Jump to content

C4 problem... Kan inte få den ur backen!


Recommended Posts

Jag har en Mustang 65 eller 64½, med en C4 låda.

Problemet är att den inte går att få ur backen... Även om man försöker själv med handen nere på lådan.

Vad är det vanligaste felet som orsakar att man inte kan få ur backen?

På min växellåda står det C6DP-7006 vad betyder det?

På bakaxelhuset står det 4D24 samt WCZ-F och 00 4JA 901 vad betyder det?

Är helt ny på automat samt 60-talare så all hjälp mottages med stor tacksamhet :)

//Erik

Link to comment
Share on other sites

C6 = 1966

D = Produktlinje Falcon

P = Automatic Transmisson

7006 = design/konstruktionsnummer för själva växelådshuset

(Att lådan ursprungligen var designad för Falcon har ingen betydelse, den användes i flera modeller)

4D24 = Troligen gjutningsdatumet, 24 april 1964

WCZ-F = 8 tummare, utv 3.00:1

Resten, 00 4JA 901, är ofullständigt, men gissningsvis:

00 = antagligen 3.00, dvs utväxlingen

4JA = tillverkningsvecka, 1:a veckan i september 1964

901 = kod för fabriken där lådan tillverkades

Link to comment
Share on other sites

Det är en sak att läsa reservdelsnummer och datumkoder i en manual, det är en helt annan sak att lösa mekaniska problem på distans :)

Nej, jag kan inte tro annat än att Du får ge dig in i lådan och kika. Om det nu inte är så enkelt att det är reglaget eller nå't som kärvar (det brukar förstås aldrig vara så enkelt), men jag antar att Du kopplade loss växelspaken när Du provade för hand under bilen?

Link to comment
Share on other sites

Jepp, reglaget har gått sönder rätt nära växelföraren på lådan..

Men jag har hört att det ska gå lättare att växla när man har tryck i lådan?

Alltså låta motorn vara igång, eller är det helt fel?

Tack ändå, är helt nytt med Amerikanare för mig.. Fick bilen ifrån staterna i fredags :D

Link to comment
Share on other sites

Reglaget ska gå att föra fram och tillbaka utan problem oavsett om motorn är igång eller ej, det öppnar och stänger bara ett antal reglerventiler (förutom backspärren förstås). Växlingen sker med hydraulik så motorn måste naturligtvis vara igång för att driva oljepumpen i lådan.

Link to comment
Share on other sites

Hum? Är backspärren sönder?

Om du trycker på knappen på sidan av handtaget skall den lyfta en låsning nere i botten av spaken.

Annars får du ha loss staget från spaken och testa att flytta den lilla armen på sjävla lådan. Men då måste spaken vara 100% loss mao.

Link to comment
Share on other sites

Hum? Är backspärren sönder?

Om du trycker på knappen på sidan av handtaget skall den lyfta en låsning nere i botten av spaken.

Annars får du ha loss staget från spaken och testa att flytta den lilla armen på sjävla lådan. Men då måste spaken vara 100% loss mao.

Själva växelstaget är helt löst.. Det har gått av rätt nära lådan...

Jag kan inte flytta armen på lådan med handkraft, går att röra en liten del men när man vill lite längre är den helt fast....

Har fått tips om att det kan vara rent mekaniskt fel som gör att det kärvar, så det blir väl att ta ner tråget i veckan/till helgen och försöka undersöka närmare...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag hade fel... Tydligen ligger växeln i drive... Går bra att köra och lådan växlar fint :)

Har inte haft tid att ta ner tråget än, har blivit bromsfix först då bromsarna läkte stora mängder bromsvätska. Men har kunnat köra bettan, och hon gick bra...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...