Jump to content

Funderingar om Mustangköp 71-73


TFritzon

Recommended Posts

Hej!

Heter Tobias och är 20 år, och har precis blivit medlem här på forumet, och har en massa frågor som jag jättegärna vill ha svar på! :)

Finns det någon som kan svara på några iaf, vore jag jättetacksam!

Har alltid varit intresserad av Mustangerna, och har tidigare ägt en HT -71 med 302:a och en Dodge Charger -70 (som en liten parentes)

Har precis sålt mig denna bilen för att satsa på en Mustang, och då fastnat för -71 till -73 modellerna, DOCK inga HT.

Kan väl säga att jag kan en hel del om de tidigare mustangerna, då jag är uppväxt med dem inom familjen, men inget vidare om den sista riktiga

generationen..

Har bestämt mig för att köpa en Mach 1 och undrar nu följande:

*Fanns det både Mach 1 och vanlig "fastback" på dessa modellerna, eller en fastback mustang från 71-73 var en mach 1, oavsett?

*I så fall, vad skiljer det sig mellan en fastback och en Mach 1? Hjulupphängning, fjädrar, bromsar osv?

*Fanns en Mach 1 med 351C/351W OCH 302?? och fanns det även 428/429?

*Var manuell låda ett tillval, eller en Mach 1 fanns både med aut och manuell?

*Har sett några annonser på dessa bilarna och jag hittade en -73 som hade varken frontläpp, eller vinge, var inte det heller orginal på en Mach 1?

*Vilka av dessa 71-73 modeller hade de tre analoga mätarna i mitten? Har sett flera Mach 1 utan, med bara indikeringslamporna i den vänstra..

*Kan även passa på att fråga om det finns en hel del oäkta Mach 1 i landet? med bara lite dekaler och annat options? Tog 2 reg nr från påstådda Mach 1

modeller och skrev in på vägverkets hemsida, och en av dem hette "Ford Mustang Mach 1" och en av dem bara "Ford Mustang"

*Hur kollar jag uipp om bilen är en äkta Mach 1? Räcker det med R63 i vin-nr, eller hur ligger det till med det?

*Är någon av -71 -72 -73 modellerna mer eftertraktade och dyrare?

*Något jag bör tänka lite extra på innan jag köper en bil?

En fråga som kanske inte hör till detta, men som jag undrat över ett bra tag, är: Hur ovanlig är BOSS 351??

BOSS 302 har jag både sett och kört och 429 har jag sett på en del utställningar, men 351 har jag varken sett, hört eller någonsin hittat information om?

Hur ovanlig är den, finns det någon i Sverige överhuvudtaget?

Slutligen kan jag också fråga i vilken prisklass man kan få en skapligt fin Mach 1 i? Som utan några större problem alls går blankt igenom besiktningen..

Vill ha en rostfri, fin bil, gärna med stabil och frisk motor osv, då jag har

haft en bil som druckit mer olja än bensin, och då är detta högst olämpligt pg.a garage/verktygsbrist..

Detta är en del jag undrar över, och jag beräknar inte att kunna få svar på kanske allt, men vet någon här inne lite mer om dessa bilarna skulle jag

vara väldigt intresserad av den infon :)

Någon kan kanske tipsa mig om var jag ska vända mig innan jag köper en bil, så att den passar både mig och min plånbok..

Tack så jättemycket på förhand!

Med vänliga hälsningar

Tobias

Link to comment
Share on other sites

Hej Tobias.

Detta med Mach1 är alltid en het fråga, Mach 1 är utrustningsmässigt

högre än FB, ordet fastback togs bort 1968 och ersattes med Sports-

roof, både Mach1 och Sportsroof är samma kaross endast utrustning

skiljer för att få namnet Mach1. :?

Namnet ID på en mach1 är egentligen (63R) 2-Dr. Sportsroof Mach1. :)

Den som endast i ID heter Sportsroof är (63D) 2-Dr. Sportsroof. :)

Åter till Mach1, först och främst har Mach1 en speciel utrustning som

trots det speciella kan vara helt olika, ett är säkert om det är en

Mach1 så skall den ha 63R i bodycod, Mach1 har alltid de tre mätarna

på mittkonsoll OIL, ALT, TEMP. 8)

Den mest eftertracktade Mach1 är tillverkningsåret 71 om vi talar

om sista paråret 71-73 för de mustanger som ingår i den s.k. klassiska

serien.

