Jump to content

tomgångs problem gt 02


elboy cmc 388

Recommended Posts

Nu behöver jag alla tips man kan få. Tomgången fastnar kvar på det varvtal som motor ligger i när man kör och har man tur kan den gå ner några hundra varv och bland vara ner helt ok. Gissar på tomgångsmotorn men det kanske finns något annat tips=? ? ?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Nu har du ju inte samma motor som jag i min gamla 5.0 -95a men problemen är säkert liknande !

Rengöring av tomgångsmotor(mkt försiktigt, jag fördärvade min !) och luftmassemätare(MAF). Allt skall ske med största försiktighet och någon typ av förgasarrengöring typ Wynns kombinerat med tops. Sedan finns det en PCV-ventil som reglerar vevhustrycket och som skall bytas på serviceintervall. På min sitter den inte speciellt lättillgängligt och var därför inte bytt. Som sagt, inte samma motor men säkert samma möjliga problemställningar. Är motorn orörd borde ovanstående kunna hjälpa, har någon "handy-man" varit på den kan det vara värre men den har kanske gått bra innan, eller ? hoppas det kan hjälpa dig !

/Mvh Per

Link to comment
Share on other sites

min 99ans mustang har funkat kanon, men förrförra årtet tog ja in en 94ans trans am, jätte kul bil, brutalt klipp i maskinen samt ihop med den manuella 6växlade lådan va den en riktig killer, dock så hängde sig gasen några ggr, bland annat vid en fullgas växling, men hursom helst så visade det sig vara gasvajern som kärvade lite, kanske e samma sak i detta fall, eller e de alltid just 2000 varv de lägger sig på?

Link to comment
Share on other sites

Nä tomgången fastnar på det varvtal man har när man lägger i nästa växel. Samt segar ner till typ 800 varv efter ett kort stopp på typ 1000 varv. Ska ju till er på grufman den 7e har jag inte fått någon ording på det till dess så får ni ta och titta på saken.....

Link to comment
Share on other sites

Henrik,

Det du beskriver ligger programmerat i ECU:n. Iaf är det så i EEC-IV.

Har förmodligen med körbarheten att göra för amerikaner som inte kan köra med manuell låda ;)

Har tittat som hastigast på det i kompisens TwEECer programvara.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

helt off topic

jocke

Jag har kikat lite på tweecer /tweecer rt.

Verkar smidigt (inte enkelt ;) )

vore kul o höra ett utlåtande om den?

jag har tagit ned programvaran o kikat lite samt läst en del om just EEC IV. Verkar som att man ska kunna begripa sig på det!? :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm för en hemma mekaniker var detta nog lite överkurs....

Hmm vad kan man göra åt det? HJÄLP :?::roll:

Du kan nog inte göra så mycket åt det vad jag vet, kanska lära dig att växla snabbare? ;)

Det är möjligt att det går att ändra vissa av dessa parametrar i OBDII med rätt interface. Grufman vet nog mer om det. Själv är jag rätt rudis på OBDII.

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

helt off topic

jocke

Jag har kikat lite på tweecer /tweecer rt.

Verkar smidigt (inte enkelt ;) )

vore kul o höra ett utlåtande om den?

jag har tagit ned programvaran o kikat lite samt läst en del om just EEC IV. Verkar som att man ska kunna begripa sig på det!? :)

Jag har bara hjälpt kompisen med sin, han har gjort lejonparten av alla uppsättningar själv, men visst är det fullt hanterbart. Han är civilekonom men bilen funkar riktigt bra ändå :D

Dock bör uppsättningen kompletteras med en Bredbandslamda, gärna en som man kan integrera i programvaran, o som är loggningsbar. Han skaffade en Innovative LM 1, som för övrigt faktiskt säljs av en fellow mustangåkare genom http://www.hqtec.se/. Vi håller på att se över dessa funktioner nu. Skulle nog rekommendera RT-modellen av twEECern pga just loggningsmöjligheterna. Dessutom finns det forum på nätet där folk kan jäkligt mycket.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Hmm för en hemma mekaniker var detta nog lite överkurs....

Hmm vad kan man göra åt det? HJÄLP :?::roll:

Du kan nog inte göra så mycket åt det vad jag vet, kanska lära dig att växla snabbare? ;)

Det är möjligt att det går att ändra vissa av dessa parametrar i OBDII med rätt interface. Grufman vet nog mer om det. Själv är jag rätt rudis på OBDII.

/Jocke

Börja med att läsa felkoder.

Se om du kan få in bilen till en bra mekaniker som kan Mustanger.

Det är en början, det kan typ nästan vara vad som helst!

Link to comment
Share on other sites

helt off topic

jocke

Jag har kikat lite på tweecer /tweecer rt.

