Jump to content

Längd på kardanaxel?


Recommended Posts

Hej har stoppat i en T5 i min Fastback -65 och det gick jättefint växelspaken kommer upp mitt i gamla hålet hur snällt som helst.

Inser dock att jag måste korta kardanen för sätter jag upp originalkardan så blir glappet från full inskjutet läge på yoken bara 3 mm.....

Hur mycket bör glappet vara? Finns inget i någon verkstadshandbok jag tittat i och dumt nog glömde jag mäta hur det var innan jag plocka isär.

Kanske någon har en korrekt kardan liggande?

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Det får du fråga honom om, men han vet förmodligen åtminstone hur mycket spel/glapp som är rimligt/lämpligt. Eftersom du var slarvig o inte mätte innan så får man kanske gå på de rekommendationerna istället..?? :D

Bara en tanke, jag visste inte om du kände till Johnny eller ej, men eftersom det ändå ligger i din by så kunde det kanska vara till hjälp för dig, eller nån annan som går i kardanfunderingar. ;)

Ha en trevlig helg!

mvh

jocke

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej på er.

Jag jobbar tyvärr inte längre på Motorenova, men de har andra duktiga "gubbar" som gärna hjälper er med kardanaxel problem.

Ett litet tips till TERNER, om det är en beg yoke så brukar man kunna se ett märke där tätningen har släpat i. Om du har en ny yoke och har U-klammor på yoken mot bakaxel så måste du kunna ( med bakaxeln i belastat läge) ta ner kardanen utan problem med en frigång på ca 3-5 mm. Har du fler frågor så är det bara till att fråga på.

MVH Johnny CMC111

Link to comment
Share on other sites

Tack !!!!

Tar fram sågen direkt :) Nej allvarligt talat är det inte helt lätt att veta det finns ju många parametrar som betyder något i det här fallet.

Hade dock mätt lite och tänkt ta 17 mm så trekvartum är säkert helt korrekt.

Har roat mig med nya headers och ventilkåpor så länge. Godis mmmmmm

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...