Jump to content

Skillnad på kolvar och kolvar?


MrTurbo_1645

Recommended Posts

Satt och spanade lite i nya summitkatalogen och såg renoveringskit till 289an jag ställde undan i garaget. Dock fanns det olika kolvar som tydligen påverkade priset kraftigt.

Med Forged aluminum kolvar; $459.95

Med Hypereutectic aluminum kolvar $289.95

Varför så stor skillnad?

Link to comment
Share on other sites

Smidda kolvar om du ska köra gas eller överladdning (eller trimma ordentligt) Dock så brukar de "skramla" lite när motorn är kall (de växer annorlunda, kommer inte ihåg hur).

Hypereutectic är vanliga gjutna kolvar med en viss sammansättning av gjutgodset (därifrån kommer namnet). Går att ladda måttliga mängder gas på ett par sådana men ej att rekommendera. Dessa är dock tysta när de är kalla, dvs ok kolvspel vid kall motor.

Link to comment
Share on other sites

Det beror ju på hur slitet det är, att mäta upp cylinderloppen är enda vettiga sättet att få reda på hur mycket överdimension som behövs. Firman som ska borra motorn kan säkert hjälpa dig med det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hur mycket överdim kör man vanligtvis när man borrar? Jag har rekoderliga vändkanter i loppen.

Jag borrade förra året och uppfattade det som att det sällan blir mindre än 0.030". Jag föreslog så lite som möjligt, typ 0.020". Men 0.030" ville min borrgubbe på SM motor i Västra Frölunda ha. Blocket hade inga stora vändkanter men en liten repa i ett av loppen.

0.030" är max rekomenderade borrning på ett 351C block. En borrning innan omfodring alltså. :?

Hur en 289'a är vet jag inte. Kanske finns det mer att ta av där. Det vet säkert någon annan här på forumet. :)

Link to comment
Share on other sites

Om du inte har tillgång själv, så låt firman mäta så avgör de kolvstorleken. I en 289-302 så går det att köra upp till 0,060 om du ska köra otrimmat. Borra inte innan kolvarna skaffats och mätits upp, så att det sen stämmer med borret.

Kolla cylinderovaliteten innan och bestäms sen vilka kolvar du beställer. Det finns från 0,0015-0,0060 i olika dimensioner.

Naturligvis blir det tunnare väggar med större borrdiameter och för Clev och FE så går nog gränsen vid 0,030.

Om du ska ha en vanlig standardmotor så kan du säkert köpa ett sånt där kit med vanliga gjutna kolvar, ringar, oljepump och lager som en del firmor säljer i Sverige. Inte dyrt och acceptabel kvalité.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...