Jump to content

Köpa Mustang 66-68 Cab, frågor


Fix

Recommended Posts

Tänkte inskaffa mig en Mustang, vet mer eller mindre inte så där mycket om dessa bilar.

Vet att jag vill ha en Cab 66-68, Färgen ska vara Röd och med Vit cab.

Sen tar mina kunskaper slut.

Vad finns det, är det något man ska leta efter som är bättre ?

Vilken prisklass brukar dessa ligga i, jag vill ju ha en körklar bil och inte något renoveringsobjekt.

Motorstorlek, Automat eller manuel..?

Finns dom med större än 289a som standard ?

Alla tips förslag är välkommna.

Och har du eller känner någon som har en som kan vara av intresse så hör av er.

/Patrik

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Prisklass på en fin 65-68 cab i standard utförande, inredning

standard svart, lack Candy röd exempel, 289,302 smalblock

automat C4 eller manuell 3-4 växlad, pris för en fin 195.000

till 250.000.- och då skall den givetvis vara skattad, besiktad

med 0 jobb.

Om du vill ha en prisvärd, satsa då på en 67 Cab i fint skick,

många kommer nog att kasta sten efter mig nu, saken är den

och det kan upprepas 1967 är det år då Ford sattsade väldigt

mycke av sitt kapital på att göra något extra och så även på

Mustang, läs gärna lite extra om 67 produktion så skall du och

även ni andra frågande förstå varför. :shock:

1967 Mustang utrustad med full option som exterior o interior

deluxe mm kan bara förklara allt, en snabb koll på 68 produktion

och förklaringen är onödig. 8)

Sattsar du på en klassiker av hög rang så är det inte fel med

65-66 cab, nackdelen med dessa är att de idag är så många

så att det är inte så roligt att äga längre, man är liksom inte

ensam, 67 däremot är det tunt om men trots det så är den

mycket prisvärd då de flesta söker 65-66, detta gör att priset

på en 67 är bättre (Lägre) med allt man då får för midre pengar

än för en 65-66a, dessutom så är en 67-68 lite rundare i form

och kanske mer linje skön än den kantiga 65-66. :roll:

Som vanligt är det nog många som nu kommer att sätta

skottpengar på mig för mitt tyckande, men detta är vad

jag som person tycker, men lite påverkad av Mustanghistoria

är vi nog alla. ;)

Link to comment
Share on other sites

Som tur är tycker vi alla olika...

Det är ganska stor skillnad på 65-66 och 67-68. I min smak är 65-66 mycket snyggare, mer klassiska 60-tals linjer om än i amerikanskt utförande. 67-68 så blir det mer 70-tals amerikanare - större, rundare, bulligare osv ser 70-tal ut. Sen får man väl erkänna att det fr.o.m. 67 är Mustangen en bättre och modernare bil med mer utrymme för större och kraftigare motorer.

Men inget slår en 66a cab:-)

Snittpriset just nu på blocket för Cab 65-68 251kkr.

Link to comment
Share on other sites

Patrik.

Angående priset. Hur mycket är DU beredd att lägga? Vill du ha en fin bil och har mycket pengar så har du inga problem. Köp en sudperrenoverad bil för 300.000:- och var glad.

Mitt tips till dig är att lära dig mycket mer om bilen innan du gör något mer. Alternativt låter någon som kan mustang komma med dig och titta på en bil.

Det går i princip att bli hur lurad som helst. Inte så kul. Speciellt på röda mustanger, då de har ett magiskt skimmer över sig.

Också kända som resale-red.

Automat ÄR mer gångbart / lättsålt om det inte är av mycket speciella bilar (alltså inte standard-mustanger).

Absolut med V8.

Vad som är rimligt? Runt 220.000:- kanske...

Denna är fin (iallafall på bild - har inte varit och tittat)

http://www.usabil.nu/databas/Detalj.asp?ID=69482

Och du! Se upp med rost i dörrar, golv och vent-kanal.

Allt är billigt till Mustang men det finns förbannat mycket deler så det plockar på...

Och ja! 65-66 ÄR smäckrare.

Link to comment
Share on other sites

OK, då är jag ju inne på rätt spår när det gäller års modell.

Hade ju varit riktigt bra om någon med stor erfarenhet hae kunnat hjälpa till den dagen det är dax att köpa.

Vill absolut inte köpa grisen i säcken, utan jag vill ha en bil att glida i.

Och inte ett vrak som står i garaget som inte går att sälja :-)

Då är ju frågan, 65/66 vs 67/68

Vart hitar man skillnader, har försökt att titta på lite bilder. Men Tyckera att 67/68 är lite rundare.

Andra skillnader ?

Verkar som automat gäller då, men vilken storlek på motor ?

Vad finns, vad var standard ?

Extra utrustning, vad finns där ?

Om det är någon i närheten av Helsingborg som har en, även om den inte är till Salu så kunde det ju varit trevligt om man kunde få komma och titta och bilda sig en uppfattning.

