Jump to content

Paxtonkompressor, vad behöver man veta??


winnerpatric cmc162

Recommended Posts

Hej Torbjörn!

Har köpt en begagnad paxton och undrar väl mest om jag måste ändra något på bilen för att allt ska hålla/fungera bra. Motorn är en trimmad 351W, men exakt vilka grejer den är trimmad med vet jag inte.

Vad jag vet är att det sitter ett Edelbrock RPM insug, Hookers headers edelbrock 650 cfm förgasare...

Snackade med en idag som hade haft en kompressor motor (inte paxton) och han sa att man måste ha ett visst komp på kolvarna och en massa andra grejer som skulle passa med kompressorn..

Men paxton säljs som kit och då borde det väl inte vara så mycket ändrande med motorn :?: Eller :?:

Link to comment
Share on other sites

Det är kompressionsförhållandet Du behöver veta, M.a.o. Skruva isär och mät.

Nej, inte nödvändigtvis, om Du vet vad Du har för grejer i motorn kan Du nog få fram förbränningsrumsvolymer, kolvtoppens andel, och de andra uppgifterna som Du behöver förutom cylinderdiameter och slaglängd. Det går väl att förenkla så att man bara tar de bitar som betyder mest i sammanhanget. Jag menar det spelar inte så stor roll om Du får någon tiondels fel i kompressionsförhållandet Det spelar ju ingen roll om Du t.ex. har 10,3:1 eller 10,6:1, det är för högt i vilket fall som helst.

Om kolvtopparna är plana behöver Du bara ta reda på hur stora förbränningsrummen är och använda följande:

Kompr. förh. = (cylindervolym + förbränningsrum) / förbränningsrum.

Visst, topplockspackningen ger ett tillskott i volym till förbränningsrummet liksom den lilla biten mellan kolvens topp och blockets packningsyta (och om man ska gå ned på atomnivå även den lilla, lilla volym som befinner sig mellan kolv och cylinder ovanför översta kolvringen) men Du kan kanske uppskatta hur tjock topplockspackningen är och "höfta" någon tiondel för att kolven vänder lite nedanför blockets packningsyta.

Men om Du har kolvar som antingen har en förhöjning (för att öka kompressionsförhållandet) eller är urgröpta så får Du antingen fösöka mäta hur stora dessa volymer är, eller om DU vet vad det är för kolvar och kan hitta dessa uppgifter hos tillverkaren eller de som sålde dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...