Jump to content

ämnet skruvar & bult


crazyzed_

Recommended Posts

Hejsan hejsan, jag är ny i renoveringsbranschen ;)

Ville hör mig för lite angående ämnet skruvar/bult.

Var kan man köpa kvalitetsskruv (helst i lösvik) som passar en gammal mustang?

Hur fräschar ni till bultar? Man har ju dels de som sitter som inte syns så väl sen finns ju de i tex. motorutrymmet som man vill ha en bra finnish på. Vad finns för alternativ: kroma, pulverlacka, sprutlacka, pensla eller bara göra rent??

Jag tänker om man ska göra sig besväret att fixa till bultarna i motorutrymmet eller om man ska köpa ny, och vad man ska ha för några i så fall?

Jag vill ju i så liten utsträckning som möjligt använda obehandlade skruvar som snart börjar oxidera :S

Link to comment
Share on other sites

tänk på att vissa skruvar (på t.ex grenröret) kan vara bra om dom är lite rostiga på gängorna då dom fäster bättre och inte vibrirar loss så lätt. läste detta i ett äldre nummer av mustang monthly..

Link to comment
Share on other sites

tänk på att vissa skruvar (på t.ex grenröret) kan vara bra om dom är lite rostiga på gängorna då dom fäster bättre och inte vibrirar loss så lätt. läste detta i ett äldre nummer av mustang monthly..

Det verkar vara ett ganska dåligt tips... eller ett bra sätt att pajja gängor osv.

Rena bultar, rengjorda gängor, och därefter ett gänglås som är avsett för användningsområdet är nog att rekommendera i stället... Har man problem med att headersbultarna lossnar så har t.ex. Stage8 finfina lösningar på detta problem.

mvh

jocke

Link to comment
Share on other sites

Kolla efter firmor i din närhet som håller på med ytbehandling typ galvning/ förzinkning. Så här blev mina efter förzinkning.

Jag vet att din bil är grymt snygg

men inte att den renovering du gjort var så "Tja finner inga ord"

grundligt renoverad

Sen självklart håller jag med Jocke fräscha grejor som inte rosten varit på

är 100o ggr bättre

Link to comment
Share on other sites

Ett litet tips bara...

Jag fick mina skruvar och lite annat till förgasaren elförzinkat och det ser jättebra ut.

Tyvärr har jag fått rensa alla gängor på skruvar och bulthål och spjällaxlarna fick slipas o s v.

Zinket bygger mer än man tror...

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för skillnad mellan galvanisering och förzinkning?

Själv har jag uppfattat det som om galvanisering är en benämning på en metod att förhindra (galvanisk) korrosion genom att belägga metallen som skall skyddas med ett metallskikt som är oädlare än det som ska skyddas. Den oädlaste metallen kommer då att fungera som offeranod. En oädlare metall jämfört med stål är zink och bl.a. därför förzinkar man stålet. (Elförzinkning eller varmförzinkning).

Rätta mig gärna om jag har fattat allt fel!

Link to comment
Share on other sites

Nej du har rätt.

Jag jobbar lite med detta på mitt jobb genom att köpa in dessa tjänster

Metod och material väljs efter hur beständigt det ska bli.

De vanligaste och billigast är FZB Elförzinkning och komunens lyktstolpar doppas i ett bad och Varmfözinkas! :--

FZB blir snyggt men det är inte särskillt beständigt. Minsta fukt och det blir grått och övergås snabbt till "vitrost" som man säger i dagligt tal.

Standard skruvar och muttrar elförzinkas oftast genom trummling och den yta som byggs på är så fin att det inte märks när man sedan använder skruvarna.

Ibland hänger man upp skruvarna på en tråd och El-förzinkar och då blir det oftast trögt att skruva då ytan oftast bli ojämn och tjockare.

Välj trummling om det är mycket skruv annars häng upp på en tråd.

Men som sagt usel hållbarhet

En bättre och mer beständig yta kan du få genom att göra Gul-kromat eller Svart-fosfatering.

Det används nästan alltid inom bilindustri

FZB eller "blåzink" som det beskrivs ovan används egentligen aldrig på bilar men på en Hobby bil är det helt OK eftersom fukt inte är vårt bekymmer! ;)

På 60-talet var man kanske inte heller så noga med detta.

Annars är ju mycket skruv fosfaterat på Mustang

Går ju annars köpa fina färdiga Kit från AMK som inte är mycket dyrare

Link to comment
Share on other sites

Bra info. Per!

Undrar lite om fosfatering. En kille i USA rekommenderade mig att värma bultarna och sedan lägga dem i olja. Testade på en bult och den ser kanonbra ut. Det rök visserligen som satan, men det kan man väl stå ut med om resultatet snyggt och hållbart. Frågan är om denna behandling är detsamma som fosfatering?

/Tony

Link to comment
Share on other sites

Nja inte riktigt

Det låter mer som den ytbehandling smeder gjorde förr i smide.

Nått hopkok av linolja,kimrök och nåt mer jag inte minns.

Funkar nog fint med gamla metoder och är säkert bättre än fosfatering!

Fosfatering finns nog i alla möjliga varianter.

På firman järnfosfateras allt som skall pulverlackas mest för att färgen ska få ett bra grepp men det är inte alls beständigt mot korrosion.

Svartfosfatering har jag prövat på bult och liknar det du beskriver och liknar då orginalbultarna i motorutrymmen etc.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...