Jump to content

C6 problem med missljud från turbin (?)


Recommended Posts

Lyckan är alltid kortvarig, så nu när glädjen över att bilen äntligen startar har lagt sig så är det dags att börja bekymra sig över växellådan :/

Motor, låda och turbin är renoverade, isatta och uppstartade av yrkeskunnigt folk efter konstens alla regler, men, i friläge så viner lådan som en gammal generator som håller på att skära. Ljudet kommer från främre delen av växellådan men när man lägger i en växel så slutar det. Men, när man lägger i en växel sticker den direkt, ingen stall överhuvudtaget utan den driver på en gång. Måste stå på bromsen för att kunna lägga i en växel utan att plantera nosen i garageväggen.

Enda noteringen jag har från växellåderenoveringen (förutom alla packningar och lager som byttes) är att 2ans band byttes samt att ett shift kit sattes in.

Innan allt rivs ur igen undrar jag om någon av er kanske har någon idé om vad det kan bero på?

Motorn är en 390, lådan en C6a och turbinen ska vara original vad jag vet.

Link to comment
Share on other sites

Mekaniskt ljud alltså?

Du skriver att turbinen är renoverad? Uppskuren och bytt stator och ihopsvetsad igen eller vad?

Inget "stall" låter som turbinen är helt väck och är låst.

Bäst att plocka ur den och få den testad/balanserad.

Då får du ett kvitto på att den är rätt byggd och inget felmonterat som exempelvis statorn.

Ett "vinande" ljud är ju svårt att placera.

Vore nog bra om du på en lift körde bilen och hade en kamrat eller du själv som kan lyssna av var exakt ljudet kommer ifrån.

Första tanken är ju iallfall turbinen så som du beskriver det. De är ju också den känliga delen i en automatlåda.

I lådan finns inte mycket annat som kan låta annat än om den är trasig.

En skuren planetväxel eller "oneway clutch" kanske skulle ge dessa ljud.

Men det är ju ändå turbinen som bestämmer "stallspeed" och turbiner ger oftast ifrån sig ljud när de har gett upp för dagen. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Jag såg på dina bilder du lagt ut att du monterat en "Ratchet shifter".

Har du justerat in den exakt för det är viktigt.

Jag hitta i ett "Troubleshooting" tipps i en av mina C6 manualer .

Transmission Noisy- Valve Resonance

- Improper linkage adjustment

-Improper fluid level

-Check for grounded cooler lines

-Check for internal leaks or pump cavitation

-Improper valve springs in valve body

-Check case and stator support for restricted passages.

Kan ju vara "Valve resonance" du hör eftersom det är ett shift kit monterat så finns det en chans att det är felmonterat eller felgjort.

Dessa shiftkit är ofta vända på fjädrar,borra och lägga in små kulor så lätt att vända bort sig

Här har jag gjort det på C4 som är kusin med C6 så det ser inte lika ut men samma princip

http://www.odlaren.se/C4/

Men jag har aldrig hört hur "Valve resonance" låter så det är nog enklast om du lyssnar under bilen som sagt tidigare för att identifiera källan.

Turbinen kan du ju hoppas på det är och det lutar ju åt det hållet eftersom den inte ger nått stall????

Link to comment
Share on other sites

Tack för ett givande svar Per.

Ja turbinen skars upp under renoveringen, eller, det var iaf vad de sa till mig :) Vad som stör mig mest är att av alla mina kvitton är detta det enda jag inte kan hitta. Dessutom var det 4 år sedan de gjorde jobbet och även om bilen inte rullat en meter sen dess så antar jag att det är lite sent att kräva någon garanti (?).

Skulle visserligen kunna vara länkaget (eftersom det inte är original) men växlarna går i fint så jag tror snarare det är just turbinen som du beskriver.

Link to comment
Share on other sites

Det här tipset om missljud i friläge från Mustang & Fords kanske kan vara intressant?http://www.mustangandfords.com/techarticles/mufp_0506_c6_transmission_build/photo_12.html

Det var en bra sida :!:

Där visas även "statorn" i turbinen som orginal är i plast! :shock:

Bara det känns visset

Det var den här jag var fundersam över om den var bytt. Fundera just på vad som händer om den monteras bakvänt! :?

mufp_0506_c6t_17_z.jpg

Där har dom även skurit upp turbinen och satt en stål stator istället

mufp_0506_c6t_18_z.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...