Link to comment
Share on other sites

Du måste försöka åka och titta på bilarna, svårt att se på bild kanske men stor skillnad i verkligheten.

67 blev mustangen större, drygt 5 cm längre, bredare med bättre väghållning, större motorutrymme, större grill, annorlunda bakparti, glasruta bak, dubbla bromskretsar mm mm. Ny automat, C6 som alternativ.

Optionerna ökade också, det finns massor... (kanske 30-40 olika), servostyrning, skivbromsar fram, AC, elcab, farthållare, annan inredning, kassetradio mm

Motormässigt fanns 66 6an(200) plus 289an V8 i tre versioner.

67 kom 390 motorn (ca320hk) till, 68 kom 428an och 289 "ersattes" av 302 (289an fanns kvar, totalt 7 motor alternativ).

Det är bara börja titta på så många bilar som möjligt, titta och provköra:-)

Link to comment
Share on other sites

Inte så lätt, vill man "ursprunget" så är det 65-66, eller "modernare" så är det 67-68. Personligen valde jag det senare då jag sedan moppeåldern såg en (blå) cab -68 och ända sedan dess haft den som drömbil. Fast idag tittar jag efter båda typerna!

Noterbart, tillgång och efterfrågan, är att produktionen för -65 var 100000 bilar, -66 var det 70000 st, -67 gjordes 45000 st och -68 endast 25000.

Känslan är, att det är färre -67:or på marknaden??

Det sanna svaret på dina frågor, har du själv efter några år av ägande. Tvivlar på att det finns någon genväg, såvida du inte tar hjälp av en musse-proffs.

Blev du klokare?

/Svedis :--

Link to comment
Share on other sites

Inte direkt klokare...

Men har fått lite tips och förslag, och får ju se vad som dyker upp framåt.

Hade varit fantastiskt kul om någon i Skåne hade tid,lust och ork att visa upp sin bil för mig. Även om den inte skulle säljas.

Det hade ju hjälpt en lite på traven, och alltid trevligt.

Link to comment
Share on other sites

Du är välkommen

Kaffet puttrar på kokaren

Vet själv hur det var. Köpte min för 3 år sen, säljaren PO i Värmland blev lite förvånad att jag kolla igenom bilen folk brukade bara kolla på lacken.

Ta god tid på dig o kolla på lite olika modeller själv, smaken är ju olika.

Vi har ju träff till våren, brukar vara på Limhamnsfältet det är ett kanontillfälle att kolla alla olika modeller.

Var själv ute efter en röd cab från början men man kan ändra sig.

Link to comment
Share on other sites

Köp nya Classic bilsport, "nr 3 Mars", där finns några exemplar. Det dyker upp en och annan bra bil i motortidningar ibland, "som inte finns på blocket".

Titta inte bara på blocket, för där verkar prisbilden leva sitt eget liv.

Blocket börjar kännas sönderanonnserat, man tröttnar på alla bilar som finns till salu men som inte finns att se..

Man tror att man hittar en bil till salu som ser ut att finnas i Sverige, men inte .............

OBS det här med Blocket är min personliga åsikt, så den kan jag ta lite skit för om någon tycker annat.

Link to comment
Share on other sites

Jag rekomenderar starkt att du köper dig boken Mustang recognition guide 65-73. Jag har ca 10 olika mustangböcker och bläddrat i flera men inte hittat någon som är bättre. När du väl står där med en musse framför dig är det nämligen lätt att drabbas av ett extremt habegär :D . Då är det bra att vara påläst och veta vad som kan vara av intresse för just den bilen.

Något som absolut måste kollas på bilen är chassinr och Vinkoden. Detta är ett första steg för att se om bilen är "äkta". Det finns många mussar med mullrande V8:or som original var 6'or. Om inte en sådan bil är mkt speciell ska priset vara klart lägre. Koderna kan knäckas mha böcker, men om du surfar runt lite så hittar du många sidor där denna info ges.

Om du inte tänkt att köpa nu i vinter, så kan du ju alltid besöka någon bilträff till våren/sommaren där mustangklubben medverkar. Där kommer det finnas många som vill hjälpa dig och visa sin bil!

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar,

Massa: Har du något tips på var man köper denna bok ?

Toni CMC1361: Jag PM:ar dig, så kan vi ju bestämma mer sen, tack för att jag får komma och titta.

Stefan cmc 1169: Tack, har lite närmare till Malmö, men vem vet. Tack iallafall.

Och till er som erbjudit er hjälp vid köp, återkommer när det blir dax.

Ska bli spännande och se vad jag hittar.

Link to comment
Share on other sites

Du kan hitta den hos många av de som säljer böcker på nätet. Själv brukar jag använda Amazon.com. Leveransen brukar ta en vecka.

Även så gott som alla mustang-reservdelsfirmor har boken.

Det finns många böcker om Mustang men som sagt denna tycker iallafall jag är helt outstanding för att få en detaljerad överblick på alla modeller 64½-73.

Lycka till Fix!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...