Anlendningen till att 1971 är mest aktuell är främst

motoralternativen som var 8st, alla 8a användes dock inte i Mach1,

men totalt har 1971 det största urvalet av motorer mellan 71-73. :evil:

1972 Mach1 har en betydligt nerskuret motorantal bara 5st och då

inga bigblock typ 429 kvar, OBS det är egentligen det enda som skiljer

71 från 72, 1972 kunde man fortfarande få samma kaross lack stripe

på båda åren. :(

Stripes är samma 71-72 och helt omgjorda, 1973 är endast lack

på huv samma alla tre åren. :shock:

1973 som är det 2a paråret i serien skiljer ganska ordenligt i

utseende trots sin likhet och har endast 4st kraftsvaga motorer överlevt. :roll:

Anledningen till fåtalet motorer 1972 är att det blev förbjudet

med stora och starka och törstiga motorer från 72 och att

miljökraven blev stenhårda :(

En förklaring till frågan om bakvinge och spojler stripe mm är att det

är tillval eller OPTIONS på alla Mustanger även Mach1, den enda

som egentligen har spojler originalmonterad är BOSS. 8)

BOSS är också ett hett ämne och jag vill helst överlåta detta till de

som kan BOSS kalendern, ett kan jag i alla fall om BOSS och det är

att det 1971 fanns BOSS 351 4V, andra motorerna som 429CJ

och 429SCJ är egentligen inte relaterade till BOSS men fans

givetvis även här. :?

BOSS är också egentligen en 63D Sportsroof och inte en Mach1,

denna sportsroff har trots allt, bättre prestanda och ett mycket bra

väghållnings tema. :roll:

Det fanns trots BOSS 71 även en kvarleva 1972 som kallades för

Mustang 351HO denna Mustang har viss likhet med Boss, men

BOSS är ALLTID en BOSS. ;)

Nytt inlägg i inlägg, BOSS som Larry Chinoda ( bortgången)

tog fram åt FORD ville inte vara med att ta fram BOSS 1971 utan

överlämnde namnet BOSS till FORD, anledningen var att Larry

tyckte och jämnförde 71 karossen med ett hangarfartyg, en komentar

som Larry också gav åt Fords ledning var att han inte tyckte om

att få en hel fotbollsplan i ansiktet när man trycker på gasen, jag vill

se vägen när jag kör, slut sitat. :roll:

Jag har säkert glömt mer än hälften :oops: , det finns många kunniga medlemmar på Mustang Forum, som kan fylla på med mer fakta. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag bara undrar det blev väl inte ett förbud det var väl bara emmisionskrav och försäkringspremierna som gjorde att de roliga motorerna försvann eller har jag fel.

Sven

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jo det är väll iofs riktigt som du skriver, att de stora motorerna

försvann var till största delen försäkringar, också att det blev så

hårda miljökrav, så att det blev i stort sätt som ett förbud, att ha

de stora motorerna kvar i bla Mustangen. :?

Ett större problem blev att när man renade dessa stora maskiner

då blev det knappt några rå hästar kvar, de blev för tunga och

för svaga, givetvis var Fords stora motorer kvar men inte i

Mustangen där den egentligen bara användes som muskelmaskin. ;)

Link to comment
Share on other sites

vad jag förstått så behöver inte mach 1 ha extra mätarna eller speciell inredning,våran har det inte :D ,

men Mach 1 har alltid v8,även om det är en snål 302 ,fastback kunde levereras med sexa.

Mustang är ju traditionellt en extremt optioonstyrd modell

vad som alltid finns på en mach 1 är dekoren och v8.

Link to comment
Share on other sites

vad jag förstått så behöver inte mach 1 ha extra mätarna eller speciell inredning,våran har det inte :D ,

men Mach 1 har alltid v8,även om det är en snål 302 ,fastback kunde levereras med sexa.

Mustang är ju traditionellt en extremt optioonstyrd modell

vad som alltid finns på en mach 1 är dekoren och v8.

Jag kan bara hålla med...

Min -73a Mach1 hade INGEN extrautrustning överhuvudtaget förutom stripes. Dessutom så var den snikutrustad med 302", trumbromsar runt om, 3-pet manuell och standard-instrument... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Våran har ju snikinredningen med lilla konsollen,men däremot broms och styrservo,skivor ,samt 9" bakaxel . Den har haft 302,a men det satt en FMX som troligen är ditsatt i efterhand,därför tycker jag det är lite lurigt med 9" bak,fast årsmodellen på gjutkoden stämmer.

grillen och dekoren mellan bakljusen är väl också speciell till Mach1?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Mach1 71-72 har inte all den dekor eller stripes som alla

tycks tro. :?

