Jump to content

Windsor 351 2 port


Rolf-Enåsen

Recommended Posts

Hej.

Har f.n. en Mustang 65:a 289 4 portars GT cab men funderar på att köpa en 70:a cab med en Windsor 351 2 portare. Vad betyder Windsor? Hur många hästar har dennna motor? Bilen är röd med svart stripe på huven och en s.k. shaker hood som säjs vara enligt originalutf. Kan det ha varit så? Någon mer stripe finns inte.

Hoppas på svar från kunniga ägare av 69-70 års Mustanger.

Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen expert jämfört med många andra här på forumet men försöker ändå.

351 Windsor är en utveckling av 289-302 motorn, blocket är högre därav den större kapaciteten. Vissa delar är gemensamma med 289-302. Namnet kommer från fabriken där motorn byggdes.

351 Cleveland är en "ny" konstruktion jamfört med windsormotorn och kommer följdaktligen från Clevelandfabriken. Så vitt jag förstår är det en motor som inte delar några komponenter med 289-302-351w serien.

Tittar man på eftermarknaden verkar det som utbudet är större till 289-302-351w motorerna.

Läser man amerikanska mustangforum får man nästan intrycket att det råder en snudd på religiös fanatism angående vilken som är bäst 351w eller 351c. Antagligen ligger sanningen nånstans mitt emellan!

Personligen är jag nöjd med att ha fords största smallblockare i min egen bil. 5.8 liters slagvolym känns gott!

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...