Jump to content

Projekt: Musse-Coupé för rattlåsrace


Vedlund

Recommended Posts

Här kommer ett lite annorlunda prijekt som säkert kommer att skapa lite diskussioner :roll:

En Mustang Coupe HT -67, som ska byggas om helt och hållet...

Till att börja med så ska karossen renoveras upp och moddas ganska ordentligt, 4-link och mcPerson framvagn med BMW E36 coilovers och spindlar, ska byggas. Bur ska i. Inredningen får jag se hur jag gör, förmodligen blir det race till att börja med.

Motorn blir en 302 med alutoppar, smidd botten, vass kam, dubbla turbo och och insprut (VEMS). Låda blir fömodligen en Tremec

Tänkte visa lite hur ja tänkt att den ska se ut iaf...

En nogorlunda original coupe förutom scoopet..

Mustangfre.jpg

Efter. Det som är gjort är att Skärmkanterna är utbytta för att få samma radie hela vägen samt att dom är uppflyttade ca 8-9 cm. Handtagen är bortplockade och krom runt rutor är svartlackerat.

Mustangefter.jpg

Detta är utgångsobjektet, en svensksåld HT -67. Som bilderna visar så är det ett projekt som behöver nästan allt nytt för att bli original. Passar mig perfekt då jag inte har lust att kapa sönder en fin originalare...

IMG_0017.jpg

IMG_0005.jpg

IMG_0008.jpg

IMG_0012.jpg

IMG_0011-1.jpg

Har även innförskaffat mig en 31splines 9"-axel

IMG_0013.jpg

Dessa fälgar ska passas in.. 20x8,5" Har valt att använda 5x120 i bultmänster då det finns mycket billiga fälgar med detta mönster.

IMG_0018-1.jpg

IMG_0033.jpg

Link to comment
Share on other sites

Detta ska bli intressant att följa då jag och min kompis också tänker oss dubbelturbo (ev supercharger+turbo) för vår Mustang. Vi tänker oss också racing men inte så "pimpigt" som den där moddade bilden :)

Link to comment
Share on other sites

jo d skulle va lite tufft med fälgarna på hjulingen, lite dålig svängradie bara :roll:

Lite pimpigt, håller med dig.

Målet jag har med projektet är att modernisera mustangen med dom snygga linjer som redan finns. Lite förebild är Chrysler 300C...

Var inne på att bygga renodlad race/drag-bil men tyckte att d vore skoj att bygga en bil som väcker uppmärksamhet hos alla...

Har hänt lite mer sedan dessa bilder togs, har dock inte orkat fota. Håller på att tennspackla skarverna på dom nya bakskärmarna.

Nästa steg är att måtta upp och beställa buren, samt bygga upp fyrlinken.

Sen blir det att börja med framvagnen.

Link to comment
Share on other sites

Alltid spännande med "monterbyggen". Ligg i nu så det blir färdigt med, sett allt för många kul projekt rinna mellan byggarens fingrar och bli sålda som "påbörjat objekt".

Ärligt talat hoppas jag inte den andra bilden kommer likna ditt bygge helt när det är färdigt, den var ju nästan vulgär. :P

Jag vill bygga lite på min med men det stora får vänta tills ungarna är större, nu finns inte tid för några större projekt tyvärr.

Önskar dig lycka till, uppdatera oss med bilder ofta och som sagt TAPPA INTE GNISTAN! :--

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

länge sen man uppdaterade nu, har heller inte hänt så mycke...

Idag gjorde jag iaf ett ryck o nu börjar d bli lite roligare..

Bur och 4-link kitt ska beställas imorn, ska även ta med lite uniballs mm för o bygga framvagn sen.

Började dagen med att fixa klart d sista på baksärmarna, nu är skarven tennad och allt rostkyddsmålat.

IMG_0003.jpg

IMG_0012-1.jpg

Här ska det i lite ny och fräsch plåt eftersom den gamla var rostig och dåligt rostlagad. Byter till nytt på båda sidor.

IMG_0010-1.jpg

Kapade bort instrumentpanelen för o komma åt ordentligt när buren ska i och när man ska göra den nya torpedväggen.

IMG_0007.jpg

Så här såg det ut förut

IMG_0008-1.jpg

Så här ser det ut nu..

IMG_0015-1.jpg

IMG_0019.jpg

Kommer ta ner karossen från den nuvarande ställningen och väga in den på en ny där den kommer att stå på trösklarna. Sen ska resten av golvet ur, blir nytt golv och kardantunnel..

Link to comment
Share on other sites

ida hade man inte så mycket tid att hållas men lite lyckades jag rensa ur.

Fick bort främre bladfjäderinfästningarna, punktsvetsarna är apsvåra o hitta :evil:

Har tänkt att förstärka upp innsidan av tröskeln med en plåt för att bygga fästpunkter för bur och bakvagn i

IMG_0024.jpg

Här lär det svetsas lite, punktsvetsarna har släppt lite här och var, får se över lite sånt...

IMG_0028.jpg

Div. mustanplåt säljes till bättre behövande pga svalnat intresse :wink:

IMG_0031.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

eftersom buren från GUSS inte är klar än så vill jag inte kapa bort mer utan att staga upp med nytt, Ska köpa lite mer profiler och rör på måndag så ska jag börja med bakramen iaf. När buren kommer ryker golvet helt.

Har även kapat ren min 9"are från gammla infästningar så jag kan lämna iväg den på kortning.