Grunden så utrustades Mach1 med 302 2V men kunde även

levereras med 351Clevland eller Winsor som var option och

konstigt nog vanligast, även 429 om så önskades. :shock:

Det är också så att grundutseendet på Mach1 har den s.k.

bikake mönstrade plasten bak med kromlister, samt målad

stötfångare fram i bilen färg även så ingick grill med sportslamps. 8)

Sportsroof och HT har kromad stötfångare fram även BOSS,

även den kromade listen i framkant huv och skärförlängare är

endast monterade på sportsroof, HT, BOSS inte på Mach1. :shock:

Det var mer vanligt att huv med nasascoop monterades

på Mach1 eftersom det inte kostade extra när du beställde

en Mach1a. :shock:

Smal kromlist längst med kaross i höjd med första invik på

karossens nederkant (71) främst och svart eller silver (Argent)

under denna list, detta följer karossen framför o bakom hjulhus. 8)

Den svarta eller silver färgen målades också under stötfångare

fram o bak, Mach1 dekal på framskärmar mellem hjulhus och

dörr, även målade racing speglar ingick i Mach1 packet. 8)

Back monterdades även det s.k. pop-open tanklock original

Mach1 71 option på 72, Mach1 dekal på bakluckans bakkant

samt svart eller silver stripe var också standard på Mach1. 8)

Plåtfälgar med släta kapslar och snobbring standard Mach1,

Mach1 med 302 o 351 fick däck med vit rand, Mach1 med

429 fick däck med vita bokstäver. :?

Dubbla utblås bak var också endast Mach1 med 351 eller

429 utrustade med sandplåten har speciella urtag för dessa. 8)

Det var alltid standardinredning i Mach1 men som tillval fans

en tvåfärgad inredning med moddlade dörrsidor, Mustang

texten på bla instrumentbrädan byttes till Mach1. :)

Mach1 utrustades alltid med den sk Heavy-duty competition

suspension. 8)

Option Mach1 71 vinge baklucka, spojler fram, hockey stick

dekaler på sidor, tvåfärgad inredning, de speciela dörrsidor,

extra mätare, varvräknare, deleted kromlist nederkant kaross,

Magnum 500 15", 8000rpm, mm-mm listan kan göras oändligt

lång. ;)

Att jag satt mig in i detta beror på att jag är en s.k kalenderbitare

och har grävt i detta under en Mach1 renovering. ;)

Link to comment
Share on other sites

Oj, detta var mycket på en gång.. Jag tackar för informationen! :D

Så är det nåt speciellt jag ska tänka på innan jag köper en Mustang?

Var brukar dem vara rostlagade, valiga fel/sjukor osv?

Är det rätt att om jag då köper en 73 har jag fortfarande samma motoralternativ, men att dem tappat effekt detta år? eller det gällde även 72? (Det är ju inte så skoj i så fall ju) :evil:

Satt alltid C4 i smallblock (302, 351windsor) och C6 i bigblock (351cleveland och uppåt) och när fanns fmx överhuvudtaget?

Mvh

Tobias

Link to comment
Share on other sites

Oavsett alla smakinriktningar och detaljer man kan nämna och ta upp om klassiska Mustanger så är min erfarehet att årsmodellen -71 till -73 är utan tvekan mest Mustang för pengarna. Vilket inte är helt oviktigt. De är också designmässigt väldigt vågade, vilket i framtiden säkert kommer att utvisa en högre prisbild.

Se Lasses detaljbeskrivning så att du vet vad som skiljer och leta upp en fin bil. En annan sak som jag lagt märke till under åren är att just de årsmodellerna ofta är väldigt fint bevarade och oskruvade.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte ju själv en 66 när jag var 18-19 ,men det var ju en 73,a man ville ha. Det var de tvärställda park och blink som drog. men det var en kycklinggul 73,a mach 1 på något folkparks evengemang när jag var i 16 års åldern,och det var nog tändningen.

Kan nämna att jag var på gång att köpa en nylackad mustang 66,a cab ,men det blev så jag köpte en Dart istället.priset var lite högt ..14000 oplutat :D .

Varför tden skulle säljas var för att den dåvarande ägaren köpte en Mach 1 72,som han ansåg var hiskeligt mycket bättre på alla punkter.

Det finns få av 71-73 så köpa en sådan är nog en bra investering för framtiden,eller en billig busbil.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

HAR EN 1971 ÅRS ford mustang mach 1.. ska försöka å fixa karossen på den..

som sagt..Å det blir nog inte det lättaste... :cry:

i den sitter det en varvräknare orinal.. sport lampor ram air huv mm

manuella pedalstället monterdes jag bort härom veckan.. vill ha hela bilen ren från allt.(satt en 351 clevland i den orginal)

senast satt det en 460 motor i den..men motorn e nog det mista problemet..

men .. som sagt den blir ju alldrig som orginal igen så .

hur många såna här bilar finns i svergie..I mitt tycke så hade det vart bättre med en 70 modell neråt..

verkar finnas men prylar till såna..

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...