Jump to content

Förgasarrenovering


Jimmy_the_1
 Share

Recommended Posts

Hej

Har precis plockat ned min förgasare för att renovera den (hade förgasarbrand i somras).

Det är en 2-ports förgasare till en 289 motor C8ZFG

När jag plockat av den från motorn så började jag exprimentare lite genom att ge full gas och kolla hur spjällena reagerade. Och då blev jag fundersam.

När jag ger full gas öppnas spjällerna ner till motorn fullt och det var precis så jag tror dom ska göra.

Fast spjällena mot luftburken öppnar sig endast lite grann. och när jag släppler så ligger luftspjällena kvar... Jag trodde att det var gaspådraget som avgjorde hur mycket dom är öppna, men har jag fel?

Är det någon som vet hur dom ska vara inställda?(spjällena mot luftburken)

Mvh Jimmy

Link to comment
Share on other sites

Övre spjäll är endast för choke.

Dom ska vara 100% öppna vid normal arbetstemperatur.

De regleras annars av den BI-metall som ska sitta i den svarta plast burken som sitter utanför förgasaren.

Saknas den så är det manuell shoke och då styr du den själv med en vajjer från cupen.

Jag har låst fast mitt shoke spjäll så den är aldrig stängd.

Kör ju bara sommartid

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...