Jump to content

Få bilen plåtren


Jimmy_the_1
 Share

Recommended Posts

Hej

Jag håller på att göra bilen plåtren eftersom jag tänkt byta färg på bilen till våren. Men problemet är att det går väldigt sakta.

Först provade jag med miljövänligt bums och det lossade färgen lite men man fick ändå skrapa som en galning för att den ska lossa.

Sedan provade jag att värma färgen och skrapa... det gick inte heller så bra...

Så har ni några riktigt bra knep på hur det kan gå lite fortare?

Mvh Jimmy

Link to comment
Share on other sites

Förr använde man lut blandat med tapetklister,det fungerade som Bums på 80talet,fast heavy duty!!!.

problemet är att man måste se till att få bort allt från vinklar och vrår elljest fäster inte färgen.

Och skyddglasögon och handskar är ett måste,och då heltäckande goggles,för av lut blir man blind!!!!.

Dagens "Bums"är ju ett riktigt skämt,men Packnings stripper fungerar faktiskt på ungefär samma sätt som 80talets bums,fast blir vansinnigt dyrt..

På katten använder jag mest värmepistolen,men inte är det enkelt,och eftersom den är tennad rätt mycket är det lätt att man"skär fast" med spackeln.

Link to comment
Share on other sites

När jag gjorde min bil plåtren så använde jag slipmaskin med 40 papper och värmepistol. Värmepistolen tog inte bort de lagren som är närmast bilen, men som på min bil som har haft 4 olika färger så fanns där rätt många lager så funkade värmepistolen bra.

Leffes idé är nog bra, det hade jag provat om jag skulle göra om det. Det går åt en väldans massa slippapper annars.

Link to comment
Share on other sites

När jag gjorde min bil plåtren så använde jag slipmaskin med 40 papper och värmepistol. Värmepistolen tog inte bort de lagren som är närmast bilen, men som på min bil som har haft 4 olika färger så fanns där rätt många lager så funkade värmepistolen bra.

Leffes idé är nog bra, det hade jag provat om jag skulle göra om det. Det går åt en väldans massa slippapper annars.

Ja dom använde jag när jag gjode min bil plåtren fast mest den modellen som man har på en rondellslip då det går vansinnigt mycket fortare, kostar tyvär en hel del då det går ett antal skivor till en bil, fast jag slipade min plåtren både utvändigt och invändigt och akta så att plåten inte blir för varm så den slår sig. Det var en lackerare som kom med det förslaget. Bilen ser nästan kromad ut efter att man slipat med dessa skivor.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt var det finns inga genvägar,det bästa att få bilen plåtren är med en rondellslipmaskin men använd inte grövre än 60 korn gjärna 80 kornspapper och kör välgigt försiktigt på stora ytor då plåten gjärna vill slå sej.Den som Leffe visade funkar mkt bra men är ej att rekomendera till att köra en hel bil utan på ställen där det kan vara svårt att komma åt med slipmaskinen.Efter att du har slipat bilen så kör av hela bilen med vanlig lackslipmaskin med ett 120 papper då får du bort en hel del av dom grova reporna (vilket en lackerare hatar) då färgen är så pass tunn idag så är det lött att färgen sjunker efter något halvår.Jag har själv gjort det på några bilar jag renoverat och det är INGA sjunkningar i lacken.Men det ät jä-a skitjobb och tar en hel del tid och papper går det åt.Men vad gör man inte för att få en fin MUSTANG.

God Jul på er allihoppa.

Link to comment
Share on other sites

Jag använder en DEWALT rondellslip med utsug..funkar skitbra. Sen om man som jag har 8 lager färg på bilen så tar väl allt tid:P. Men det funkar bra, koppla utsuget till en damsugare så slipper man det mesta av dammet i garaget.

God Jul och Gott nytt år!

Mvh Anders

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag håller på att göra bilen plåtren eftersom jag tänkt byta färg på bilen till våren. Men problemet är att det går väldigt sakta.

