Jump to content

Vilken motor i min musse?


PonyPower

Recommended Posts

Skall försöka svara på en sak i sänder.

1. Målet är dragracing och gata. Och en gatbil bör ju ha iaf halvhyfsade egenskaper när det svänger.

2. Budet, vadå budget? Jag har egentligen inte råd med sånt här men det vägrar jag att inse. Jag hittar något jag vill göra och sedan löser jag det...

3. 351w hade jag inte ens tänkt på för ett par veckor sedan men sedan insåg jag att det är ett högintressant val. Lite tyngre än 302 men inte sådär jättefarligt. Tål mycket mer effekt, nästan så man kan köra med originalblock hela vägen. Går att få ordentlig volym, tror jag set 454 kit?

4. Toppar finns bra till de flesta motorer och det tar jag för givet att man stoppar på några prestandatoppar i aluminium. Bättre för vikten också...

5. Soppakostnad? Kör man överladdat så kan man få klart bättre ekonomi men då får man andra problem som iofs är primärt relaterade med själva bygget. SBF eller BBF är egentligen samma sak som att fråga överladdning eller ej?

6. Jag tror definitivt på att göra ett bra kvallitetsbygge från början. Genvägar blir ofta senvägar...

351w verkar vara en ganska bra maskin att köra på? Stor volym, mycket pulver och inte jättetung.

Borde väl gå att sugtrimma till 600hk och sedan lägga till lustgas, eller?

Även om man kanske skulle kunna sugtrimma den till 700hk så undrar jag då hur karaktären på motorn blir? Skulle den öht vara körbar på gatan?

Och hur sjutton får jag bilen besiktningsbar med sugtrim? Svårt att mörka 600-700hk i en bil som är godkänd för 300hk...

Har inte bestämt mig för om det blir förgasare eller EFI heller.

Hur skiljer sig infästningarna på en 302 och en 351w? Skulle jag kunna bygga bilen runt en 302 och sedan stoppa i 351'an? Tänker mest på motorplattorna. Det ser ut att bli ett rörramschassi och headers specialbygger man när motorn sitter på plats.

Link to comment
Share on other sites

Jo tack, jag är väl medveten om att det kommer att kosta skjortan och lite till.

Min tanke var väl något i stil med att 50000:- köper grundplåten och därefter så kan man arbeta vidare bit för bit.

Man behöver ju inte ta allting på en gång...

Link to comment
Share on other sites

50 000? Skriv 150 000 om det skall gå "lite" fortare och även hålla ihop.

De kunniga må sedan ta ställning till detaljerna i denna tråd..

Dessutom är Ford ganska billig att jobba med..

"Speed costs, You may ask yourself, how fast you want to go"

Link to comment
Share on other sites

av erfarenhet så vet jag att det är svårt att kombinera strippen och gatan... förr eller senare vill man åka fortare och det går inte på gatan .... finns inget fäste osv... det slutar oftast med att man bara kör strippen och till slut är bilen omöjlig att bestikta..:)..

det ena bekostar det andra... finns inga genvägar... mycke hk= mycke pengar och mycke soppa

likaväl som mycke hk = mycke haveri...

Link to comment
Share on other sites

Mmm, den konstanta kampen mot besiktningen. :evil:

Jo, den slutliga kostnaden lär ju skena iväg en bit. Vad jag menade var...

För 50' så får jag en växellåda, bakaxel, en hög med rör, däck och fälgar, kanske en motor, enklare fjädring, osv.

Inget trim alltså, bara grundkomponenter.

När man sedan får ihop bilen så att den är körbar med grundkomponenterna så kan man arbeta vidare i mån av tid, pengar och lust.

F.ö. så tror jag mig vara ganska säker på vilken motor jag skall välja som grund, det blir en 351w. Då kan jag dessutom använda min gamla 302'a för måttsättningen (bara att lägga till 1" på höjden och bredden).

Kanfokusera mer på chassit och drivlinan i stort istället.

Link to comment
Share on other sites

det är ju motorn som sätter standarden på bilen, sätter man i en motor för $8500 lär ju resten hålla minst samma standard.

Hjulupphängning, Bromsar, drivlina osv.

jag har ju kostat på min mustang runt 65000kr(inköp ej inräknat), då har jag inte ens börjat med varken motor eller bromsar. (fälgar/däck lysen etc är iofs med där)

Bromsarna kostar ju minst 20000kr, bara toppar och insug 25000kr.

då kanske man har 320hk-350hk i motorn.

Sen vill man ha en bättre kylare, ny bränslepump, ny luftmassemätare/Spjällhus med mera. bara det är ju 15000kr.

sen ny kardan, drivaxlar, diffspärr om man ska köra på strippen med slicks, som leder till att man vill förstärka lådan också.

en repetion av vad alla andra skriver, det kostar att ligga på topp.vill man dessutom ha en bil med 700hk som dessutom är körbar, så lär man vara beredd på att lägga ner ett par normala årslöner.....

Link to comment
Share on other sites

Har faktiskt tittat lite på det där med bromsar också. Jag kommer ju att köra 15" hjul och då blir det lurigt med bromsarna, allt görs ju för minst 16" hjul verkar det som. Men, man behöver ju inte göra det dyrare än nödvändigt. Skivbromsar från Volvo 240-940 fungerar hur bra som helst.

Man borrar skivorna och bygger fästen för oken. Och resultsatet blir största möjliga skivor i de tillgängliga fälgarna. Billigt och funktionellt...

Oken kanske blir något annat men skivorna passar klockrent.

$8500 räcker bara för en grund, sen kommer allt det andra... ett par årslöner låter rimligt för bilen beroende på hur mycket arbete man löser själv och hur exklusiva delar man använder sig av.

Kommer att bli väldigt mycket hemmagjorda saker...

Frugan kommer att få arbeta av den fina Tig'en med råge. (Hon utbildar sig till licenssvetsare)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...