Jump to content

Mach 1 strip


Recommended Posts

Öppna headers gör susen! Ta dig till en bana i sommar där vi kör S/SS så kan du får höra det på riktigt... Det deltar ett antal vassa Fordar, utöver både Hemi Chryslers och högvarviga riktigt elaka smallblock Chevys. En mycket trevlig bilutställning och show även i depån. Underhållning i världsklass helt enkelt!!

Jocke

Link to comment
Share on other sites

S/SS är bästa klassen... bara min mening :--

Bästa tider kan man köra på en bana utanför Sverige men inte i USA.

T.ex. mer än 0.75 under index i D/S samt världsrekord i SS/S redan i början av -90 talet

Förhållandena kan vara exeptionella under sensommaren.

Link to comment
Share on other sites

S/SS är bästa klassen... bara min mening :--

Bästa tider kan man köra på en bana utanför Sverige men inte i USA.

T.ex. mer än 0.75 under index i D/S samt världsrekord i SS/S redan i början av -90 talet

Förhållandena kan vara exeptionella under sensommaren.

Första Fuel Injected-Stockern i världen under 10 sek var Pasi Mikkonen med sin Firebird i A/FI. Körde 9.99 i Piteå för ett par år sedan. Hans tvillingbil som körs av familjen Waldo i USA har inte varit i närheten av hans tider...

Problemet over here är banornas kvalitet. Att preppa en bana så att det går att åka fort på 9" slicks är inte samma sak som att preppa för Pro Mods och Fuellers. Hade Malmöbanan varit 402 m hade det förmodlgien varit en av världens snabbaste, med kanonfäste och sea level. Vi har haft DA på -400 i Malmö, och det är vad som kallas mine shaft conditions... Den enda NHRA banan som har motsvarande är väl egentligen Mission i Canada. Deras tävling i maj har ju varit rekordkrossartävlingen no 1 om det bara inte regnar...

Det blir intressant att se vad Janne Ullberg kan göra med Mitch Kights Duster. Den kommer att köras uppdaterad i Florida (inte idealiska förhållanden) för att sedan skeppas hem till Sverige. Mitch lär försöka bomba indexet innan bilen lämnar landet. Får se sen vad som kan presteras här hemma med samma bil...

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

Jo, glömde Pasis senare prestationer, en ursäkt ditåt. Var själv mera aktiv då han körde Fairlane. PRO- klasserna i all ära, men det är bland Stock och Superstock gänget som dom verkliga laid-back profilerna finns. Har varit många trevliga stunder i depån genom åren med mycket vrålgarv och glada historier. :D

PRO- killarna tar det mera på allvar.

Link to comment
Share on other sites

BTW, sämre luftkvalitet i Malmö även om det ligger lågt. Syrerikare luft finns på Alastaro.

problemet med Alastaro de senaste år en har varit banpreppningen. De har inte ens lyckats få till det för proklasserna. Mettisdragsterna åkte bara marginellt långsammare än TF i fjor om jag inte kommer ihåg helt galet.

Hade bara Piteå fått till sin bana som förr så kanske den skulle vara ok. Västerås samma sak, på aros nats i fjor tappade jag med min motorsvaga bil 5-10 hundringar på 60foten jämfört med Malmö. Inget fäste alls, fick nästan smyga med kopplingen... Till deras försvar är dock vädret, det var vindstilla, molnfritt, och över 30°c varmt. Vi med smala däck och tunga bilar blev ombedda att undvika att stå stilla uppe på asfalten för att inte få den med oss när vi började rulla. Dessutom var banorna helt olika till förutsättningarna, något som Ari visade genom att åka back to back i de olika banorna för att påvisa problemet för tävlnigsledningen. Hjulspinn i ena lanen, 60foten på bakhjulen i den andra... Västerås ligger annars ca 10möh tror jag.

Vet inte om Malmös luft är så dålig, ET predictorn i väderstationen har gett snabbaste tiderna här nere för kompisens SS Chevelle. Sen så reagerar nog FI och förgasare olika på t.ex fukt, inte minst beroende på vilken typ av luftmätning man använder i FI. Jag kör fortfarande mitt helt original, med bara lite gamla add ons...

Jodå, om jag själv får säga det så har vi nog bland den bästa sammanhållningen, och förmodligen den bäst organiserade förarföreningen... Jag trivs iaf ypperligt. ser fram emot sommaren!

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

Jo, Alastaro och arrangörerna har problem nuförtiden, på mera än ett plan...

Jag minns främst tiderna efter att banan grundades och ända fram till ca -95. Det är ingen ide att diskutera detta här offentligt, men då det begav sej, var banan bland dom bästa för både doorslammers och dragsters. Man hade lärt sej en del från byggandet av Motopark, och man använde rätt beläggning.

Jag själv åkte den bästa tiden någonsin med Hemin just på Alastarobanan en sen augustieftermiddag, med mycket syrerik luft och ganska hög luftfuktighet. Skulle kanske ha fått bättre slutfart om jag skulle ha vågat gå ner i munstyckena ytterligare. Det var inga problem med fäste, trots gatdäck och gatuppsättning på chassi. Det bara funkade och var roligt att gasa fullt.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...