Jump to content

"Gröning med Huvudbry och Lite problem"


Recommended Posts

Hejsan alla här..

Jag har Lite Bekymmer

har Precis varit och Köpt mig en Mustang en -94 GT cab

Bra skick.. allt frid och fröjd..

men jag har upptäckt att den Läcker kylarvätska..

dels för att den Varnade för "Low Coolant" samt att det va blött under..

Så jag Fyllde i och Åkte Hem från "Byn" ett par kilometer..

Nu Tappade den Värmen, jaa. kupevärmen, men därmot fick Motortempen riktig fart, lite för bra fart .. mätaren hade visat knappt en tredjedel upp på skalan .. hela vägen från stockholm,. upp till Dalarna, igår..

idag åkt ca 15 mil

Nu Brakade den iväg till den Bortre tredjedelen av skalan .

alltså jag e HELT grön på detta men har någon vänlig själ något tips,

Luftning,? eller något annat jag glömt..

//Ola Backlund Vansbro

Link to comment
Share on other sites

Hejsan ..

Passa på at inte köra i bilen tils detta är fiksat ..

Jag har troligen haft samma problem ...

Det verker som om du har luft i den övre del av motoren ... Kanske pga at din kupevarmare läcker vatten hvorved der saknas vatten i toppen av motoren (Är der en södlig duft i kupeen når varmen är tilslagen) ... Temperaturen stiger fordi den kokar i toppen av motoren och ång är jo varmere end vatten hvorved der mätes at temp stiger snabt .. Når motoren kokar kan det se ut som om vatnet rinnar ut av kylaren, men det är pga av overtryck ....

Du skriver at der är blött under ... .... Under hvad ??

Du kan prøva at fylla vatten i systemet ved at avmontere de to slanger (til och från) der går från motoren til kupevarmeren .... Dette är översta punkt, så fyld kylvatten i där tils där inte kan väre mere ...

Hvis din kupevarmare är utät, kan du bare tils vidare lade den ena gummislang gå från motorens kupevarmare-tilgång til kupevarmare afgang (det andre rør på motoren) .... Men så har du inte varme i bilen ...

Vilken ort bor du på ... ?? ... Mvh Jan (hoppas at du forstår vad jag skriver) ... :-) Annars skriv då igen ...

Link to comment
Share on other sites

det första du ska ta reda på är var kylvattnet läcker ut. Det finns två alternativ:

Utanför motorn, typ slang, vattenpump, kylare etc

Inuti motorn, typ genom toppackning eller liknande.

Bara ut att leta. Är bilen helt torr i motorn, under bilen etc och i kupén så har du motorrenovering att vänta

Link to comment
Share on other sites

Hejsan .. jo nu var hon riktigt tom på vatten ..

Det "Rinner ur i nedre slangen på kylaren .. "

har lämnat henne till min verkstad. så får han titta på bilen ..

//Ola

förresten, Bor i Vansbro (Västerdalarna) dvs om man inte åker över mora till sälen ,, så brukar man passera vansbro . . .

Link to comment
Share on other sites

Hejsan ..

Når motoren kokar kan det se ut som om vatnet rinnar ut av kylaren, men det är pga av overtryck ....

Har ibland att den kan trycka ur sig vid kylaren på passagerarsidan.

Är det att den har kokat??? eller tolkar jag fel? Temperatur osv ligger bra hela tiden.

Mvh

Micke

Link to comment
Share on other sites

Hejsan Mike

Min pressade vatten ut av locket var man hällar vatten på kylaren pga overtryck ( ång pressades tilbaka genom understa slange från motoren til kylaren) ... Altså i bilens förarsida for min del ... Där saknades vatten i toppen av motoren pga av et otät varmepaket ...

Har inte haft problemer sedann jag hällte vatten i motoren vid slangorna i toppen av motoren ... (vid varmepaketet)

Hade läst om det problem et annat ställe på nätet ..

Dit fel är kanske bara for mycket vatten i systemet ...

Sorry for mit svenska ... :-)

Mvh Jan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...