Jump to content

Recommended Posts

Har en 66:a med skivor fram, ej servo.

Satte på nya ok och har rengjort allt.

Nu släpper inte den trycket när man släpper pedalen?

Frambromsarna ligger på.

Hjälper ej att ta bort pedalstången in i huvudcylindern.

Öppnar jag en luftningsnippel på något av oken

alternativt att man lossar på ett rör vid huvudcylindern

släpper trycket direkt.

Har även provat andra slangar utan framgång.

Kan backventilen i huvudcylindern krångla?

Vad gör den för nytta?

Kan man ta bort den?

Det verkar ju som backventilen inte släpper på trycket/låter oljan gå tillbaka i huvudcylindern. Har rengjort det lilla hålet också.

Bromsarna var ok innan, men då oken var rostiga innuti köpte vi nya.

Någon som har en lösning mottages tacksamt.

Link to comment
Share on other sites

Hej Lasse

Den här gången är det inte min bil, jag frågar för en kompis räkning.

Jag har ju bytt till tvåkrets och servo och det funkar.

Men min kompis som har en 66:a cab har satt på nya ok och då uppstod det här bekymret. Jag glömde kanske säga att om man inte gör någonting, alltså öppnar en luftskruv t.ex, så släpper trycket efter en 15-20 min.

Det handlar alltså om en original 66:a med skivor fram, stora huvudbromscylindern, 4-kolvsok, proportioneringsventil och helt enligt original. Då oken var så rostiga inuti köpte han nya ok och efter det så har felet dykt upp. Skall han behöva byta allt i huvudbromscylindern också?

Link to comment
Share on other sites

Kolla så att kolven i huvudcylindern går tillbaka tillräckligt långt. Hålen där bromsvätskan rinner ner från behållaren ner till cylindern (hålen som du ser när du lyfter på locket på huvudcylindern) måste vara öppna (kolven och packningen måste "backa tillbaka" förbi hålen).

Link to comment
Share on other sites

Känner att jag ännu inte har fått svar på min fråga. Ja, kolven går tillbaka i huvudbromscylindern.

Men hur är det nu med den backventil som sitter längst fram på fjädern ?

Kan man ta bort den ?

Vad gör den för nytta ?

Link to comment
Share on other sites

Nu har vi löst problemet med bromsarna.

Tack Lennart Lundberg för svaret på min fråga om vad backventilen gör för nytta! Det var när han poängterade att den skall hålla trycket på bakre kretsen som vi började fundera på om bromsrören var felmonterade på huvudcylindern.

Det visade sig att bromsrören var felmonterade. Ingen har rört bromsrören på bilen efter att den kom till Sverige 2005. Bromsarna har fungerat utan något problem under två somrar. När det nu beslutades att byta oken så funderar man ju inte på hur bromsrören sitter kopplade på huvudcylindern. Men då det uppstod att de nya oken inte släppte efter inbromsning blev backventilen ett huvudbry och vi tänkte inte på att rören någon gång i USA har blivit felmonterade. Främre utgången på huvudcylindern gick till främre kretsen och den nedre till bakre kretsen och då gör ju backventilen ingen nytta till trumbromsarna bak. Följdaktligen höll backventilen kvar trycket på oken och klossarna på skivorna. Men det har ju fungerat under de två åren bilen körts i Sverige med de gamla oken !?

Man lär så länge man lever och Lasse Andersson som äger bilen kan numera skruva ur och i huvudbromscylinder på en Mustang 66:a under 3 minuter samtidigt som han luftar bakaxeln och fyller på mera olja...........

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...