Jump to content

Tändningslåsfel?


Uffe N

Recommended Posts

Hej

Har en Mustang 67 cab.

Finns det någon som känner igen detta elfel.

När jag skulle köra in bilen i garaget i veckan öppnade jag dörren och innerbelysningen tändes, så långt allt väl, men när jag sätter nyckeln i tändningslåset och vrider om, slocknar belysningen och hela bilen blir strömlös. Jag kliver ur bilen, lyfter på motorhuven och lossar polskruven på batteriet och sen skruvar jag åt den igen, öppnar dörren och innerbelysningen tänds igen, men när jag vriden om nyckeln slocknar allt igen. Efter 7-8 försök fungerar allt som vanligt och bilen startar, när jag sen provar igen efter en stund är det samma fel igen, att hela bilen blir strömlös när jag försöker starta.

Är det tändningslåset som det är kortslutning eller glapp i ?

Mvh. Uffe cmc :? 1154

Link to comment
Share on other sites

Hej Pelle.

Nej, jag måste lossa polskruven på batteriet och sen dra åt den igen för att strömmen ska komma tillbaka, och innerbelysningen ska tändas.

Mvh. Uffe

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Hur mår batteriet, lampan kan lysa med hjälp av väldigt

lite spänning, batteriet kanske har fått nedfall från blyplattor

i batteri, detta kan ställa till med väldigt konstiga fel. :roll:

Batteriet blir överbelastat vid startläget, återhämtar sig lite,

lampan har tillräckligt för att lysa, ny påfrestning tändnigsläge

o.s.v. :roll:

Kan också vara något annat som spökar, det verkar i alla

fall som något tappar ström när det påfrestas (batteri?), kanske

fel i tändninglåset bottendel. :?;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror du har kontaktproblem mellan batteri och bilen, antingen på plussidan eller jordsidan. Tror inte batteriet rasar så totalt, inte heller tändningslåset då innerbelysningen inte går igenom det. Tror du har dålig kontakt någonstans och får då värme som gör att kontakten försvinner totalt vid stor belastning. Hur verkar det om du slår på flera förbrukare som helljus+ värmefläkt?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har samma problem och jag tror att de beror på batteri pol brytaren (med grön ratt) som jag köpt på MECA. De är min andra som jag har och jag hade väldiga problem tidigare, fick dra åt utav bara h-vete för att de skulle fungera och nu i sommar bytte jag ut den och allt var bra tills på slutet av sommaren då börjades de igen.

mvh

Anders!

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Svar till Lasse.

Batteriet är c:a 4år gammalt och har aldrig visat några svaghetstecken, när jag väl får kontakt så snurrar startmotorn med full kraft och motorn startar, och innerbelysning lyser med starkt sken.

Svar till Pelle.

Har inte provat med ökad belastning, men jag ska göra det i morgon.

Jag återkommer, tack så länge.

Mvh. Uffe.

Link to comment
Share on other sites

Kolla alla anslutningar ,lossa spraya med 5-56 dra åt , är det mossa runt polerna ska ju den givetvis bort ,varmvatten-stålborste fett eller underredsmassa. temporärt duger 5-56.

Startrelät på fordbilar kan ju också strula,och kabeln mellan startrelä o startmotor.

Kortis i startmototorn kan ge liknande symptom ("fältar").

Men ingenting sker utan vidare,tendenser märks i princip alltid före det blir stopp.

Om inte batteriet sugits ut av en förbrukare som inte slagits av.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Ante tipsade om polströmbrytarn, den har jag nu provat att koppla förbi men det hjälpte inte.

Pelle skrev att jag skulle prova med att öka belastningen genom att slå på lyset eller fläkten. Jag lyckades starta motorn, när jag tände halvlyset stannade motorn direkt och allt slocknade. Sen när strömmen kom tillbaka efter att jag skruvat på polskruven så startade jag motorn och slog på fläkten då stannade motorn igen och allt slocknade.

Så det verkar som att Pelle är inne på rätt spår, du får gärna utveckla din teori ytterligare om det går.

Mvh Uffe

Link to comment
Share on other sites

Hej Ingo

Det är inte mossa på batteripolerna eller dålig kontakt dom väl rengjorda. Batteriet är inte urdraget eftersom jag lossar polsruven varje gång jag varit ute med bilen. Jag har inte märkt några tendenser på detta fel, utan det bara kom utan förvarning. Startrelä, startmotor eller kablar har jag inte kollat. Vet inte hur man kollar relä och startmotor.

Mvh. Uffe

Link to comment
Share on other sites

Du kan ju kortsluta startrelät och se om den drar.

men verkar som om du har jordfel.

