Jump to content

Tändningslåsfel?


Uffe N

Recommended Posts

Hej Gurra

Tack för tipset, jag ska prova det som du föreslår. Jag vill bara förtydliga en del konstigheter. När felet först uppstod var det så att när jag vred om nyckeln slocknade innerbelysningen och instrumentbelysningen ibland, ibland inte. När det slocknade gick det heller inte att starta motorn pga att även startmotorn blev strömlös. Då behövde jag bara lätta på polskruven och dra åt den igen så lyste allt igen. Om det inte slocknade kunde man starta motorn som vanligt. Nu räcker det inte längre med att lätta på polen för att strömmen ska komma tillbaka, utan nu får man lätta på polen och vänta till dagen efter innan man kan prova igen. Så felet verkar ha förvärrats. Lite svårt att förklara men hoppas du förstår.

Mvh Uffe :?

God Jul och Gott Nytt

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Detta blir konstigare och konstigare, slocknar det så fort du slår på tändningen eller först när du vrider till startläget? För att utesluta tändningslåset så prova när du fått igång innerbelysningen att "tjuvkoppla" startrelät genom att ta en kabel räcker med en 1,5 kvmm, från batteri+ till den lilla anslutningen på startrelät som är på samma sida som den grova kabeln från batteriet. Sätt gärna en hängsäkring på kabeln om du kommer mot något. Gör detta utan att sätta på nyckeln. OBS VAR NOGA ATT DU INTE HAR NÅGON VÄXEL I.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det börjar närma sig tändninglåset, jag tror att kontacktstycket

i botten på tändningslåset är kört, alla el fel som förklarats här

tyder mestadels på det. :?

Det är ganska lätt att förstå varför tändninglås och andra delar

som gångjärn mm är dåliga, 30-40års användning, slutar oftast

med att det måste bytas eller renoveras. :roll:

Man kan väll också säga att det tyder på kvalite i dessa fall då

det håller så pass länge trots stadig användning. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Nu har jag tillbringat ett antal timmar i garaget, jag utgick från batteriet som Gurra föreslog och mätte med voltmeter, tändning, lyse och fläkt påslaget, vidare in under istrumentbrädan, plockade ur instumenthus och fläktreglage. När jag tog i kablarna under instrumentbrädan gick allt igång helt plötsligt, sen försökte jag lokalisera det förmodade glappet genom att fortsätta böja och dra i kablarna men ikke, allt fungerar just nu, så felet är kvar men vill inte visa sig. Det enda misstänkta jag hittade var ett relä som hänger löst där inne, det kändes lite varmt när strömmen kom tillbaka, tror det tillhör larmet. Jag funderar på att byta det eller ta bort larmet helt och hållet, installationen ser inte så proffsig ut.

Som svar på Pelles fråga.

Det slocknade så fort jag slog på tändningen.

Jag provade även med att lägga på en kabel mellan +polen och startreläet då gick startmotorn runt. En fråga bara, hur kan man utesluta fel på tändningslåset genom detta test?

Mvh. Uffe

Link to comment
Share on other sites

Om innerbelysningen inte slocknar när du inte rör nyckeln utan "tjuvkopplar" på relät, men slocknar när du vrider på nyckeln så är det väl troligt att felet ligger där. Även när du rör kablarna bakom instrumentet är det väl troligt att du kommer åt kablarna till tändningslåset. Det är nog inte fel att riva ur larmet och kolla.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej alla

Nu har jag hittat felet, det var inte tändningsslåset, utan någon tidigare ägare som hade tjuvkopplat in en huvudströmbrytare på en 3-polig orginalkontakt, den glappade och hade börjat smälta.

Nu vill jag tacka alla som har engagerat sig i mitt problem.

TACK Mvh Uffe

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...