Jump to content

Fläkteriet...


Toni CMC1361

Recommended Posts

Är det någon som vet märke och dimensioner på remmarna till generatorn och servopumpen (Eaton) till en 289 -66, utan AC och smogpump?

Vet ni det, vet ni kanske oxå om plastkåpan runt kylarfläkten alltid satt monterad som orginal, eller om det var valfritt att eftermontera? D v s, är det ett avsteg från orginallooken att inte ha kåpan på?

Undrar...

Link to comment
Share on other sites

På Mustang 1965-66 satt det bara fläktkåpa på vissa varianter (tex hi-po), och då var det en plåtkåpa som satt fast på 4 st små plåtfästen (plastkåpa kom inte förrän 1967). Den ser ut så här: http://www.virginiaclassicmustang.com/c ... emid=EG209

En vanlig standard-Mustang hade alltså ingen fläktkåpa.

Min erfarenhet är att det är väldigt bra för kylningen att ha en fläktkåpa när man hamnar i en bilkö och det är 25-30 grader varmt ute, oavsett om det är original eller inte. :P

Remstorlekarna vet jag tyvärr inte (har du verkligen en Eaton-pump, det satt väl bara på 65.orna egentligen?).

Link to comment
Share on other sites

Vart inne på Momentum flygplansgatan Malmö i förrgår, hade skruvat av remskivan på vattenpumpen och hade med mig. Hade två olika modeller (tjocklekar) tidigare.

Fick 2 st som var SPZ 1000 resp 1262 dock har jag servo avsedd för AC vet ej om det har betydelse för kilremen.

Har ingen fläktkåpa på min.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Fläktkåpa var inte standard, monterades ofta som option på bilar

som i första hand levererades till varma delstater. :?

De Mustanger eller Fordar som utrustades med A/C fick fläktkåpa,

att skriva om det är rätt eller fel är inte heller rätt. :roll:

Man kan egentligen säga att USA Fordar som utrustades med mer

än standard i motorumet fick fläktkåpa. :shock:

Fläktrem är något som också är lite krångligt, en för tun kilrem är

inte att rekomendera och en för tjock är inte heller bra, om man

inte är original fixerad går det bra att använda det som passar,

kolla på Mekonomen elle liknande. 8)

Det finns originalmärkta kilremar att köpa, dom är dyra, det är ett

litet problem då man måste veta att delar som sitter i motorrumet

är rätt original. :roll:

Ett råd är att göra en kil i hårdpapp som passar i remskivan, med

den som mall kan man mäta kilen och sedan gämföra på remmar

som finns på hyllan, exempelvis Biltema, längden på rem brukar

sällan vara ett problem. ;)

Link to comment
Share on other sites

OK, tack för alla svaren.

Anledningen till frågan var att jag glömde :oops: sätta tillbaka kåpan när jag bytte kylare.

Av era svar att dömma behöver jag inte göra det heller och eftersom det är en 3-radig kylare så är det numera problem att få den varm, får väl sätta i en varmare termostat. :D

Ang. remmarna har jag köpt dem på Biltema men de är alldeles för tunna och "skriker" när de är kalla.

Ska prova på Bulltofta.

Smart idé med pappskivan som mall, ska prova det.

Jo, jag har en Eatonpump, någon har bytt under århundradenas lopp...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Har ett svagt minne när jag bytte i fjol att de remmmar som fanns att tillgå hos billtillbehörsfirmor eller verkstäder var antingen för tunna så de bottnade i skivorna eller för tjocka så de ej gick ner ordentligt med gnissel som följd. Köpte sen original hos P-G Larsson i Tibro som löste problemet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...