Samma sak där lossa lite ,5-56 dra åt.

Antagligen inget märkvärdigt,bara irriterande.

Sådana där gröna polbrytare är bara skit. :evil::twisted:

Ska man ha polbrytare skaffa en av samma typ som sitter på entrepenadfordon,dom är inte heller perfekta men tusen gånger bättre..

Link to comment
Share on other sites

När det gäller problem med polbrytare tror jag att man kanske drar dom för hårt, dom är ju av ett mjukt material, så gängerna kan skadas och då får man friktionen där i stället för mellan kontaktytorna, själv har jag lite kopparpasta på gängorna och har aldrig haft några problem.

Uffe när du testar nästa gång anslut en voltmeter på batteriet och kolla vad du har för spänning där när bilen dör?

// Pelle

Link to comment
Share on other sites

Hej Pelle

Nu har jag provat med att sätta en startkabel mellan minuspolen på batteriet och en bultskalle på motorblocket, jag har laddat batteriet i ett dygn, och rengjort batteripolerna och kabelskorna men det blir ingen skillnad. Nu tänds inte ens innerbelysningen längre.

Det sitter ett larm monterat på bilen, när man aktiverar eller avaktiverar det blinkar halvljuset utan problem. Men när man vrider om startnyckeln händer ingenting. Jag kan inte prova med voltmeter på batteriet eftersom jag inte lyckas få tillbaka spänningen på tändningslåset.

Uffe

Link to comment
Share on other sites

Du har alltså ingenting som funkar? Har du rengjort där pluskabeln från batteriet sitter på startrelät? Därifrån matas väl allt vidare? Felet borde ligga där eller på vägen därifrån till säkringsdosan. Leta vidare än är det långt kvar till säsongen :)

Link to comment
Share on other sites

En liten grej jag kom att tänka på kan va fel ute har hänt förr.Men på 69 sitter en stor kontakt mellan motorrum och kupe.hade precis det felet du beskriver och då hade stora plus kontakt stiftet/hona brunnit i kontakten.Tog ett ex antal timmar att hitta,nu vet inte jag om det är samma på 67 men det kan vara värt att kolla :idea:

Link to comment
Share on other sites

Hej Andrew

Satt kontakten i motorrummet eller i kupen, och kommer du ihåg var kablarna gick till för delar, kanske man kan översätta detta till 67?

Dom flesta kabelkontakterna på 67 är tredelade två hanar och en hona eller tvärtom, var det en sån?

Mvh Uffe

Link to comment
Share on other sites

Hej du ,på 69 sitter en stor kontakt under bromsservot.Om jag var som du skulle jag följa matningen, som sitter på start relät och går till torped vidare in i säkrings box/tändnings lås

Mvh

Andrew

Link to comment
Share on other sites

Ett litet tips,om ingenting funkar på bilen dvs både dom förbrukarna som normalt går att använda utan att tändningen är tillslagen tex halvljus,men även dom som kräver att tändningen är till värmefläkt torkare osv så har du gjort helt rätt som provat med en startkabel mellan -på batteriet och motorn/chassie och därmed uteslutit jordproblem.Skaffa en billig digital voltmeter vri på tändningen sätt på alla elförbrukare samt belysning mät mellan - på batteriet och + då bör du ju ha cirka 12volt,sedan flyttar du mätspetsen på +sidan (följer +batterikabeln från batteriet)och mäter på nästa ställe som du kommer åt att mäta på borde vara vid startreläet där tror jag att strömmen delar sej,det går klenare kablar vidare från bulten som håller kabeln från batteriet mät på dom klenare kablarnas kabelskor kolla att du har 12 volt även där,har du det fortsätter du följa kablarna bara och mäter på nästa ställe som det kan uppstå okontakt (jag tycker normalt att man ska fuska genom att använda kopplingschema men det kan finnas dåliga skarvningar där det från början inte fanns några skarvar alls så det är en smaksak hur man gör) Du skrev att ljuset funkade när du använde larmet det kan bero på att man tagit strömmen till larmet mellan batteriet och där du har ditt avbrott,hoppas du förstår vad jag menar det är lättare gjort än skrivit.Principen är att man spänningsmäter(voltmäter) med lastad krets alltså elförbrukarna tillslagna det är då man lättast ser var man har det oönskade spänningsfallet (glappet). Detta kommer du att fixa,sedan kommer du att stolt som en tupp förklara för andra hur du gick till väga (men vi säjer inte till dom andra hur lätt det är att använda en voltmeter,för då försvinner ju myten om hur svårt det är att hitta elektriska fel :( ) God Jul

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...