Jump to content

Suck! Jag saknar treans växel...


Recommended Posts

Jag gjorde en snabbsökning på nätet, och hittade att PCW-J (som du skrev i den andra tråden) är en låda från 1965. I så fall misstänker jag att du kör på fel drive-läge, så att lådan bara går på 2:ans och 3.ans växel. Jag hänvisar till en annan tråd som handlar om de två olika drive-lägena som Ford hade fram tom 1966. Läs här, ut och provkör och se om det löser ditt problem:

http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... highlight=

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Nej egentligen inte, bilderna var för att informera om

var du tar vacumm till växelådan, 7E440 eller 7A377

är det som kallas för modulator på lådan, det kan

vara den som behöver bytas för att få växlar att

fungera. :?;)

En fråga som kan vara av intresse för oss som gör

inlägg, hur upptäckte du felet, har det varit så från

början eller har felet kommit nu. :roll::?;)

Link to comment
Share on other sites

Bilen hade stått länge innan jag köpte den, ej startad eller något. så första riktiga provkörningen blev till besiktningen och det var då som jag förstod att det saknades en växel. Jag har "puttrat runt lite i kvarteret hemma och då har jag inte märk något konstigt. jag tror att trean har gått i tidigare under min ägo, men är inte riktigt säker :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Vacumm tas inte från bromsservo utan från insugets

bakkant där även bromsservo får sitt vacumm.

Jag är osäker på hur det ser ut på nyare Mustanger, men på 65-66 med servobroms och automatlåda är bromsservot anslutet till bakkant på insuget. Slangen går alltså från insuget till bromsservots backventil. På backventilen finns även en mindre nippel där slangen till modulatorn är ansluten.

I det här fallet spelar det som sagt ingen roll, Björnis problem kan knappast bero på det.

Björnis: Ursäkta att jag är envis, men har du försökt att lägga växelväljaren i läge "2" (där drive med grön punkt hade varit om du hade haft en spak från 65/66) och sedan gasa iväg från stillastående? Då ska en 65/66-låda använda samtliga växlar.

Link to comment
Share on other sites

Hej :)

Nej inte från stillastående, jag har provat att växla "manuellt" under körning. Då blir det ingen skillnad på läge 2 och D. Men jag provar när jag kommer hem. Eftersom lådan är från -65 så kan det ju vara så.

Fast det är ju trean jag saknar, bilen varvar mycket i redan i sjuttio.

Har ingen varvräknare, men jag tycker att det är onormalt högt.

Eller kan det vara så att det är någon tokig bakaxelutväxling :?:

Link to comment
Share on other sites

Hej igen. Det är ingen skillnad på läge två och drive läget, bilen beter sig precis lika på båda. Jag har även provat att byta modulatorn. Det blev ingen skillnad. Ja provade även utan "pinnen" till modulatorn och jag märkte ingen skillnad då heller. Suck :!:

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag tror att du behöver kontackta vår hovmek, Inge Ellburg.

Ring och tala om ditt problem så hjälper han dig, Inge har

arbetat med FORD sedan 1955 han är väldigt kunnig på alla

områden gällande lådor,motorer, utväxlingar mm. ;)

Ring redan idag UScar service 08/744 47 64 så får du råd och hjälp. 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Halloj igen!

Nu har jag varit hos Us car service. Han kom fram till att det här felet jag har kan man inte få... :shock: . Så han trodde att felet sitter i ventilpaketet. Är det någon som har ett till övers? Någon som vet man kan räkna med att få betala för ett? Vilka år är det likadana?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...