Jump to content

Hur slut är den här toppen?


JockeH

Recommended Posts

Köpte en 289 här i krokarna för en billig penning för någon vecka sedan, tänkte mest ha den i studiesyfte för mig själv, men kanske den är möjlig att få liv i igen. Jag har ett par "How to rebuild FSB"-böcker som jag går efter steg för steg, dem är väldigt bra för en novis som mig. Som ni märker nedan så är jag rejält grön, så ev. svar får gärna hållas på samma nivå 8)

Säljaren sa att motorn gick när han tog ur den för 2 år sedan, men det trodde jag inte på då, och än mindre nu när jag börjat plocka isär den.

Förra veckan så plockade jag bort insuget samt topparna och upptäckte då att en stötstång var krökt, så det indikerade ju att något allvarligt hänt. Själva bulten som vipparmen satt på hade också ett grovt jack. Ventilen var nött ovanpå så det blivit som en kant, så när jag skulle ta bort den gick den inte igenom "ventilhålet" utan det blev att fila ner kanten först. Jag hittar inga skador på kolven, kammen har jag inte kommit till än så den vet jag inte hur den ser ut.

Stötstänger och ventiler osv går ju alltid att byta, men när jag senare kollade närmare på toppen så såg jag att själva guiden där stötstången går var rejält nött, det jag undrar nu är om det bara är att kassera den här toppen eller om det finns nått annat sätt att kringgå detta, kanske med andra guider som man skruvar på vipparmsbulten eller så?

Här kommer lite bilder:

Krökt stötstång:

http://www.putfile.com/pic.php?img=4487548

Hack i bult:

http://www.putfile.com/pic.php?img=4487549

Urfasad "stötstångsguide":

http://www.putfile.com/pic.php?img=4487539

Hela albumet:

http://www.putfile.com/johnnyrocketh/images/58862

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju fundera över varför stötstången blivit krokig, samt hur länge den gått med den stöstången eftersom hålet ser ut som det gör...

I normala fall ska ju inte stötstången vara i kontakt med någonting förutom i ändarna vad jag vet...

Är det så att en rejäl övervarvning skett, eller ha det varit en tokig geometri som orsakat detta? Hur ser ventilfjädrarna ut, har de ungefär samma tryck nu eller, har den där den krökta stötstången fanns, någon defekt? Är alla stötstängerna lika långa, har andra vippor använts? Ska bli intessant att se hur kam och lyftare ser ut, men de kan ju ha klarat sig.

/jocke

Link to comment
Share on other sites

Jo på 289 är det kontakt i topparna i de normalt fyrkantiga styrhålen.

Verkar vara runda nu! :)

289 vippor har ingen styrning mot ventilen så toppen gör det jobbet

På nått sätt har det legat emot och värmt stötstången tills den krokna.

Kanske har vippan skurit snett mot ventiltoppen och sedan dragit iväg snett så vippan börja gnaga mer och mer på stödbulten

Kröka stötstång är annars lätt gjort vid övervarvning. Gjort det själv men på "mekankam" som frestar på lite mer.

Ja visst kan du dra ut stödbultarna och sätta vanliga "guideplates" tillsammans med härdade stötstänger.

Ekonomiskt ska du nog bara göra det på den skadade delen.

Fast guideplates,stödbult och härdade stänger säljs oftast i hela satser så det blir kostsamt ändå. Kolla med Hansen Racing eller Persåkers om det finns lösa prylar

Göra för mycket jobb är inte lönsamt utan hellre då leta upp en annan 289 topp eller nytt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...