Jump to content

Blir inte klok på min bakaxel.


Recommended Posts

Kan någon säga mig vad för bakaxel jag har?

Låg i tio minuter under bilen idag och försökte hitta en nivå / påfyllningsplugg i den MEN DET FINNS INGEN! Kollar båda sidor i alla vinklar men nada. :shock:

Vad säger brickan?

http://www.saab4fun.com/mustang16/IMG_0176.JPG

Förarsida

http://www.saab4fun.com/mustang16/IMG_0167.JPG

Passagerarsida

http://www.saab4fun.com/mustang16/IMG_0165.JPG

Klurar på om jag helt enkelt är blind eller om axeln är "underhållsfri"... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hej MrTurbo

Det bör sitta en plugg på andra sidan mitt på klumpen, så har jag på min 8"are som är påfyllning och nivå. Jag kollade nivån där när jag skulle regbes. Har för mig att det är en invändlig 4-kant bult.

Mvh Rolf

Link to comment
Share on other sites

Sitter ingen plugg någonstans på min. Det fanns tydligen utan (fick reda på det efter jag postade) och en sådan har jag lyckats ha på bilen... :?

Ingen bak och ingen där den skall sitta på sidan, så det blir till att borra mig ett hål, gänga å skaffa en plugg. Typiskt...

Link to comment
Share on other sites

Skulle väl kunna vara så att någon har plockat ihop en "third member" utan nivåplugg med en axel utan nivåplugg. Kev's web site (som John hänvisar till) antyder ju att det skulle kunna vara en möjlig förklaring.

Link to comment
Share on other sites

Som Nenne säger är det väldigt troligt att någon satt ihop en banjo utan påfyllningsplugg med en mittklump utan påfyllning.

Du kan alltid fylla på genom att plocka bort en drivaxel och lyfta upp den sidan lite med en domkraft, och sedan hälla i genom röret. Nivån skall vara i underkant av axelröret.

Det bästa är väl iofs att ordna en plugg.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jag har samma problem på min HT 67. En bakaxel utan nivåplugg varken på insidan bakaxeln eller bak på bakaxelkåpan. Intressant att det handlar om samma årsmodell. Kan det vara en serie som fick den här bakaxeln?

Har mött samma problematik på Chevrolet tidigare. Då fick man lossa bultarna för centrumkåpan i överkant, försiktigt böja ut den och på så sätt kolla oljenivån. Det är svårare på Forden då konstruktionen är annorlunda. Själva centrumkåpan är inte lös och avtagbar, utan en del av axeln.

Finns det något bra förslag hur man ska kunna montera en oljeplugg utan att behöva ta isär bakaxeln? Finns det något oljepluggskitt att köpa? Går det att montera/borra utan att få metallspån i oljan?

Blir det så måste ju dessvärre ändå ta isär bakaxeln.

Link to comment
Share on other sites

Du hade länkat till fel bild, men jag hittade den rätta: http://www.saab4fun.com/mustang16/IMG_0168.JPG

Jag har för tillfället inte tillgång till böcker så jag kan slå upp koderna, men på andra raden står det 2,79 först. Det betyder att du har utväxling 2,79:1 och en axel utan diiffbroms (hade varit diffbroms hade det stått 2L79 istället, L som i locking).

Link to comment
Share on other sites

Jag har MPC (utgåvan från 1975) på datorn på jobbet och kan bistå med lite koder:

WCZ-V och WCZ-V1: 8-tummare avsedd för Mustang 1967-1970

2.79 har Ronnie redan förklarat.

7E0 (eller D) betyder tillverkningsår 1967, månad maj, vecka 0 (eller D)

930 är något man kallar "plant code" och om det betyder fabriken eller ett visst avsnitt inom en fabrik har jag inte koll på.

Bakom koderna döljer sig lite mer info:

28 spline drivaxlar

2 differentialdrev

Medium storlek på både hjullager och differentiallager

Hjullager: ID: 1 3/8 tum, YD: 2 13/16 tum

Art. Nr: D0AZ-1225-A

Difflager: ID: 1 5/8 tum, YD: 2 57/64 tum

Art.Nr: B7A-4221 (innerring och rullar i hållare), B7A-4222-A (ytterring)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...