Jump to content

Era däckerfarenheter?


Hissnissen

Recommended Posts

Fick ett bra pris på fälgar, dessa är fram 17"/9", bak 17/10,5".

Gissar att bra bra däckstorlek är 265/40/17 samt 275/40/17.

Bilen e en Gt-02.

Blir detta lagom storlek och har någon erfarenheter om körbarheten?

Någon som vet om Falken 452 däck är bra? Ung samma däckmönster som Goodyear Eagle F1.

Bilen är f.ö lite sänkt. :P

Link to comment
Share on other sites

Hej jag har kört med 265 och jag fick den känslan att är vägen lite dålig så styr bilen dit den vill så man få sitta och parera. Men vägverket kanske har fixat alla vägar för oss mustangägare med tanke på vilka skatter vi betalar in. 8)

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog nöjt mig med 245 fram. Varför bredare? Blir bara spårigt och osmidigt om du frågar mig. Vet inte om SN95 har samma strul som FOX, men bredare än 245 fram blir trångt på FOX iaf.

Hade du tänkt åka bana så är det en annan sak, men då hade jag nog valt helt annan däcktyp...

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

Åker själv med 255 F+B och det är spårigt, det är dessutom ganska trångt i hjulhuset med den breden.

Vad är det för offset så att det inte blir för trång i hjulhuset eftersom bilen är sänkt så var bara vaken på det.

Link to comment
Share on other sites

Vet du vilken fälgbredd du har David Gävle? På dina 255:or?

Har insett att 245 är nog lagom, och ska kika om 9 tums fälgbredd passar.

Är lagom kul när det spårar....

Någon som har denna kombination 245:or på 17tum / 9 tum breda fälgar?

Tror offset var 24 eller 27 mm. Och bilen ska inte gå på bana.. Så bekvämligheten är fortfarande en stark faktor...

Tackar för svaren!

Link to comment
Share on other sites

jag kör på 275 på 10" och 245 på 9".. fumkar prima.

tror man ska försöka få däcksidornas vinkel ungerfär lika samt någolunda samma höjd...

Har du mycket tjockare/högre bak än fram så blir ju sidan mjukare o bör då bete sig som att köra med mindre luft bak, "däcket självstyr"..

("Enkelt" att räkna.. 1tum är ju 25,4mm bredden på däck anges i mm, höjden är(ska va) % av bredden)

Mindre kontra mer luft fram/bak ger ju understyrt - överstyrt

http://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp

jag har även toe in/ut ~0° (att jag satte en ~ framför nollan är för jag skruvat själv o använt tumstock :) )

Om det får plats på din kan jag ju ej garantera då vi inte har samma kaross men det kan inte va stor skillnad om någon alls?

Om det skulle bli lite spårigt iaf så går det att laborera med tunna t.ex 3mm spacers, kostar inget.

Om bakdäcket sticker ut mer än framdäcket så kan ju bakdäcket gå på en kant o försöka styra bilen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jag skulle nog nöjt mig med 245 fram. Varför bredare? Blir bara spårigt och osmidigt om du frågar mig. Vet inte om SN95 har samma strul som FOX, men bredare än 245 fram blir trångt på FOX iaf.

Hade du tänkt åka bana så är det en annan sak, men då hade jag nog valt helt annan däcktyp...

/Jocke

Det gäller faktiskt bara FOX fram tills 91 om jag minns rätt årtal, då blev det iaf mera utrymme i fram.

Annars håller jag med, jag har 255 i fram och det är väldigt spårigt och jobbigt att köra med.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog nöjt mig med 245 fram. Varför bredare? Blir bara spårigt och osmidigt om du frågar mig. Vet inte om SN95 har samma strul som FOX, men bredare än 245 fram blir trångt på FOX iaf.

Hade du tänkt åka bana så är det en annan sak, men då hade jag nog valt helt annan däcktyp...

/Jocke

Det gäller faktiskt bara FOX fram tills 91 om jag minns rätt årtal, då blev det iaf mera utrymme i fram.

Annars håller jag med, jag har 255 i fram och det är väldigt spårigt och jobbigt att köra med.

Stämmer, A-armarna är lite "bredare" på 91-93, ska man hålla på att svänga en massa så är nog de att föredra, har läst nånstans att det är ett poppis byte.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...