Först provade jag med miljövänligt bums och det lossade färgen lite men man fick ändå skrapa som en galning för att den ska lossa.

Sedan provade jag att värma färgen och skrapa... det gick inte heller så bra...

Så har ni några riktigt bra knep på hur det kan gå lite fortare?

Mvh Jimmy

Jag har kört med bums som jag köpte på färghandeln( antagligen milvövänlig)

Men den funkade kaanon....

vart faktiskt imponerad själv..Men då har jag bara rengjort 2st dörrar invändigt ..

men kommer å köra på hela bilen där det är normal färg..

under bilen blir det nog värre med jobb. :?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det absolut bästa är de så kallade grovrengörarna:-

finns hos biltema till ett bättre pris:-

samma typ som clas olsson

det finns ett antal olika modeller:-

till kap maskin 100mm och 125mm och 180mm

Till borrmaskin 4 olika strl.

till rak trycklufts slipmaskin 2 strl

Har kört av färgen på 2 mustanger och det finns inget bättre:-

Har provat bums men den är numera miljövänlig och kass.

sliprondeller går men stor risk att man slipar väck plåt får gropar o dylikt och så sätter de igen sig = även kasst

så mitt tips köp grovrengörare på biltema och man spara tid o pengar:-)

Obs: jobbar inte på biltema:-)

Link to comment
Share on other sites

Slip är bra och även Miljövänlig Bums om man köper rätt.

Vet inte vilken Bums ni prövat men den jag kört är kanon och bättre än det som fanns förr eftersom man slipper skydda sig.

Diskutionen fanns här tidigare och då la jag ut dessa bilder

Bilderna talar för sig själv

Dock har jag aldrig använt Bums på en HEL bil utan bara knepiga ställen

http://www.odlaren.se/8/stripper.html

Stora ytor med få lager lack är nog ändå lättast och billigast att slipa.

Kvalitetspapper från 3M lönar sig om du har en bra slipmaskin.

40-80 korns papper kör jag och det tar som tusan.

Grovrengöring och sliprondell låter brutalt att köra rakt på plåten

Fast är det VÄLDIGT tjock med färg så visst.......

Har slippat och lackat många bilar och det var "old school" slipning som gällt på allt.

Eller blästring om det är tom kaross

Link to comment
Share on other sites

Skulle vilja se den som tar bort 5-10 lager tvåkomponents färg med bums:-

Och gammal cellulosa lack slipar man inte bort i första taget då den klibbar igen pappren direkt men har man gratis slippapper så går det:-

Men va vet jag en gammal sliten amatör som jag e:-

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte biltemas grovrengörare och det går jättefort :D Men jag blir lite orolig eftersom jag redan slipat bilen med 80 papper och grovrengöraren gör mycket större repor än 80 papperet. Kommer inte det skapa mera jobb sedan? Tänkte nämligen lämna över jobben till kusinen sedan och vill inte ge honom allt för mycket jobb. Han ska lägga:

Epoxy(heter det väl)

Bas

Slipgrund (ett par lager med olika färger)

Tror det var i denna ordningen det skulle göras.

Sä ska jag slipa bilen med 80 alt. 120 papper efter grovrengöraren?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det bästa sättet att få bort färgen måste vara att låta nån annan göra det!

Kanske en auktion till lägstbjudande?

Jag är dock en självplågare just nu...

I jakten på bra verktyg vill jag efter att ha provat det mesta i dom tidigare inläggen lägga till den flätade stålborsten som man sätter i vinkelslipen, suverän på tjocka spackellager. Ingen avverkning på plåten heller. Slipskivor av "flaps" typ tar bra men det står ju ett gnistregn av bra plåt som jag hellre vill behålla om man går på lite hårt.

Färgborttagningsmedel tar bra på just..färg! Sprutspackel är svårare.

Länge leve stålborsten! hurra, hurra

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...