Jump to content

Ryckig gång


Rune454

Recommended Posts

3,2 Ohm vid tomgång och 0,3 vid full gas, och verkade röra sig jämt däremellan.

Var till 2st verkstäder idag och ingen av de kunde läsa koderna :?: Då var den ena en aukt. Fordverkstad :!:

lyste check engine lampan när du kom in med bilen? Dvs, hade du innan haft av batteriet så lampan slocknade utan att den han tända sig?

Link to comment
Share on other sites

Ja lampan lyste.

Fordverkstan sa att de endast kunde kolla Tyska Ford :?: Så de provade inte ens. sa att om jag ville chansa ändå så fick jag komma tillbaka en annan gång, de hade inte tid.

Den andra hade ett instrument från VAG, han sa att han har problem att kolla Amerikanska och japanska bilar. Han testade iallafall men fick ingen kontakt med min bil. Vi provade i OBD2 uttaget under instrumentbrädan på förarsidan. Jag såg däremot att alla poler satt inte på samma ställe på hans instrument som i min bil, bägge har 6st men placerade olika i den 16 poliga kontakten.

Link to comment
Share on other sites

Om du har en 95a så används inte det där obd2-uttaget för det man kan tro. Ditt uttag sitter i motorrummet. Somsagt, vi har en felkodsläsare som heter ax2500, den klarar din bil (och nyare). Finns på hemsidan.

Link to comment
Share on other sites

3,2 Ohm vid tomgång och 0,3 vid full gas, och verkade röra sig jämt däremellan.

Var till 2st verkstäder idag och ingen av de kunde läsa koderna :?: Då var den ena en aukt. Fordverkstad :!:

Jag fortsätter att citera som föregående... 8) och även länka till en tråd om just motstånd i spjällägesgivaren TPS på 5.0 HO

http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... highlight=

Mät spänningen över TPS istället då det är den datorn läser... Det borde bli mer rätt att mäta Volt och inte Ohm... har du tex pulleys på bilen så sjunker systemspänningen och spänningen över TPS kan då sjunka den med...

Hur man grundställer läget finns det många råd och rön om men runt 0.95Volt på tomgång verkar man ense om iaf...

Link to comment
Share on other sites

95ans V6a har obd2 du med 5.0an ska ha obd1

Har för mig det var så att 94 kom v6an o fick då nya datorn.. 5.0an har ju varit med ett tag :) o fick då gamla datorn.. Var väl enklast o billigast så?

Kanske samma kabelhärva till båda modellerna? precis som att man har ett kontaktdon för cabben i mittconsollen på cupémodellerna också?? (eller.. ingen aning)

Link to comment
Share on other sites

Mätte upp TPS. Jag hade 0,91V så jag fick justera. Nu har jag 0,98V och när jag startade den så verkade den fungera riktigt igen så jag åkte ut på en provtur och den fungerade bra ca 10km sedan var felet tillbaka igen. har mätt igen ifall det hade ändrat sig men jag har fortfarande 0,98V.

:twisted:

Nu har jag fått fram en felkod. 12 idle control fault.

Betyder det att det är bara att köpa en ny tomgångsmotor/ventil :?: den är redan rengjord.

Link to comment
Share on other sites

Ökade på spjället (enligt tips från denna tråd. http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... t=spj%E4ll ) idag och sedan stälde jag om TPSen igen, så nu går den riktigt :-- (tror jag, änsålänge iallafall).

Enlig tråden ovan ska man ligga mellan 9,0-9,5V på TPSen på tomgång men enligt instruktionen jag jobbade efter ska det vara mellan 9,8-9,9V) :?: När jag ökade på spjället har jag problem att komma under 9,8V trots att jag slipat ur i hålen för infästningen.

Ett litet tips till andra som har obd1 uttag och vill kontrollera felkoder utan felkodsläsare. :idea:

http://www.extreme-check-engine-light-c ... ecoder.htm

Jag använde länken ovan som jag blev tipsad om tidigare här på forumet, men jag hittade ej uttaget "STI". Hittade på en annan sida som jag oxå fått på detta forum ( http://www.muscularmustangs.com/eec2.gif

) att denna kontakt kan vara integrerad i obd1 uttaget på vissa modeller och då är den placerad på pos 5. Och så var det i min bil.

