Jump to content

Skillnad på 351 Cleveland och Windsor


TFritzon

Recommended Posts

Undrar vad den "allmänna" skillnaden på Windsor och Cleveland motorn egentligen är..?

Är det som jag fått för mig, att Windsor är smallblock och Cleveland bigblock?

Hur ser man direkt skillnad när man lyfter på huven, om låt oss säga man inte vet vilken av motorerna som sitter i bilen från början?

Är det samma block?

Vilken är trimvänligast?

Vad är effektskillnaden?

Är 2v och 4v ventiler per cylinder? :oops:

Har också hört att windsorn är så berömd för sitt fina motorljud.. Stämmer det och varför?

Och var kommer namnen windsor och cleveland ifrån? :-)

Link to comment
Share on other sites

Litet urklipp som säger en del:

The Windsor engine is a 90-degree small-block V8 from Ford Motor Company. It was introduced in 1962, replacing the old Ford Y-block engine. Though not all of the engines in this family were produced at the Windsor, Ontario engine plant (all Ford small blocks came from Cleveland, Ohio until 1966), the name stuck. The mid-sized 335 "Cleveland" V8, introduced in 1970, was to replace the larger Windsors, but this design ended up outliving its replacement. In 1991, the Windsor engine began to be phased out and replaced with Ford's new 4.6 L modular V8 engine, which was disliked by many because of the overhead cam valvetrain as opposed to the more traditional "muscle carish" pushrod V8 with overhead valves that Chevy stuck with in their GM LS engine line. In 1996, Ford replaced the popular 5.0 L pushrod V8 with the 4.6 L in their flagship vehicle, the Ford Mustang. :--

Link to comment
Share on other sites

Den enkleste måten å se skillnaden på, er at Windsor har den øverste radiatorslangen på innsuget, og på Cleveland kommer den ut i forkanten av motorblokken.

Windsor motorene er laget i Fords fabrikk i Windsor, Canada, og Cleveland er laget i Cleveland, Ohio.

Begge er smallblocks, men Cleveland betegnes også som "midblock", da den er tyngre og bredere enn Windsor.

2v og 4v er antallet porter i forgasseren, og begge har 2 ventiler for hver sylinder.

Effekten ble oppgitt til den samme for Windsor og Cleveland, når det gjelder trimming, er det nok Windsor som gjelder, det er mye mer trimparts og de er billigere enn til Ceveland.

Som en kurositet kan nevnes at 289/302 også ofte blir kallet Windsor, men de ble støpt i Cleveland 8)

Link to comment
Share on other sites

Tja vindsorn är en truckmotor,och cleveland en racemotor .

men bensinkrisen 73 tog död på cleveland så det blev bara vindsor kvar.

Vad som var den stora skillanden var topparna på 4V som har hiskeliga kanaler och ventiler.Cleveland är väl också uppbyggd lite mer som en GM motor. :D

Ska man ha ut effekt på likvärdigt sätt är det cleveland som gäller,men eftersom motorn bara tillverkades fyra år så kostar prylarna.

Link to comment
Share on other sites

Tja vindsorn är en truckmotor,och cleveland en racemotor .

men bensinkrisen 73 tog död på cleveland så det blev bara vindsor kvar.

Vad som var den stora skillanden var topparna på 4V som har hiskeliga kanaler och ventiler.Cleveland är väl också uppbyggd lite mer som en GM motor. :D

Ska man ha ut effekt på likvärdigt sätt är det cleveland som gäller,men eftersom motorn bara tillverkades fyra år så kostar prylarna.

