Jump to content

Svårstartad Mustang


Gtttggg

Recommended Posts

Min Mustang -67 med 289:a startar inte. Den fick ingen gnista från gamla tändspolen. Tändspolen är utbytt nu så jag vet inte om jag får gnista eftersom det är svårt att se själv när man ska vrida på nyckeln samtidigt men strömmen kommer fram till tändspolen, såg jag. Men motorn får ingen bensin. Endast till 2-portsförgasaren som tydligen blir överfull och börjar läcka ut under framkanten om man ser på förgasaren stående från kylaren. Tändstiften är torra fast de borde vara typ dränkta i bensin vid det här laget. Är förgasaren kass och måste fixas eller vad?

Nån som kanske har en 2-portsförgasare liggandes i garaget som fungerar?

Link to comment
Share on other sites

Jag fyller i lite här då.

Jag var och kikade på bilen idag. Visade sig att tidigare ägare mekat ihop nån ful kabel mellan tändspole och brytarspetsar. Det hela grundar sig i att de kopplat förbi ballastresistorn som ska ge 7volt till tändspolen, den får nämligen 12v nu. Sedan har de tvinnat ihop lite kablar och skarvat i på kabeln efter tändspolen till brytarspetsar och trott att det skulle göra så det blev lägre volt? :?:

Bilen startade nu i vartt fall, gick inte helt perfekt dock. Brytarspetsarna går nu på 12v, hur fixa det lätt? Går det att sätta någon typ av motstånd på kabeln? Den ballastresistor som skall vara där verkar vara borta.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det går att använda ett s.k. förkopplingsmotstånd, biligast

att få tag på detta är att köpa det från någon bildelsåterförsäljare

eller kanske köpa en högeffektspole från Biltema 53-402 149.-. :?

Ja spolen funkar på en V8a. :shock:;)

Damn! :shock:

Det satt en högeffektständspole från biltema på innan men UTAN det där motståndet. Sitter nu en "vanlig" tändspole från just Biltema...

Åk och byt Robin... :--

Link to comment
Share on other sites

Tackar så mycket för tipset om tändspolen från Biltema. Jag köpte ny spole där men valde istället art-nr 53-400. Den gamla tändspolen var också från Biltema art-nr 53-402 men förkopplingsmotståndet saknades på den så därför valde jag den billigare varianten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...