Jump to content

Äntligen på svensk mark


Nenne

Recommended Posts

Idag var jag och förtullade min bil (anlände i container till Göteborg förra veckan) och körde den hem till Boxholm.

Hu vad dåliga Sealed Beam strålkastare är! Och att se'n inte kunna använda heljuset pga att överbelastningskyddet i ljusknappen inte ville vara med om fyra lampor på en gång var ju heller inte mycket till hjälp. Det är väldigt mörkt i skogen på småländska höglandet, särskilt när man håller "lagstadgad hastighet" på en ganska krokig väg och lyset försvinner. Efter det fortsatte jag på enbart halvljus för jag kände mig ganska nöjd med en sådan överraskning.

Bilen gick helt prickfritt i övrigt så det ska man vara desto gladare för. Det blev lite spännande när en polisbil körde upp bakom mig på motorvägen och med milesmätare och helt fel hastighetsmätardrev i växellådan så blev jag lite orolig för att jag kanske hade kört för fort, men de körde förbi och se'n såg jag dem aldrig igen. Det hade varit grannt att bli haffad för fortkörning innan man ens fått på svenska registreringsskyltar.

Link to comment
Share on other sites

Har full förståelse för dina ljusproblem, hade själv en likadan upplevelse en sen kväll på väg hem från Varberg. Det är en kuslig känsla att susa fram 25 meter/sekund i kolsvart mörker och vänta (!) på att ljuset kommer tillbaka.

Är det nån skillnad på miles och kilometer? är inte dom helt översättningsbara......100 miles = 100 km/h eller har jag missat nån lektion i skolan ;)

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Har full förståelse för dina ljusproblem, hade själv en likadan upplevelse en sen kväll på väg hem från Varberg. Det är en kuslig känsla att susa fram 25 meter/sekund i kolsvart mörker och vänta (!) på att ljuset kommer tillbaka.

Är det nån skillnad på miles och kilometer? är inte dom helt översättningsbara......100 miles = 100 km/h eller har jag missat nån lektion i skolan ;)

Lycka till

Det hade varit kul att höra den förklaringen till polisen....

100 miles/h blir väl drygt 160 km/h.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det hade varit roligt att förklara varför mussen har så "kort" hastighetsmätare för polisen, den tar ju slut vid 120!

- jo det är så att i Amerika där tänker dom på säkerheten och över 120 behöver man aldrig köra.....tror inte man kommer undan med den förklaringen...

Är det någon som har kört i 120 miles/h (193 km/h) med sin musse förresten? Har själv provat i 170 innan vibrationerna i kardanen stoppade mig men det fanns mer att ge, dock var fartupplevelsen mycket stark. Toppfartstestade min VW caddy TDI -05 en tidig morgon på E20 innan Örebro och lyckades plåga upp den i 180 km/h men fartupplevelsen var nästan obefintlig. Utverklingen har gått framåt på 40 år! Sorgligt nog har caddyn bättre vägegenskaper än mussen också...

Sorry Nenne om jag spårade ur från ditt ämne.

Hälsningar

Link to comment
Share on other sites

Jodå jag har testat av min Boss i över 200km/tim (På vanlig väg) med skitdäck på. Låg som en padda på vägen. Om jag jämför med min -68 cab så är det en viss skillnad för den börjar bli spännande runt 150km/tim redan, och den ska nog inte gå fortare än så.

Det man tänker på är säkerheten som är urusel i gamla bilar så förnuftet får styra när sinnet rinner till på gasfoten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...