Håller med, Windsormotorn var en truckmotor och clevelandmotorn är en racemotor. Det är framförallt topparnas konstruktion med lutade ventiler, och bättre utformning av kanalerna, vilket innebär bättre flöde. Och bättre flöde innebär möjligheten att ta ut mera effekt. Om man ska mäta effektpotentialen mellan original windsor motor och original cleveland motorn så finns det en självklar vinnare i sistnämda. Att det sedan 70 talet har dykt upp eftermarknadsprylar som får den gamla windsormotorn att hoppa till liv är possitivt men hör inte till jämförelsen.

jag citerar en arikel i Muscle car and Hi-po engines utgiven av Brookland books "

"only one of the ford 351 ccubic inch V8 engines has a motors have a real future, It is the 351C. And C stands for cleveland"

Stanley

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Den bästa mixen är toppar från Clevland och block från

Winsor, = BOSS.

Klart bästa motorn i mitt tycke är 351 Winsor, lätt o smidig,

mer krut för pengarna, det finns massor att hämta även

i en smalblock som 351Winsor.

Jänkare skriver ju så mycket trams ibland, det finns lika

mycket gott skrivet om 351W som 351C, det beror nog på

vem som tycker vad bara.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar var lite som om räven med rönnbären?.

Men seriösa motorbyggare håller cleveland högt,även om det nog ibland är av nostalgiska skäl..

samma debatt på olika ställen

http://forums.stangnet.com/showthread.php?t=453103

http://www.ford-trucks.com/forums/21604 ... ndsor.html

http://www.mercurycougar.net/forums/sho ... hp?t=17435

http://www.fordforums.com/showthread.php?t=68243

http://www.mustangforums.com/m_2118944/tm.htm

http://www.mustangforums.com/m_400521/tm.htm

Kul debatt ,men faktum är att bara det att den tillverkades så kort tid gör att man definitivt håller på cleveland.

Jag finner den också vara estetiskt mer tilltalande ,exempelvis ventilkåpor och anslutningen av termostathuset ,som jag finner både frånstötande och opraktiskt på vindsor.

Link to comment
Share on other sites

Hej! Ett av sätten att identifiera en C, mot en W förutom redan nämnda, är att räkna antalet bultar som ventilkåpan sitter skruvad med.. På C är det 8, på W 6.. (tror jag, eller är det 5?) Sen kan det på toppen/topparna även finnas en ingjuten 2:a, eller 4:a i ena "hörnet" mot insuget till, alldeles intill ventilkåpan.. Detta står för om det är en 2V, eller 4V.. Notera att inte alla 2V har denna tvåa.. Åtminstone inte på mina.. :) Tror att det enda som utbytbart mellan de olika motorerna är startmotorn, åtminstone rakt av.. Motorkuddarna passar också, och bultdelningen mot (åtminstone) C4-lådan.. Men kamaxel, ventiler, vevaxel, kolvar, vevstakar.. allt skiljer mot W..

Numer finns det faktiskt en himla massa grejer till Cleveland, toppar, insug, alublock.. Och faktiskt inte så mycket dyrare än till W.. Kolla in på http://www.network54.com/Forum/119419/ där finns massor med info om Cleveland.. :)

Mvh Herman

Link to comment
Share on other sites

  • 15 years later...
On 2006-10-26 at 14:07, Svedis said:

Litet urklipp som säger en del:

The Windsor engine is a 90-degree small-block V8 from Ford Motor Company. It was introduced in 1962, replacing the old Ford Y-block engine. Though not all of the engines in this family were produced at the Windsor, Ontario engine plant (all Ford small blocks came from Cleveland, Ohio until 1966), the name stuck. The mid-sized 335 "Cleveland" V8, introduced in 1970, was to replace the larger Windsors, but this design ended up outliving its replacement. In 1991, the Windsor engine began to be phased out and replaced with Ford's new 4.6 L modular V8 engine, which was disliked by many because of the overhead cam valvetrain as opposed to the more traditional "muscle carish" pushrod V8 with overhead valves that Chevy stuck with in their GM LS engine line. In 1996, Ford replaced the popular 5.0 L pushrod V8 with the 4.6 L in their flagship vehicle, the Ford Mustang. :--

Hej

Det jag fått om 355 motor är att det är en motorfamilj/serie : 302,351,400

Vh

GT 07

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...