Jump to content

Vibrationer vid dragläge


Micke66HT

Recommended Posts

Vibrationer , kraftiga vibrationer när man ska iväg från stillastående, va kan det bero på? har bytt båda motorfästen för de var av , men det blev inte bättre.. :( går bättre om man startar på tomgång.. bilen är en 66a ht 289 4v 4speed man.

Link to comment
Share on other sites

Kopplingslamellens ryckutjämnare kan ha tappat spänsten eller så kan Du ha fått olja på beläggen.

Är det någon skillnad om motorn är varm eller kall?

Nej, ingen skillnad, brukar starta på tvåan, utan gaspådrag för då märks inget, så man får ju planera parkering bort från uppförsbackar.. Har för mig att lamellen är bytt, men inte tryckplattan.. kanske är den?

Link to comment
Share on other sites

Det låter som min var förut. Släpper man kopplingen med för mycket gas och för snabbt så rycker det och sliter något fruktansvärt.

Felet var att svänghjulet hade "hotspots", dvs härdade blå fläckar på ytan.

Dessa kan gå att slipa ner, men det är stor risk att det kommer tillbaks. Bättre att bita i det sura äpplet och köpa ett nytt svänghjul.

Link to comment
Share on other sites

Ryckutjämnarna som brukar nog visa sig först när motorn blivit varm så det kan Du nog utesluta. Och om jag minns rätt så gäller samma sak för olja på lamellen (Viktigt att alltid kolla/byta tätningen vid ingående axeln i växellådan när man byter koppling, det är så trist att behöva riva ut allt igen för att byta en detalj som inte kostar många kronor).

"Hot Spots"? ja, varför inte. Jag har inte råkat ut för det personligen men det betyder ju ingenting. Om man måste byta svänghjulet eller om det räcker med att slipa det beror ju på hur djupa sprickorna är, men var jäkligt noggrann med att kontrollera svänghjulet om Du låter slipa det. En snurrande massa med stora sprickor i är inget kul, särskilt om man tänkt sig varva motorn det allra minsta.

Link to comment
Share on other sites

Har precis lämnat mitt svänghjul för att få värmesprickorna bortslipade. Problemet är ju inte egentligen själva sprickan utan att sprickkanterna sticker upp ovanför ytan och blir små förhöjningar. Får se hur det blir är jag inte nöjd får det bli ett nytt.

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...