januari 2005 måste alla personbilar ha EU certifierade dragkrokar."

Tolkar jag som att fabriksmonterad krok klarar bilens max. dragvikt!

( Styrs kanske inte av kulans diameter. 1981 års volvo 240 kunde fås med 60 mm kula och 1500 kilo, eller 50 mm kula och 1800 kg!)

:--

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...