Jump to content

650 cfm eller 750 cfm???


winnerpatric cmc162

Recommended Posts

Ja en 650cfm kan vara i snålaste laget för ett sådant bygge men det beror även på vilken kam och toppar du har.

I det kompletta RPM kittet så är det 750cfm som rekommenderas.

Jag har ingen kompressor erfarenhet så jag ska därför inte säga nått defenetivt! :)

Men principen är ju tämligen enkel och det är ju att både mer luft och bränsle åtgår.

Och förgasaren är ju korken i systemet.

Men även motorns kam, toppar och insug är ju med i detta

Annars behåll förgasaren och se hur den går!

Byta fögasare är 10min arbete och lätt att kränga bort om den är ny.

Man får tänka lite även på hur du kommer köra med bilen.

Är det mest puttra runt på stan och gasa till vid rödljusen så räcker nog en 650cfm.

Men som sagt det är mycket som spelar in

Link to comment
Share on other sites

Skulle jag vara dig skulle jag göra precis som Per B cmc 538 säger testa med den mindre först och även göra en nogrann bestyckning av förgasaren innan du välljer att gå upp i storlek.

För som dom skriver i en holley bok "är du det minsta tveksam, så välj den mindre förgasaren”.

Min erfarenhet är oxå den samma för stort påverkar bara negativt på låga varv.

Här har du en uträkningsform för att räkna på en lämplig förgasare.

1. talet anger motorns verkningsgrad brukar sägas vara på en otrimad ca 85% för att på en suggmotor med dom absolut västa topparna kunna uppgå till 126% vad jag hört av dom riktiga super proffsen. Bästa jag själv sett på något modifierade toppar med 2,25 in och 1,88 ut ventiler och vass rullkam är 101% men dom som har kompressormattade motorer kanske har några siffror på vad det blir med överladning.

2. Storleken på motorn i cu.in

3. Maxvarvtalet du tänkt använda.

4. Matematiskt tal för att uträningen ska bli rätt använd alltid samma.

5. Nu får du värdet på vilken storlek som är lämplig.

Exempel.

0.85 x 351 x 6000/3456 = 517 CFM

Men med överladning får du väll öka på verkningsgraden och se om det räker till men har du förgasaren så testa och sen kanske du kan låna en 750 av någon och se hur den går.

1.00 x 351 x 6000/3456 = 609 CFM

1.10 x 351 x 6000/3456 = 670 CFM

1.10 x 351 x 5500/3456 = 614 CFM

1.30 x 351 x 5000/3456 = 660 CFM

Ja du får väll räkna lite på vad du tror om det hela hur mycket tänker du varva den?

Lycka till med bygget!

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...