Verkar smidigt (inte enkelt ;) )

vore kul o höra ett utlåtande om den?

jag har tagit ned programvaran o kikat lite samt läst en del om just EEC IV. Verkar som att man ska kunna begripa sig på det!? :)

Jag har bara hjälpt kompisen med sin, han har gjort lejonparten av alla uppsättningar själv, men visst är det fullt hanterbart. Han är civilekonom men bilen funkar riktigt bra ändå :D

Dock bör uppsättningen kompletteras med en Bredbandslamda, gärna en som man kan integrera i programvaran, o som är loggningsbar. Han skaffade en Innovative LM 1, som för övrigt faktiskt säljs av en fellow mustangåkare genom http://www.hqtec.se/. Vi håller på att se över dessa funktioner nu. Skulle nog rekommendera RT-modellen av twEECern pga just loggningsmöjligheterna. Dessutom finns det forum på nätet där folk kan jäkligt mycket.

mvh

Jocke

Tackar

Det blir nog en RT då.

ska kika på bredbandslambdan, var ju väldigt trevligt pris på LM 1 kittet.

Skriv gärna någon rad om bredbandslambdan om du får chansen att kika närmare.

mvh /Peter

Link to comment
Share on other sites

Henrik,

Det du beskriver ligger programmerat i ECU:n. Iaf är det så i EEC-IV.

Har förmodligen med körbarheten att göra för amerikaner som inte kan köra med manuell låda ;)

Har tittat som hastigast på det i kompisens TwEECer programvara.

mvh

Jocke

Intressant att du sa det, för just Mustang 05 och nyare har den "funktionen" att den håller kvar varvtalet och sjunker långsamt ner mot tomgångsvarv. Anledningen till det är att man inte vill ha ut oförbränt bränsle i avgassystemet = dålig miljö. Att det är så på nya mussar visste jag, men inte att det fanns även på äldre.. såja såja.. Du kan fråga i 05-forumet om dom upplever ngt liknande

Link to comment
Share on other sites

Nu behöver jag alla tips man kan få. Tomgången fastnar kvar på det varvtal som motor ligger i när man kör och har man tur kan den gå ner några hundra varv och bland vara ner helt ok. Gissar på tomgångsmotorn men det kanske finns något annat tips=? ? ?

Detta har diskuterats en del på Stangnet. Verkar bero på att IAC släpper genom för mycket luft. http://forums.stangnet.com/showthread.p ... =idle+high

Link to comment
Share on other sites

STORT TACK äntligen en som fick fram ett bra svar och vad som är problemet. Har inte än varit ut och prövat det men det lär ju inte vara några problem. Största problemet är nog min engelska :?

Har manuell låda och inga problem.

Men skaffa en flasher av typen diablo eller xcal sä kan du kolla felkoder själv mm. Dock finns det vissa felkoder som ligger djupare i systemet som bara speciell apparatur kan läsa har jag för mig.

Link to comment
Share on other sites

Vad har du?

Jag har vanligt tomgångsvarv ca 800-900 varv.

Men däremot har jag en feature med min Xcal2 som gör att när jag kopplar så bibehåller den varvtalet en liten stund. Men det är inget som varar utan det är typ max en sekund. Det är tydligen för att det ska gå bättre medd acceleration vid växlingar så man inte tappar varvtalet.

Men ståendes vid rödljus o tomgång så ska du inte ha 2000 varv.

Läs felkoder. Tror säkert du gjort detta alla redan men bäst att fråga: har du kopplat bort batteriet en tid? Gjort någon skillnad?

Link to comment
Share on other sites

hmmm :? Är alla mustanger med manuell låda så eller har jag lyckats köpa den enda som ford har gjort så me? Någon med manuell låda som kan svar hur era beter sig?

Hade strul med hög tomgång vid rullning av bilen föra året, gick endast ner på 800 rpm vid stilla stående en stund, var PCV ventilen som var sönder trots att den var ny men verkstan i USA hade satt dit en pirat som inte fungera som den skulle mer än 500mil. (Grufman som hitta felet)

Såna här nya datastyrda motorer kan ju vara rätt kneppiga att förstå sig på kan bara tänka mig mardrömar om hur det här hade kunnat sluta på en tveksam verkstad.

Samt att göra rent Maf sensorn eller luftmassemätaren vilket man man vill kalla den, gjorde underverk på gången och draget i bilen, rengör den nu mer varje service.

Men innan bytet av PCV ventil gjorde bilen 50 km/h själv på 4 vxl själv lite små hög tomgång kan man säga och nästan gasa på lite själv ibland i växlingarna. Dock gick den alltid ner vid helt stilal stående för att så fort jag rulal lite så gick den upp till 1500 rpm utan att jag ens rört gasen.

Hoppas det här kanske hjälper dig något, men om du ska till Grufamn den 7 maj så är det ju lugnt han hittar felet på den.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...