Jump to content

Insidan av dörrarna M67


TonyM67

Recommended Posts

Jag vill fräscha upp insidan på dörrarna då menar jag inte de avtagbara panelerna utan plåtsidorna( runt panelen och vid rutorna)

Det ser ut som någon typ av vinyl men samtidigt ser det inte ut som om något är fast limmat,

Har någon nån ide om hur man fräshar upp detta mina insidor är svarta och verkar mer målade.

Hmmm svårt att förklara... :?

TonyM67

Link to comment
Share on other sites

Hej Tony

Jag håller just på med mina dörrar som behöver ett litet lyft, min bil är förvisso en -66a. Jag har för mig att det är liknande på -67orna. Det är plåt som är typ präglad (mönstrad) på något specielt sett så att detta vinyl-mönstret uppstår. Hela dörrbasen är pressad av denna typ av plåt.

Har pratat med en del experter hur man skall fixa till det, metoderna är kanske många, men så här har jag gjort. Bort med all färg med hjälp av någon stripper, bums typ och var noga med skyddstäckning av övriga delar därefter stålborststrissa i borrmaskin och borsta plåtrent se foto (ifall jag lyckas få iväg ett) som visar en bit av övre delen av dörren.

OBS denna plåttyp finns ej att ersätta.

Där ser man också några nummer vad nu de betyder. (kanske prod. dat.)

Omlackning av insida dörr är ett kapitel för sig själv som någon annan får svara på.

Mvh Rolf

Link to comment
Share on other sites

Hej ROLF

Tack det stämmer nog att det är plåt som är präglad och lackad till ett mönster (märkligt) trodde först det var någon pålimmad vinyl.

Någon sa mig att använda plastfärg ,provade på en liten yta tyckte inte det blev bra kanske får man göra den plåtren då .

på någe sätt som du nämner Bums ..

Tyvärr lyckades du inte få med någon bild

TonyM67

Link to comment
Share on other sites

Plåten på insidan dörren är presad i det mönstret och det vill till att vara mycket försiktig när färgen ska slipas bort.Använd någon form av roterande stålborste eller det bästa en roterande gummislip(vet ej namnet men finns hos Wurths sortiment)det finns gröna och gula beroende hur mkt dom ska averka,det funkar perfekt och inget av plåten försvinner.Jag har sett flera bilar som dom slipat med slipmaskin och då blir resultat väldigt fult då mönstret försvinner helt eller delvis.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hallo!

Nu har jag precis fått dit färg på en dörr som jag fått plåtren med bums, slipade sedan lite lätt med ett fint sandpapper, sedan tog jag ett par tunna lager med primer (började först rinna och mönstret försvann så jag gjorde rent och om det).

Sedan så upprepade jag med tunna lager av svart sprayfärg...och resultatet blev kanon...mönstret e kvar!

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Jag använde Hagmans grundfärg och även deras spray...men det visade sig bli lite för blankt.

Misstänker att den helmatta färgen stämmer med originalet, kanske någon annan vet?

Jag återkommer när jag vet mer, är inte riktigt e nöjd med utseendet så det blir att jag gör om det igen,därav inga bilder ännu :roll:

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...