Jump to content

Plåtskarvar, bättra på med svetsen?


MrTurbo_1645

Recommended Posts

Har precis vart i garaget och "terapimekat" lite med mustangen. Håller på och gör rent golvet invändigt och målar det. Först rostskyddsfärg sedan blir det blanksvart på det. (mattan ligger över så det kommer iofs inte synas)

Dels är den ju vit (originalfägen) med sedan är det ju massvis med skit, trasig ljudisolering, lim från mattan samt rester av den gamla mattan.

20904-Bild078.jpg (klicka på bilderna)20905-Bild082.jpg

Kör med en roterande stålborste innan jag sprejar rostskyddsfärg (svarta färgen fäster la bra på d).

Bilderna tagna med mobilen i dåligt ljus, därför lite taskig kvalité tyvärr, glömnde min riktiga kamera.

Nu till saken. Det sitter svart stenhård massa över plåtskarvarna, denna lossar bara man petar på det. Skrapar m.a.o bort allt det. Plåtarna ser ut att sitta ihop med glesa punktsvetsar bara, funderar på om jag skulle ta mig-svetsen och bättra på lite extra innan jag målar. Skall jag dessutom kleta nån svart massa på igen vid skarvarna eller är det onödigt?

Link to comment
Share on other sites

Det du petar bort är karroserikit,, lämpligt att ersätta med nytt finns på tub hos de flesta biltillbehörskedjorna,,,

mvh Tommy 8)

Vad fyller detta kit för funktion? Hindra att det drar in fukt? Skall det vara plåtrent eller färg före? Behöver inte dra lite extra svets då, det känns som plåten kan flexa när det bara sitter lite punktsvetsar.

Kul att se att du använder En avfuktare "torrboll" för att hålla borta rostangrepp vid meckandet, skulle fler behöva tänka på om man inte har ett torrt garage att jobba i (eller ser jag fel på bilden) ;)

Japp, är en torrboll, eftersom det inte är mycket värme på i garaget när ingen är där så ställde jag in en torrboll för att hålla ev fukt borta för säkerhetsskull.

Link to comment
Share on other sites

Klokt MR Turbo med torrbollen

Punktsvetsa mera? Varför då ?

Annars de flesta oljor som finns i dag har de egenskaperna att de skiljeer bort fukten och lägger dem åt sidan

Typ förr vart man rekomenderad att åka och linoljebehandla bilen undertill

med lite mera gosegott i vet ej riktigt var men förmodligen något

för att hålla bakterier o mögel borta föratt käka upp det organiska skyddet som det ändå var.

Kanske får på pälsen nu men fuktskydda med vanlig motorolja borde funka alldeles utmärkt. (kanske lite kladdigt (oljigt) att jobba med )

men borde funka bra

Hmm hur stavar man oljigt

;)

Link to comment
Share on other sites

Blir nog till att dra en repa med svetsen då, kan ju inte bli sämre. 8) Mycket nice bilder, kul att se.

Ingen som kommenterat att jag ska måla det svart sedan? :-- Inte för att det syns som sagt men eftersom jag vill ha lackat om bilen till RavenBlack i framtiden tänkte jag "fuska till det" lite å göra insidan svart på en gång.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Rekomenderar karosskitt i alla fall när du är klar med

svetseriet, använd inte gammal motorolja denna olja

har massor med föroreningar som inte är bra för dig

eller din miljö i bilen. :shock:

Möjligen kan du använda Dinitrol ML eller liknade

hålrumsvätska, att jag skriver detta är för att jag

själv använt gammal motorolja, glömmer inte det

på länge. :oops:

Vi som håller på med bilar som hobby skall också ta

vårt ansvar gällande miljön, f-n vad fint det lät, men

det är klart av vi ska, gammal motorolja luktar inte

gott en solig o varm sommardag heller. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker helt klart att du ska lägga nån extra svets där det känns som den gör nytta, gör sedan som Lars rekomendera och använd karosseri kit i skarvarna. Lite nyfiken själv vilket som är bäst måla före eller efter kittningen, grunda känns naturligt att göra innan. Men sen själva färgen?

Link to comment
Share on other sites

Att det ska vara grundat innan kitningen är självklart ,och grundfärg bör övermålas. men frågan är om det ska vara "orginal" eller bra? :D

Bilarna var gjorda för ett liv på ca 4-5 år så rostskydd var inte så viktigt,däremot ville man väl inte att det skulle komma in vatten.

Link to comment
Share on other sites

Min en grundfärg på allt plåtrent inkl svetsar (gult). Sedan en repa till med färg så det blir skyddat och lite snyggt. Kitt i alla hål och "rännor" där det kan ligga vatten om man glömmer caben nere när det börjar ösregna!!!

Och som skrevs, det räcker väl med oljedroppar från motor och växellåda utan hjärtsnörpande droppar från något sorts rostskydd..

/Svedis :--

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Svetsade lite extra i skarvarna och har grundmålat.

http://www.mustangpower.se/mustang16/Bild103.jpg

Kletat lite karosserikitt med;

http://www.mustangpower.se/mustang16/IMG_0160.JPG

Målat med svart högblank och slagtålig färg (ursäkta fotspåren men klättrat runt lite i bilen :-- ) Brandsläckaren skall sitta typ där fast ovanpå mattan sedan då. 8)

http://www.mustangpower.se/mustang16/IMG_0185.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hej, min är svetsad där det förstärker, och tätad på övriga skarvar.

/svedis

Kul och se att den blivit så fin ! jag tog nämligen hem denna bil och fick på gränsen till magsår och sålde den blixtsnabbt till en kille från Kil.

Har massor med bilder från underrede kaross m.m. ingen rolig syn då,

men allt går ju fixa som synes här, men den var som en ost, mer hål än balkar och plåt överallt AJ AJ AJ . :o:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...