Flyttade ne karossen från ställningen och pallade upp den på vanliga pallbockar. Kunde inte låta bli att oussla ihop lite delar och se hur d kommer se ut på ett ungefär...

IMG_0001.jpg

IMG_0003-1.jpg

IMG_0007-1.jpg

Skärmkanterna ska dock upp drygt 10cm, som d e nu så ser den ju utt att vara en deltagare i dakarrallyt :roll:

Link to comment
Share on other sites

Herrejösses!!

Man blir ju svettig av att bara titta... Hoppas verkligen ditt projekt blir som du planerar.

Lycka till

Svedis

(Fast satte du inte vä bakhjul på höger fram?? )

:--:--

Ja d hoppas ja me!

ang hjulen så låg dom överst i högen ;)

Link to comment
Share on other sites

Tur det finns fler än jag som ger sig på såna här idiotprojekt haha. Det stärker ju självfötroendet om inte annat. Välkommen i klubben för de långa projekten och de tomma plånböckerna.

Och du lycka till och gärna fler bilder!

/Terner

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har egentligen inte hänt så mycket, men lite bilder kan ja bjuda på...

Axeln är klar för kortning

IMG_0024-1.jpg

Tyvär blev buren inte helt bra, får se hur jag löser det... Bocken vid taket är för svag och sen behöver sista biten mot golvet vridas ut mot karossen lite. (jag vet, buren ska vara i bilen)

IMG_0026.jpg

Va o hämtade en liten projektmotorn igår...

IMG_0027.jpg

Har även fått hem lite delar från usa

IMG_0020-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bara en fundering alltså... men du skriver om rattlåsracing, vilket min tidigare rallycrossåkande far kallar det jag sysslar med, dvs dragracing. Du bygger med fyrlink, vilket luktar dragracing lång väg, men sen så pratar du 20" hjul...? Jag får inte ihopa det. Om det är dragracing du vil lyssla med så ska du nog börja måtta lite efter hur slicks ser ut och fungerar, tillsammans med ett par snygga frontrunners.

Ta det inte som kritik, jag är bara nyfiken på hur du funderar.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Bara en fundering alltså... men du skriver om rattlåsracing, vilket min tidigare rallycrossåkande far kallar det jag sysslar med, dvs dragracing. Du bygger med fyrlink, vilket luktar dragracing lång väg, men sen så pratar du 20" hjul...? Jag får inte ihopa det. Om det är dragracing du vil lyssla med så ska du nog börja måtta lite efter hur slicks ser ut och fungerar, tillsammans med ett par snygga frontrunners.

Ta det inte som kritik, jag är bara nyfiken på hur du funderar.

mvh

Jocke

20" ska användas då bilen går på gatan... Att jag skaffat dessa redan nu är för att skärmaknterna ska byggas efter dessa... Slicksen ska det göras rediga hjulhus för ska du se, dessa kommer även att husera inanför skärmarna...

Hoppas du är med på noterna nu ;)

Link to comment
Share on other sites

]är det en skylinespis jag skådar ?

gillar ditt bygge skarpt. även om rak sexa är lite att ta i

Nepp, d e en 2JZ-GTE (Supra MK4)...

Tackar för positiv komentar!

Ta i vet ja inte, sitter ju rak 6a original i dennna ;)

Sen tycker jag att det är riktigt skoj o reta upp insnöade jänkeåkare ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Gjorde ett litet ryck med buren i helgen som var... Knäckte rätt framsträvorna så gott det gick, men jag är inte nöjd så det blir att fabrisera nya... Kapade ur resten av golvet så att det skulle bli lättare att jobba med buren. Nya fästpunkter för buren är monterade och huvudbågen tillkapad. Huvudbågen är nu endast provisoriskt fastpunktad för att mäta lite... Mer rör är beställda, tror dom kommer imorgon..

Lite bilder:

IMG_0001-1.jpg

IMG_0002.jpg

IMG_0003-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Då har man gjort ett ryck igen då! Fick i det mesta av själva buren ikväll. Lite mer ska punktas på innan den knackas loss o helsvetsas. Innan den svetsas i igen så ska karossen noggrant mätas upp så d blir rakt...

Har även investerat i en egen rörbock så ja kan bocka diverse rör som inte ingår i skyddsburen..

Resultatet av kvällens arbete:

IMG_0020-2.jpg

IMG_0021.jpg

IMG_0022.jpg

IMG_0023.jpg

IMG_0024-2.jpg

IMG_0025.jpg

IMG_0026-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Att golvet saknas underlätta saken rejält när man bygga bur :)

Var den här bilen till salu på blocket förra hösten? Någonstans i Skåne om jag minns rätt.

Ja d blir lite neklare...

Juåå den kommer från skåne

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då har man gjort lite igen, tar dock mycket tid att fundera hur man ska bygga när det inte finns nånting kvar.... Tror dock att jag har planen klar nu...

Har iaf helsvetsat buren idag och fått på lite 4-links plattor..

IMG_0031-1.jpg

IMG_0032.jpg

IMG_0037.jpg

IMG_0035.jpg

IMG_0033-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kul att se att ditt projekt lever vidare. En fundering bara, har du kollat igenom det tekniska reglementet för dragracing innan du började bygga buren? Det jag funderar över är dina infästningar till huvudbågen. Vilken nivå på chassie är målet? 10.00 eller 7.50? 25:1?

mvh

jocke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...