Jump to content

Skivbromsar bak 9"axel


Recommended Posts

Vi har haft kunder som svarvat ur volvoändar till att passa stora ford lagret, på så sett har de kunnat använda volvoskivbromsar bak, med std. fästne och allting.

Det som är lite tråkigt med det är ju att byta bakaxeländar.

Link to comment
Share on other sites

Blir det så himla mycket bättre broms med skivor bak i stället för trummor?

Duger servot som sitter i för skivor fram?

Sedan är det ju en rejäl handbroms inkluderad med trummorna på 9".

Beroende på vad det är för Volvoskivor så blir det ju ingen handbroms alls eller, bevare mig väl, backar inne i den lilla trumdelen på skivan som Volvo haft i alla tider?

Är det racing i tankarna förstår jag men annars är det väl tveksam vinst/jobb ratio?

Link to comment
Share on other sites

Håller med Radioman...

jag tycker det är tveksamt om det är värt jobbet om det inte är allvarlig banracing på gång!

Har själv tävlat i banracing med kombinationen trummor bak och skivor fram utan problem.

Snarast är det väl frambromsarna som får stryk och behöver bra belägg och rejäl kylning.

Min erfarenhet är att standard bromsar modifierade med belägg som tål högre värme, bra med kylluft, teflonslangar istället för gummi och bromsvätska med hög kokpunkt räcker längre än vad man tror.

Link to comment
Share on other sites

Och sen blir det ofta balansproblem mellan fram och bak. Man behöver absolut en justerventil på bakre kretsen.

Dessutom är det ingen idé att använda Volvo skivor bak, det finns skivor som passar direkt, utan modifieringar, samt ok som är lättare att passa in. Trummor bak räcker väldigt långt

Link to comment
Share on other sites

Och sen blir det ofta balansproblem mellan fram och bak. Man behöver absolut en justerventil på bakre kretsen.

Dessutom är det ingen idé att använda Volvo skivor bak, det finns skivor som passar direkt, utan modifieringar, samt ok som är lättare att passa in. Trummor bak räcker väldigt långt

Vad tänkte du på för skivor då ?

Huvud bromscylindern måste väll bytas ,krävs väll mer olja till oken i bak.

Link to comment
Share on other sites

Titta på kombinationen Toyota RAV4 skivor eller Nissan Maxima eller 300 - Audi A4 /A6 ok - Mustang 67-69 huvudcylinder för skivbroms samt en reducerventil från vilken aftermarket tillverkare som helst. Frambromsar vet jag inte annat än att Wilwood funkar bra....

Planera dock först, dubbelkolla sen, och mät upp bitarna och försäkra dej om att dom passar ditt ändamål.

Link to comment
Share on other sites

Trumbromsar innehåller ju massa fler rörliga delar jämfört med skivbromsar.

Lyckas man få vatten i trummorna under körning så kan det bli riktigt farligt.

Trummor lider mer av fading än skivor, men då pratar vi troligen lite mer inspirerad körning, som Janne J cmc303 skrev, eller körning på vägar i Norska fjällen. :-)

Mina 5 cent. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Bakbromsarna har egentligen inte så stor betydelse för bromseffekten, och blir därför sällan så heta att dom skulle tappa stinget. Om man har för mycket bromseffekt bak, blir bilen farlig. Viktförskjutningen vid inbromsningen gör att bakbromsarna låser sej ganska lätt, och därför behöver man inte anlägga banden så hårt att det uppstår mycket friktionsvärme.

Man kan plötsligt finna sej i århundradets sladd om man pular med bromsarnas balans utan att veta vad man gör.

Skivor bak är okej och "cool"- faktorn är högre, om man vill ha dom, men är ingen nödvändighet om man bara åker på gatan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...