crazyzed_ January 5, 2007 Report Share January 5, 2007 Hejsan hejsan, jag är ny i renoveringsbranschen Ville hör mig för lite angående ämnet skruvar/bult.Var kan man köpa kvalitetsskruv (helst i lösvik) som passar en gammal mustang?Hur fräschar ni till bultar? Man har ju dels de som sitter som inte syns så väl sen finns ju de i tex. motorutrymmet som man vill ha en bra finnish på. Vad finns för alternativ: kroma, pulverlacka, sprutlacka, pensla eller bara göra rent??Jag tänker om man ska göra sig besväret att fixa till bultarna i motorutrymmet eller om man ska köpa ny, och vad man ska ha för några i så fall?Jag vill ju i så liten utsträckning som möjligt använda obehandlade skruvar som snart börjar oxidera :S Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelle cmc 375 January 5, 2007 Report Share January 5, 2007 Kolla efter firmor i din närhet som håller på med ytbehandling typ galvning/ förzinkning. Så här blev mina efter förzinkning. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
coke89 January 5, 2007 Report Share January 5, 2007 tänk på att vissa skruvar (på t.ex grenröret) kan vara bra om dom är lite rostiga på gängorna då dom fäster bättre och inte vibrirar loss så lätt. läste detta i ett äldre nummer av mustang monthly.. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
87gt50 January 5, 2007 Report Share January 5, 2007 tänk på att vissa skruvar (på t.ex grenröret) kan vara bra om dom är lite rostiga på gängorna då dom fäster bättre och inte vibrirar loss så lätt. läste detta i ett äldre nummer av mustang monthly..Det verkar vara ett ganska dåligt tips... eller ett bra sätt att pajja gängor osv.Rena bultar, rengjorda gängor, och därefter ett gänglås som är avsett för användningsområdet är nog att rekommendera i stället... Har man problem med att headersbultarna lossnar så har t.ex. Stage8 finfina lösningar på detta problem.mvhjocke Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Holm CMC1740 January 5, 2007 Report Share January 5, 2007 Kolla efter firmor i din närhet som håller på med ytbehandling typ galvning/ förzinkning. Så här blev mina efter förzinkning.Jag vet att din bil är grymt snygg men inte att den renovering du gjort var så "Tja finner inga ord"grundligt renoveradSen självklart håller jag med Jocke fräscha grejor som inte rosten varit påär 100o ggr bättre Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazyzed_ January 8, 2007 Author Report Share January 8, 2007 tackar för tipsen Jag ska definitivt kolla upp det där med galvning/förzinkning, det ser ju ruskit bra ut dessutom tror jag vi har ett företag som sysslar med sådant här i byhålan tackar tackar! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toni CMC1361 January 14, 2007 Report Share January 14, 2007 Ett litet tips bara...Jag fick mina skruvar och lite annat till förgasaren elförzinkat och det ser jättebra ut.Tyvärr har jag fått rensa alla gängor på skruvar och bulthål och spjällaxlarna fick slipas o s v.Zinket bygger mer än man tror... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelle cmc 375 January 14, 2007 Report Share January 14, 2007 Var det inte galvning då? Det är ju det som är bra med förzinkning att det inte fyller så mycket, jag hade inga problem. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toni CMC1361 January 15, 2007 Report Share January 15, 2007 Gulförzinkat kallade han det och det blev gul- eller guldfärgat.Snyggt som ögat men tjockt blev det...!Det tog lite tid oxå så det blev ju även försinkat... (Dagens sämsta?) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bosse N January 15, 2007 Report Share January 15, 2007 Vad är det för skillnad mellan galvanisering och förzinkning?Själv har jag uppfattat det som om galvanisering är en benämning på en metod att förhindra (galvanisk) korrosion genom att belägga metallen som skall skyddas med ett metallskikt som är oädlare än det som ska skyddas. Den oädlaste metallen kommer då att fungera som offeranod. En oädlare metall jämfört med stål är zink och bl.a. därför förzinkar man stålet. (Elförzinkning eller varmförzinkning). Rätta mig gärna om jag har fattat allt fel! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund January 15, 2007 Report Share January 15, 2007 Nej du har rätt.Jag jobbar lite med detta på mitt jobb genom att köpa in dessa tjänsterMetod och material väljs efter hur beständigt det ska bli.De vanligaste och billigast är FZB Elförzinkning och komunens lyktstolpar doppas i ett bad och Varmfözinkas! FZB blir snyggt men det är inte särskillt beständigt. Minsta fukt och det blir grått och övergås snabbt till "vitrost" som man säger i dagligt tal.Standard skruvar och muttrar elförzinkas oftast genom trummling och den yta som byggs på är så fin att det inte märks när man sedan använder skruvarna.Ibland hänger man upp skruvarna på en tråd och El-förzinkar och då blir det oftast trögt att skruva då ytan oftast bli ojämn och tjockare.Välj trummling om det är mycket skruv annars häng upp på en tråd.Men som sagt usel hållbarhetEn bättre och mer beständig yta kan du få genom att göra Gul-kromat eller Svart-fosfatering.Det används nästan alltid inom bilindustriFZB eller "blåzink" som det beskrivs ovan används egentligen aldrig på bilar men på en Hobby bil är det helt OK eftersom fukt inte är vårt bekymmer! På 60-talet var man kanske inte heller så noga med detta.Annars är ju mycket skruv fosfaterat på MustangGår ju annars köpa fina färdiga Kit från AMK som inte är mycket dyrare Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
k-codekowboy January 16, 2007 Report Share January 16, 2007 Bra info. Per! Undrar lite om fosfatering. En kille i USA rekommenderade mig att värma bultarna och sedan lägga dem i olja. Testade på en bult och den ser kanonbra ut. Det rök visserligen som satan, men det kan man väl stå ut med om resultatet snyggt och hållbart. Frågan är om denna behandling är detsamma som fosfatering?/Tony Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund January 16, 2007 Report Share January 16, 2007 Nja inte riktigtDet låter mer som den ytbehandling smeder gjorde förr i smide.Nått hopkok av linolja,kimrök och nåt mer jag inte minns.Funkar nog fint med gamla metoder och är säkert bättre än fosfatering!Fosfatering finns nog i alla möjliga varianter.På firman järnfosfateras allt som skall pulverlackas mest för att färgen ska få ett bra grepp men det är inte alls beständigt mot korrosion.Svartfosfatering har jag prövat på bult och liknar det du beskriver och liknar då orginalbultarna i motorutrymmen etc. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.