Alltså en kabel mellan pos2 & pos5 och sedan en testlampa mellan pos4 och batteriets +pol. slå sedan på tändningen och räkna blink på testlampan.

Stort TACK för alla tips :!::lol: :boss

Link to comment
Share on other sites

Den går inte riktigt! Jag har bara lindrat symtomen, den svajar fortfarande på tomgången men inte lika mycket och på en högre nivå så den lägger ej av nu och den dör inte när jag gasar heller.

Men som sagt något fel är det. Check engine lampan lyser fortfarande.

Hur kollar man om tomgångsmotorn och MAFen fungerar :?:

Link to comment
Share on other sites

Ta bort kablen på tomgångsmotorn så märker du om den fungerar... går motorn ner i varv så stänger ju tomgångsmotorn - är motorn helt oberörd så rör inte tomgångsmotorn på sig helt enkelt...

Jag vill återigen trycka lite på att har man justerat in spjället till rätt läge, satt rätt tändning, justerat in rätt TPS värde osv som grundiställning så ska inte varvet på motorn vandra... Förutsättningen för detta är att man tagit ur spouten på fördelarhärvan så tändningen är fast på det gradtal man anser sig behöva för grundtändning... att man har tagit väck kablen till tomgångsmotorn så den ej kan jobba som den "vill"... Nu är då motorn så att säga "stel" - fast tändning och fast spjäll... de enda den nu kan variera är bränslet... Vandrar fortfarande tomgången har det säkert med något annat att göra än spjälläge och tomgångsmotor...

Jag har som sagt var i tidigare trådar som berör ämnet inga som helst problem att få min motor att ligga konstant på varvtalet trots betydligt mer kam än standard så allt för låga varv gillar den inte alls... men ner mot 500rpm är inga problem...

Fungerar ACn? - Varför frågar jag det? Jag hade hemma en 01 GT häromdagen där ägaren var förbryllad över varför varvet gick upp och ner hela tiden och det var rätt rejält visade det sig... varvräknaren pendlade mellan 1000-1500 varv konstant... Tycker det verkade klurigt men det händer bara när fläkten är på sa han... Alltså höjer datorn motorvarvet på alla fläktlägen som AC är inkopplad dvs AC, Mix och Defrost... Nu var det ingen gas i hans AC system så pumpen gick aldrig igång o motorn sjönk ju därför inte i varv vilket datorn räknade med... Därav varvtalets hoppande upp och ner på just den bilen...

Jag har för tillfället inte ACsystemet inkopplat i min bil men den beter sig inte på detta vis utan läser varvtal på motorn och inte bry sig om vad man har kupefläkten på...

Tror dock inte att detta exempel hjälper dig med din 95a men vill ändå nämna det då kanske andra råkar ut för det på sina nyare mussar...

Link to comment
Share on other sites

När det gäller om motorn vandrar vid AC problem

på min räckte det med lite gas ( kom kyla ändå ) + att den vandrade med jämna intervaller på några sekunder

Kolla om varvtalet höjs när när AC-kompressorn jobbar

eller

Ställ ventilationen mm i läge OFF => Går motorn jämnt då ?

// Danne

Link to comment
Share on other sites

Har du kollat tändningen (FÖD)? Hur många grader har du?

Frågade detta en gång förrut - men hittar inget svar.

Min 5.0 vandrade och tjyvstannade (ibland) vid stopp. Svårkörd under 2000 varv. Gjorde rent MAF:en, kollade tomgångsmotor å hela skiten. Den knackade också vid höga varv.

Min tändning låg helt åt pepparn. Nu går den som en dröm - med 13 eller 14 grader. Stort tack till 1096 i Vetlanda.

Harru kollat detta? Kankse fördelaren rört sig - då det blev så där varmt??? Ja konstigare saker har hänt..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...